| Konu: | İcra ve İflas Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 22 |
| Tarih: | 23.11.2021 |
İMAM HÜSEYİN FİLİZ (Gaziantep) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 285 sıra sayılı İcra ve İflas Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi'nin 27'nci maddesiyle ilgili olarak İYİ Parti Grubumuz adına söz almış bulunmaktayım. Genel Kurulu saygılarımla selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, bu maddeyle 2004 sayılı Kanun'un artırma suretiyle satışın şartlarını düzenleyen 244'üncü maddede yer alan atıf hükümlerinde değişiklik yapılmaktadır, kanuna 111/b maddesi eklenmekte, 133'üncü maddesi yürürlükten kaldırılmaktadır. Bu değişiklikle ilgili olumsuz bir durum yoktur.
Değerli milletvekilleri, icra iflas deyince köylülerimizin, çiftçilerimizin borçları ve haczedilmeye çalışılan traktörleri, tarım makineleri akla geliyor. Gübre, akaryakıt, elektrik, ilaç, tohum ve yem fiyatlarının olağanüstü artması sonucunda tarımsal faaliyetlerini sürdürmeye çalışan köylülerimiz borç batağının içine girmişlerdir. Çiftçilerin bankalara, piyasalara ve Tarım Kredi Kooperatiflerine olan borçları önceki yılın aynı ayına göre yüzde 22'lik artışla 222 milyar TL'yi geçmiştir. Bunun yaklaşık 161 milyar TL'si bankalara, 11 milyar TL'si Tarım Kredi Kooperatiflerine, 50 milyar TL'si de piyasadaki akaryakıt, gübre, tohum, ilaç gibi tarımsal girdi bayilerine olan borçlardır.
Her yıl bir önceki yıldan daha zorlu gelmektedir, bu gidişle daha da zor günler gelecektir. Yanlış tarım politikaları sonucu ekilen toprak miktarı 4 milyon hektar azalmış GAP, KOP, DOKAP ve DAP projelerine yeterli ödenek sağlanmadığından sulu tarıma geçilemediği gibi, çiftçi yetiştirdiği ürünü girdi maliyetini karşılayamayacak şekilde satmakta ve fırsatçıların elinde perişan olmaktadır. Böyle bir durumda borçlarını kapatamadığı için traktörü, tarım makineleri haczedilmektedir.
Değerli milletvekilleri, liyakatsiz yöneticiler, soruyu çözemeyip sınavda sağa sola dönüp yardım isteyen öğrenciler gibi çareyi ithalatta buluyorlar. Türk çiftçisi iflasa doğru giderken George, Jack, Dimitri, Isaac kazanmaya devam ediyor.
Değerli milletvekilleri, tarımda verimliliği etkileyen faktörlerin en başında küçük ve dağınık parçalı tarım alanları gelmektedir. Parçalı arazileri birleştirmek ve verimliliği artırmak amacıyla 2011 yılında arazi toplulaştırması çalışmaları başlatılsa da ne yazık ki yıllardır netice alınamamıştır. Uygulamada yaşanan sorunlar nedeniyle de arazi toplulaştırılması çiftçilerimize ve arazi sahiplerine faydadan çok zarar getirmiştir.
Seçim bölgem Gaziantep'te de arazi toplulaştırılması masa başında ve harita üzerinde sadece büyüklüğü görülebilen arazilerin verim durumu gözetilmeden, derecelendirilmeden yapılmakta, vatandaşın arazisi birleştirilmekten ziyade parçalanarak birbirinden uzak parseller hâline getirilmektedir. Mal sahipleri arasında dikili arazilerin birbirine girmesinden kaynaklanan önemli sıkıntılar yaşandığına dair şikâyetler hâlen devam etmektedir.
Değerli milletvekilleri diğer önemli bir sorun da tarım arazilerinin genellikle hisseli ve çok sayıda hissedarının bulunmasıdır. Bölünmelerle küçülmüş olan bu arazilerde verimli bir tarımsal üretim yapılması oldukça zor bir hâl almaktadır. Bu sebeplerden dolayı çiftçiler tarımdan uzaklaşmakta, küçülen arazilerin çoğu tarım yapılamadığı için boş bırakılmaktadır. Sonuç olarak da köylerden şehirlere göç devam etmektedir. Türkiye'de 2019 yılında köylerde yaşayanların oranı yüzde 7,2 iken 2020 yılında yüzde 7'ye düşmesi bu tezi doğrulamaktadır.
Ayrıca küçük ölçekli 1-2 dekarlık arazilerde kısıtlı üretimle rekabet yapılamamakta, sulama ve tarım ıslah çalışmaları pahalıya mal olmaktadır. Yatırımların getirisi çok az olmaktadır. Çok sayıda hisseli tarım arazilerinde meydana gelen kayıpların 50 milyar lira civarında olduğu tahmin edilmektedir. Bu bakımdan hisseli arazilerin hisseden arındırılması, toplulaştırılması gerekmektedir. Toplulaştırma işlemi tüm hissedarların lehine olan bir uygulama olduğu için köyler, belediyeler, kooperatifler, birlikler gibi tüzel kişiliklerin veya kamu kuruluşlarının hizmet konularıyla ilgili arazi toplulaştırması yapma çalışmaları teşvik edilmelidir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
İMAM HÜSEYİN FİLİZ (Devamla) - Bitiriyorum Başkanım.
BAŞKAN - Buyurun Sayın Filiz.
İMAM HÜSEYİN FİLİZ (Devamla) - Arazi Toplulaştırması ve Tarla İçi Geliştirme Hizmetleri Uygulama Yönetmeliği'nin isteğe bağlı arazi toplulaştırmasıyla ilgili 6'ncı maddesinin (2)'nci fıkrasında, toplulaştırma etüt sahasındaki arazi sahiplerinin sayıca ve sahip oldukları arazilerinin alansal olarak yüzde 51'inin imzalı muvafakati alınarak yapılan arazi toplulaştırması 2 şarta bağlanmıştır. Metindeki "ve" ifadesi "veya"yla değiştirilirse toplulaştırma tek şarta bağlanır, masraflar da toplulaştırmayı talep eden kişi ya da kuruma ödettirilerek sorun büyük ölçüde çözülmüş olur. Böylece tarım alanlarımız verimli şekilde kullanılır diyor, Genel Kurulu saygılarımla selamlıyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)