GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2022 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2020 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin 2'nci Tur Görüşmeleri münasebetiyle
Yasama Yılı:5
Birleşim:30
Tarih:08.12.2021

İYİ PARTİ GRUBU ADINA MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Erzurum) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri, Sayın Bakanlar; sizleri ve aziz milletimizi saygıyla selamlarım.

Üzerinde söz aldığım Doğu Anadolu Projesi ve Güneydoğu Anadolu Projesi Bölge Kalkınma İdareleri Başkanlıklarının amacı, kamu yatırımlarının planlanıp hayata geçirilmesi, bölge halkı gelir düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi olarak tanımlanabilir. Ülkemizde Marmara Bölgesi'ne sıkışmış olan kamu ve özel sektör sanayi yatırımlarının hem sürdürülebilirlik hem de kalkınmada eşitlik açısından diğer bölgelerimizle paylaştırılması, Anadolu'da marka sektör şehirler oluşturulması gerekiyor. AK PARTİ lağvetmeden önce Devlet Planlama Teşkilatı bölgesel kalkınmayı amaçlar, belli bölgelerin göç vermesinin önüne geçmeye çalışır, tarımsal ve sanayi faaliyetlerine önem verirdi. Bugün sanayi yatırımları, finans kurumları ve siyaset neredeyse tek bir bölgede buluşuyor, 30 milyona yakın vatandaşımız Marmara Bölgesi'nde yaşıyor. İktidar, doğu bölgemizin en büyük problemi göçü açıkça teşvik ediyor. Sağlıklı bir sistemde Devlet Planlama Teşkilatı gibi bir kurum hükûmetlere objektif önerilerde bulunur, yatırımları paylaştırır, gelişmişlik düzeyi farkını azaltmaya çalışırdı. Devletin yatırımlarına ufuk açan Planlama Teşkilatının görevleri günümüzde Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı bünyesinde partileştirildi. Üzülerek ifade etmeyelim ki aslında lağvedilen devletimizin kalkınma hafızasıydı.

Değerli milletvekilleri, DAP, GAP gibi bölgesel kalkınma idareleri 2011 senesinde çıkarılan bir KHK'yle beş yıl süreyle kurulmuşlardı ancak görev süreleri Cumhurbaşkanı kararıyla sürekli uzatılıyor. Geçtiğimiz yılki bütçe görüşmelerinde görev süresi altı ay olarak planlanan DAP Bölge Kalkınma İdaresinin görev süresi Haziran 2026'ya kadar uzatılmış. Geçtiğimiz sene Sayın Bakana sorduğum ancak yanıt alamadığım sorumu tekrar ediyorum: Bu tarihler nasıl belirleniyor? Bugün, kalkınma idareleri, bölgelerindeki katma değerli yerel girişimlerden ziyade, kamu kurumlarının bölgeye katma değeri olmayan günlük işlerine finansman sağlıyorlar. DAP İdaresinin esas görevinden uzak olan bu tür işlemleri, geçtiğimiz yıllardaki Sayıştay raporlarında yer almıştı, bu yılki Sayıştay raporlarına nedense yansıyamamış. Sayın Bakan bu harcamaları itiraf etmekten hiç çekinmiyor, Komisyon görüşmelerinde rakamlarla paylaşıyor, tutanaktan okuyorum: "Biz belediyelerin 2.407 projesine 2021 yılı fiyatlarıyla yaklaşık 1,8 milyar liralık destek sağladık, belediyelerin eş finansmanıyla burada 3 milyar liralık bir bütçeden bahsediyoruz. Yine, 279 kooperatifimizin projesine de 2021 yılı fiyatlarıyla 163 milyon liralık destek sağladık." Farka bakar mısınız? İddia ediyorum, Sayıştay raporlarında kaydedilen, 2,5 milyar liradan fazla olan Erzurum Büyükşehir Belediyesinin borçları gibi batık AK PARTİ belediyelerinin borçları, kalkınma idarelerinin bütçeleri üzerinden zorlama usullerle fonlanmaktadırlar. Kalkınma idarelerine ait 2020 yılı denetim raporları neden bulunmuyor? Özel bir sebebi var mı, bilmek isteriz.

Kıymetli Erzurumlu ve Doğu Anadolulu hemşehrilerim endişe etmesinler. Sayın Genel Başkanımız Meral Akşener Hanımefendi'nin de ifade ettikleri gibi, ülkeyi borç bataklığına sürükleyenlere karşı Türkiye ekonomisine üretimle yeniden bereket getirmek için hazırız, biz çözeriz. (İYİ Parti sıralarından alkışlar) İYİ Parti iktidarımızda Erzurum'u, Kars'ı, Ardahan'ı, Bayburt'u, Gümüşhane'yi, Muş'u içine alan tarım organize bölgesini kuracağız. Bölgede esas unsur, hayvancılık ve tarım sanayisi olacak. Erzurum'un itibarına layık olmayan, bir gayriciddilikle daha yeni yapılan 2'nci Organize Sanayi Bölgesi gibi kötü tecrübeler geride kalacak.

Sayın Bakan, güzelim su pınarlarıyla dolu tarım arazisine yapılan, zemini çöken, fabrikaları kayan Erzurum 2'nci Organize Sanayi Bölgesinin devletimize maliyeti nedir? Bakanlığınızca yüklenici firmaya kredi verilmiş midir?

İktidarınız boyunca Erzurum'a istihdam oluşturan yatırım yapmadınız, yalnızca göz boyadınız. On beş yıldır söz verilip de çivi çakılmayan Alvar ve Söylemez Barajları, Hızlı Tren Projesi, faaliyete geçemeyen Narman Şehitler Barajı, Palandöken Lojistik Merkezi gibi saymakla bitmeyecek yalan projelerle Erzurum ve Doğu Anadolu'yu aldattınız. Yere göğe sığdıramadığınız Ovit Tüneli'nin de bitirilemeyen tali tüneller yüzünden Erzurum ve Doğu Anadolu'ya bir faydası yoktur.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayın sözlerinizi.

MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Devamla) - Teşekkür ederim.

Başta Erzurum olmak üzere, fakirliğe mahkûm ettiğiniz Doğu Anadolu'yu yıllarca kandırdınız.

Tuttuğu eli kolay bırakmayan, AK PARTİ'ye yıllarca destek veren aziz hemşehrilerim bu sinsi muameleyi hiç hak etmediler ama artık, onlar da gerçeği gördüler, görüyorlar. Erzurum'umuza tekrar istihdam yaratan yatırımlar yapmayı Cenab-ı Hak, İYİ Parti olarak bizlere nasip edecek inşallah. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)

Geçtiğimiz yılın bütçesini "panik bütçesi" olarak tanımlamıştım. Dolar değeri devamlı düşen bu bütçe teklifi ise milleti yokluğa mahkûm eden, iktidara yolsuzluk kapılarını ardına kadar açan bir yokluk ve yolsuzluk bütçesidir. Büyüme ile kalkınma arasındaki farkı idrak edememiş bir iktidarın son bütçesini tartıştığımızı umuyorum.

En erken tarihteki bir seçimin ülkenin selametine olacağını belirtir, Genel Kurulumuzu saygıyla selamlarım. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)