| Konu: | 2022 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2020 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin 6'ncı Tur Görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 34 |
| Tarih: | 12.12.2021 |
AK PARTİ GRUBU ADINA JÜLİDE İSKENDEROĞLU (Çanakkale) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Karayolları Genel Müdürlüğümüzün 2022 yılı bütçesi üzerinde AK PARTİ Grubumuz adına söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle, Gazi Meclisimizi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Cumhuriyetimizin ilk yıllarında ekonominin temeli olarak üretime, üretimin ekonomiye kazandırılması için de ulaşıma önem verildi çünkü üretimin değer kazanabilmesi, ekonomiye kazandırılması ancak ulaşımla mümkündür. Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın liderliğinde "Yol medeniyettir." dedik ve iktidarımız süresince ekonominin temeli olarak ulaşım altyapısına önem verdik. 2003 öncesi 6.101 kilometre uzunluğunda bölünmüş yol ağı 6 ilimizi birbirine bağlarken 22.372 kilometre yol yaparak bölünmüş yol ağımızı 28.473 kilometreye ulaştırdık, 77 ili birbirine bağladık. 2003 öncesi 1.714 kilometre olan otoyol ağımızı, son on dokuz yılda yapılan otoyollarla 3.532 kilometreye ulaştırdık.
Yine, 2003 öncesi yıllık ortalama 7 bin kilometre asfaltlama çalışması ve onarım çalışması yapılırken 2003-2020 yılları arasında yıllık ortalama 14 bin kilometre asfaltlama çalışması yapıldı.
ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Asfaltlar bozuk ondan.
JÜLİDE İSKENDEROĞLU (Devamla) - 2003-2021 yılları arasında 408 kilometre uzunluğunda 3.598 köprünün yapımını tamamladık, 1.209 köprü onardık, 395 adet tarihî köprüyü ise restore ederek tarihî değerlerimizi koruduk. Yine, güvenli ve hızlı ulaşımda önemli yer tutan tünel geçişlerinin yapımına da ağırlık vererek son on dokuz yılda yapılan 375 tünelle birlikte bugün itibarıyla tüm yollarımızda 458 tünel hizmet vermekte.
Konuşmamın başında da belirttiğim gibi, ulaşım yatırımları ekonomik katma değer sağlamakta. Ülkemiz ekonomisi için yapılan bu yatırımların en önemlilerinden biri de tamamlanma aşamasında olan Malkara-Çanakkale Otoyolu ve 1915 Çanakkale Köprüsü'dür. Bağlantı yollarıyla birlikte 101 kilometre uzunluğundaki bu projenin bizi çok heyecanlandırdığını özellikle 1915 Çanakkale Köprüsü için söylemek istiyorum. Boğaz'ın gerdanlığı, asrın hayali olan köprümüzü, birçok sembolü, anlamı da yükleyerek hayata geçirmek çok şükür ki bizlere nasip oldu. Köprümüzün iki kule arası 2.023 metre ve yaklaşım viyadükleriyle toplam uzunluğu 4.608 metre. Semboller köprüsü demiştim, iki ayak aralığının 2.023 metre olması sebebiyle cumhuriyetimizin 100'üncü yılına ithafen dünyanın en uzun orta açıklı asma köprüsü, literatürde zor geçilecek bir temsilcisi. Kırmızı beyaz renkleriyle şanlı bayrağımızı; 318 metre yüksekliğiyle 3'üncü ayın 18'ini, 18 Mart Çanakkale Zaferi'ni sembolize ediyor. (AK PARTİ sıralarından alkışlar) Kule tepelerine yerleştirilecek olan, Seyit Onbaşı'nın sırtlayarak âdeta savaşın ve ülkenin kaderini değiştirdiği top mermileri, gören herkese şanlı ecdadın tarihe altın harflerle yazdığı "Çanakkale geçilmez." mücadelesini tekrar hatırlatacak.
Bu bölgemizde köprüyle birlikte devam eden yatırımları da göz önüne aldığımızda asrın projesinin ne kadar kıymetli olduğunu göreceksiniz. Örneğin, Ezine ilçemizde kurulan Gıda OSB'miz, Bayramiç ilçemizde planlanan Küçükbaş Hayvancılık OSB'miz, Çan ilçemizdeki Lojistik OSB'miz, Ayvacık ilçemizde başlamak üzere olan Seracılık OSB'miz gibi yatırımlar projenin bölge için çok önemli bir hâle gelmesine neden olacak. Hazır olan altyapı sayesinde, dünya markası hâline gelen Ezine peynirimiz, pazarda ısrarla aradığınız Çanakkale ve Eceabat domatesimiz, Biga'mızın eti, Yenice'mizin kapya biberi, Gelibolu'muzun balığı, eşsiz tadı ve aromasıyla hayranı olduğunuz Bayramiç beyazımız, Ayvacık ve Geyikli'mizin zeytinyağı tüm ülkemize, hatta yurt dışına, pazarlara daha hızlı ve taze şekilde ulaşacak. Assos'tan Troya'ya, Parion'dan Maydos'a tarihe dünya mirası olan kültür varlıklarımızı görmeye gelecek misafirlerimiz artık "Gemi çalışıyor mu?" diye bir sorun yaşamadan gelecek ve ülke turizmi için önemli bir kazanç olacak. Önem ve özelliklerini birçok kez detaylandırmamıza rağmen 1915 Çanakkale Köprümüzü hâlâ dar bir vizyonda değerlendirmek isteyenleri de Lapseki ilçemizde Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının Lapseki Belediyemizle birlikte sürdürdüğü...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.
JÜLİDE İSKENDEROĞLU (Devamla) - ...millet bahçemizin yapımı tamamlandığında -hayal dahi edemediklerinizi nasıl gerçeğe dönüştürdüğümüzü, tüm engellemelerinize rağmen nasıl devasa ürünler ürettiğimizi görmezden gelseniz de "Dünyanın en iyi işini yapsanız bile yine olumsuz bakarız." diyenlerden olsanız da- belki "Bir kahvenin kırk yıl hatırı olur." sözünü hatırlatarak bir kahve eşliğinde eserin güzelliğini ve işleyişini görmeye davet ediyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Bu kıymetli eserin yapımında emeği geçen, başta Cumhurbaşkanımız olmak üzere, tüm Ulaştırma Bakanlarımıza, ekiplerine, kaynakçısından çaycısına kadar köprü personeline teşekkür ediyor, 1915 Çanakkale Köprüsü'nün öncelikle Çanakkaleli değerli hemşehrilerime ve tüm milletimize hayırlı olmasını diliyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum.
2022 bütçemiz hayırlara vesile olsun. (AK PARTİ ve MHP sıralarından alkışlar)