GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: CHP GRUBU ÖNERİSİ
Yasama Yılı:3
Birleşim:61
Tarih:05.02.2013

NECATİ ÖZENSOY (Bursa) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; Cumhuriyet Halk Partisinin vermiş olduğu grup önerisi, araştırma önergesi ile ilgili söz almış bulunuyorum. Milliyetçi Hareket Partisi adına hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Başkent Doğalgaz'ın kurulup daha sonra özelleştirme aşaması yılan hikâyesine dönmüş bir durum. Ben hemen peşinen söyleyeyim. Biraz önce sayın hocam, burada, işte neye karşı olunduğunu ifade etmek gerektiğini söyledi. Biz grup olarak özelleştirmeye karşı olmadığımızı ancak talana, peşkeşe ve mirasyedi mantığıyla hovardaca yöneticilik yaparken o kurumun ettiği zararların vatandaşın cebine yüklenmesine karşıyız.

Şimdi, biraz önce hocam dedi ki: "Burada bir zarar yok." Elbette, bir an önce, buraya yapılan yatırımlar mertebesinde ve bu şirketin şu andaki ederi doğrultusunda satılırsa, yani kamuya ait, vatandaşın vergileriyle oluşmuş bu kurum, yine eğer doğru bir şekilde özelleştirilir? Sayın Başbakanın da itiraz ettiği gibi, yani köprü ihalesiyle bu ihalenin doğru olmadığını söylediğinden hareketle, demek ki bu Başkent Doğalgaz'la gelinen durum doğru bir durum değil.

Bunun bu anlamda -bizlerin, milletvekillerinin bir görevi de denetim göreviyse, kamu menfaatlerini gözetmekse- bu Başkent Doğalgaz'la ilgili gerçekten bir araştırma komisyonunun kurulmasında fayda var. Çünkü geçmişe doğru baktığımızda, gerçekten, yani anlaşılmaz bir şekilde, üstelik kanunlar çıkarılarak vatandaşın cebine maliyetler yüklenmiş. 2007'de çıkarılan yasayla birlikte?

Bakın, sayın hocam diyor ki: "Burada bir zarar yok." Ben, her zaman olduğu gibi, Sayıştayın raporlarından, yani bizzat denetim raporlarından paragraflarla ifade edeyim size.

Burada diyor ki: "Bu Kanunla EGO'dan olan anapara alacağımızın 676 milyon 976 bin 636 YTL olarak hesaplandığı ve EGO ile mutabakat sağlandığı?" Yine, son paragraf, arada birçok şey ifade ediliyor: "BOTAŞ'ın 6183 sayılı Kanun kapsamına giren, vadesi geçen ticari alacakları için hesaplanan gecikme zammı tutarı 439 milyon 556 bin 797 YTL'nin kanun gereği silinmesi." Bakın, şimdi, buradan hareketle, Sayıştayın raporlarında yazan rakamlara baktığımızda -biraz sonra Ankara'daki vatandaşların nasıl mağdur edildiğini söyleyeceğim de- burada, Türkiye'de yaşayan, doğal gaz kullanan,doğal gaz faturası ödeyen bütün vatandaşlar BOTAŞ'a yüklenen bu finansman yükünden dolayı da zarar etmişlerdir. Buradaki rakam ufak bir rakam değil, tam 1 milyar liranın üzerinde bir rakam. Bunun yıllık finansman maliyetini yüzde 10 olarak hesaplarsanız, 2007'den, hatta daha da geriye giderseniz bugüne kadar yedi yılda yüzde 70 yapar, 700 milyon lira BOTAŞ'a finansman yükü, maliyeti yüklemişsiniz demektir.

Şimdi, BOTAŞ? Bakın, burada yine Sayıştay raporundan okuyarak söyleyeceğim: "EGO'ya maliyetsiz kaynak sağlanmasına neden olduğu gibi, BOTAŞ'ın borç stokunun artmasında ve şirketin nakit sıkıntısına düşmesinde etkili olmuştur." diyor Sayıştay. "Diğer taraftan, kanunla EGO'ya doğal gaz satışından kaynaklanan ticari alacak tutarı 676,9 milyon YTL'nin, söz konusu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç iki yıl içinde özelleştirmeden elde edilecek gelirden karşılanması öngörülmüştür." 2007'de öyle öngörülmüştür, sene 2013, hâlâ ödenecek. "Bir taraftan büyük boyutlarda alacak faizlerinin silinmesi, diğer taraftan alacak tahsilinin faizsiz olarak iki yıllık özelleştirme döneminde tahsiline ilişkin düzenlemeler nedeniyle büyük finansman açığı meydana gelmiştir." diyor. Şimdi, orada iki yılla ilgili söylüyor bunu, aradan altı yıl geçmiş, BOTAŞ'ın yüklendiği finansman maliyetlerinin hesabını lütfen bir zahmet yapın. Yani BOTAŞ, bugün, özellikle son yıllarda vatandaşın sırtına binen ciddi zamları yapıyorsa, vatandaş bu anlamda doğal gaz ücretlerinde her yıl artan şekilde fiyatlarını ödemek zorunda kalıyorsa, işte, Başkent Doğalgazın buradaki en basit, BOTAŞ'a verdiği maliyet burada.

Bunun dışında, yine hocam  "2007'de yapılan o kanunda sabitlendi taşıma ve amortisman bedelleri." dedi. Taşıma ve amortisman bedelleri yine bahsettiği Bursa gibi, Adapazarı gibi özelleştirilen şirketlerin en azından 3 katına tekabül ediyor; bazı yerlerde 7; 8; 10 katına tekabül eden taşıma ve amortisman bedelleri var Ankara'nın. Şimdi, bunları nereye koyacağız? Üstelik kanunla belirleniyor. EPDK belirliyor fiyatları ama 2007'de çıkan kanunla dolar bazında taşıma ve yine amortisman bedelleri burada konulmuş.

Şimdi, buradan hareketle, yine burada o günlerde yazılan, gazetelerde ve değerlendirmelerde, her yıl Ankara'dan sadece bu kanunla vatandaşın cebinden 15 trilyon fazladan tahsil ettiğine ilişkin burada belgeler var. Şimdi, bütün bunlar vatandaşın cebinden çıkan, vatandaşa yüklenen rakamlar. Tabii, Başkent Doğalgaz, bu anlamda baktığımızda, 2,3 milyar metreküp gibi BOTAŞ'ın neredeyse yüzde 6'sına tekabül eden bir gaz satış hacmine sahip. Elbette bunlardan sadece taşıma ve amortisman bedellerini düşüyor.

Şimdi, bakın, geçtiğimiz yıl yine bir kanun daha çıkardık. Torba kanunda bu dercedildi. Bunun vatandaş belki farkına varmadı ama ben yine o torba kanunda konuştum. Biraz önce hocam dedi ki: "Sekiz yıl sabitlendi." Yahu, amortisman bedeli zaten on yıllığına belirlenmiş, bir de bu çıkardığımız torba kanunda tuttuk dedik ki? Özelleştirmeden önce on yıldı. Baktılar, insaf ettiler herhâlde grup başkan vekilleri veya bu kanunu getirenler, sekiz yıla düşürdüler. Şimdi, "Sekiz yıl sabitlenmiş." dediğiniz şey sekiz yıl değil, beş yıl, altı yıl ötelenmiş bir rakam. Amortisman bedeli bitecekti, efendim, taşıma bedeli daha geriye düşecekti. Yani bunları niye söylemiyorsunuz? Bu çıkan kanunlardan dolayı, Başkent Doğalgaz'ın korunup kollanmasından dolayı, sırf bu Başkent Doğalgaz'dan dolayı hem Ankara halkı hem de Türkiye'de bütün illerde yaşayan, doğal gaz kullanan, fatura ödeyen bütün vatandaşlar mağdur oluyor ve orada, yine torba kanunda?

Bakın, bu kanunun çıkarılmasının, sekiz yıl ötelenmesinin tek sebebi bu şirketin bedelinin yükseltilmesiydi yani yapılacak ihalede fiyatın biraz daha yukarıya çekilmesiydi. Ama buna rağmen, hem satışın yüzde 80'i yüzde 100'e çıkarıldı hem de amortisman bedelleri ve taşıma bedelleri uzatılmasına rağmen, 1,6 milyara beğenilmeyen, bu firmaya gelen teklif 1,162 milyon. Yani böyle bir şey var mı? Şimdi, kamunun olan böyle bir kurumun, satılırken, özelleştirilirken, birilerine peşkeş çekildiği açık ve aşikârken bütün bunların ve geçmişte yöneticilerin yaptığı hataların Meclis tarafından, denetim görevimiz olan Meclis tarafından araştırma komisyonu kurulup incelenmesinde fayda var diyorum.

Hepinize saygılar sunuyorum. (MHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Özensoy.