| Konu: | Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 41 |
| Tarih: | 22.12.2021 |
MHP GRUBU ADINA İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; 299 sıra sayılı Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin birinci bölümü hakkında Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Gazi Meclisi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Görüşmekte olduğumuz kanun teklifi, asgari ücretin gelir ve damga vergisinden muaf tutulması ve tüm çalışanların gelirlerinin asgari ücret kadarlık kısmının da vergi dışı bırakılmasına ilişkin hususları düzenlemekte, ayrıca yenilenebilir enerji üretiminin teşvik edilmesi, savunma sanayisi projelerine ilişkin KDV istisna kapsamının genişletilmesi, BOTAŞ borçlarının görevlendirme bedeli karşılığı mahsup edilmesi, 2021 yılı genel bütçe gelir tahmini üzerinde gerçekleşen gelir kadar genel ve özel bütçeli idarelere ödenek eklenmesi, Sosyal Güvenlik Kurumunun götürü bedel kapsamında üniversite hastanelerinden alacaklarının terkiniyle ilgili düzenleme yapılmasını öngörmektedir. Düzenlemelerin tamamı önemli ve milletimizi rahatlatacak hususlar olmakla birlikte teklifin ana omurgasını asgari ücrete ilişkin düzenlemeler oluşturmaktadır.
Türkiye'de asgari ücret, Anayasa tarafından güvenceye alınmış, İş Kanunu ve uygulama yönetmeliği çerçevesinde yasal altyapısı oluşturulmuş, işçi, işveren ve devletten oluşan üçlü bir komisyonca tespit edilmektedir. Sosyal devlet ilkesinin gereği olarak, Anayasa'nın 55'inci maddesinde, devletin, çalışanların yaptıkları işe uygun adaletli bir ücret elde etmeleri için gerekli tedbirleri alacağını ve asgari ücretin tespitinde çalışanların geçim şartları ile ülkenin ekonomik durumunun da göz önünde bulundurulacağı öngörülmüştür. Asgari ücret tespitleri sırasında, miktara ilişkin çetin müzakerelerin yanında, asgari ücretten vergi alınmaması konusu çalışma hayatının başat tartışma konularından biri olagelmiştir. Asgari ücret üzerindeki vergi yükü, bir taraftan, düşük gelirlilerin kazançlarını azaltırken, diğer taraftan da işverenlerin maliyetinin artmasına neden olmaktadır. Bu nedenle, asgari ücret üzerinden yapılan kesintiler işçi ve işveren sendikalarının asgari ücretle ilgili önemli sorunlarından bir tanesini oluşturmuştur. Asgari Ücret Komisyonunda, tarafların ittifakıyla, asgari ücretin 2022 yılı için net 4.253 lira olması kararlaştırılırken, asgari ücretin gelir ve damga vergisinden muaf tutulması suretiyle vergi dışı bırakılması da benimsenmiştir. Toplumsal beklentileri karşılayan yüzde 50'nin üzerindeki artış yanında, esasen, asgari ücretin vergi dışı bırakılması kararı tarihî bir adım olmuş ve bu tarihî adım Cumhur İttifakı'nın iradesiyle atılmıştır.
Milliyetçi Hareket Partisi olarak, seçim beyannamelerimizde asgari ücretten vergi alınmamasını, bütün çalışanların gelirlerinin asgari ücret kadar olan kısmının da vergi dışı bırakılmasını samimiyetle öngördük ve bu yöndeki taahhütlerimizi kamuoyuyla paylaştık. Müzakereler sırasında da bunları tekrar gündeme getirdik.
O sebeple, yapılan düzenlemenin tarihî önemde olduğunu ve bundan duyduğumuz memnuniyeti bir kez daha ifade ederek, tüm çalışanlarımıza hayırlı olmasını diliyorum. Sayın Cumhurbaşkanımıza, işçi ve işveren temsilcilerine, Hükûmete ve tüm emeği geçenlere teşekkür ediyorum. Böylece, çalışma hayatında uzun süredir üzerinde tartışılan ancak sonuçlandırılamayan bir konu daha reformist bir adımla kalıcı çözüme kavuşturulmuş; işçi, memur, tüm çalışanlarımıza ilave gelir artışı sağlanmıştır.
Değerli milletvekilleri, teklifle yapılan bir diğer düzenleme ise yenilenebilir enerji üretiminin teşvikiyle ilgilidir. Elektrik piyasasında, 12 Mayıs 2019 tarihinden itibaren, gerçek veya tüzel kişilerin lisans alma veya şirket kurma yükümlülüğü olmaksızın elektrik enerjisi üretebilmesi, ihtiyaç fazlası üretimlerini şebekeye vererek YEKDEM kapsamında değerlendirilmesi mümkün hâle gelmiştir.
Yapılan düzenlemeyle, mesken aboneleri için 10 kilovata, tüm işletmeler ve kamu kurumları için 5 megavata kadar üretilen enerjinin öz tüketim fazlasının satılabilmesi sağlanmıştır. Teklifteyse, meskenlerin çatı ve cephesine kurulan güneş enerjisi santrallerinin kurulu gücünde muafiyet sınırı olarak öngörülen 10 kilovat şartının 20 kilovata çıkarılması öngörülmektedir.
Elektriğin tüketildiği yerde üretilmesi, kayıp ve kaçağın önlenmesi bakımından önemli bir kazanımdır. Türkiye'nin büyüyen enerji talebinin güneş enerjisinin de yer aldığı yenilenebilir enerji kaynaklarıyla güvenli bir biçimde karşılanabilmesi, çevrenin korunmasına, dışa bağımlılığın azaltılmasına ve istihdamın artmasına katkıda bulunması nedeniyle oldukça önemli hâle gelmiştir.
Salgın kısıtlamalarının esnetilmesi sonrasında yaşanan talep artışı, arz kısıtları ve iklimsel nedenler doğal gaz fiyatlarında tüm dünyada 10 kata varan artışlara yol açmıştır. Doğal gazın yurt içi satış fiyatı seviyesi alım maliyetlerinin yanı sıra, piyasa koşullarının gerektirdiği fiyatın çok altında, başta hane halkı olmak üzere tüketicilerin korunması, fiyat istikrarının sağlanması ve hizmeti veren kamu işletmesinin finansal görünümünün dikkate alınması suretiyle mümkün olan en makul seviyede belirlenmekte; fiyat artışı kısmi olarak vatandaşlarımıza yansıtılmaktadır. Bu durum, BOTAŞ'ın finansal durumunu olumsuz etkilemekte ve nakit yönetimini zorlaştırmaktadır. Öngörülen düzenlemede, BOTAŞ'ın nakit yönetiminin sağlıklı bir şekilde yürütülebilmesini teminen şirketin ödenmemiş olan her türlü vergi, fon ve paylar ile idari para cezaları, bunlara bağlı gecikme zammı ve gecikme faizlerinden oluşan borçlarının hazineden görevlendirme bedeli alacaklarına karşılık mahsup edilerek terkini öngörülmektedir. Bununla birlikte, doğal gaz fiyatlandırma politikasında tüketim miktarı ve bölgesel farklılıklar ile benzeri değişkenler dikkate alınarak farklı fiyatlandırmanın yapıldığı sosyal tarifeye geçilmesinin yerinde olacağını da değerlendiriyoruz.
Teklif kapsamında yapılan bir diğer düzenlemeyle, 2021 yılında gelir tahmini üzerinde gerçekleşen genel bütçe gelirleri karşılığı genel ve özel bütçeli idare bütçelerine ödenek eklenebilmesi sağlanmakta, bu konuda Cumhurbaşkanı yetkilendirilmektedir. Bu şekilde, BOTAŞ, AFAD ve TOKİ gibi kuruluşların yaptırdığı işler nedeniyle yükümlülüklerinin karşılığı olarak yapılacak ödemelerin ekonomiye tekrar kazandırılması öngörülmektedir.
Diğer bir düzenleme de Savunma Sanayii Başkanlığının 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 13'üncü maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde sınırlı sayıda ihtiyaç için tanınan istisnanın kapsamının genişletilmesi, ayrıca, Millî Savunma Bakanlığınca yürütülen savunma sanayisi projelerinin de kapsama alınması öngörülmektedir.
Cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminin sağladığı etkin icra sayesinde birçok yıpratıcı operasyona karşı koyabilen Türkiye, büyüme, istihdam, ihracat, ödemeler dengesi ve bütçe dengesindeki performansıyla öne çıkmakta; uyguladığı sosyal ve ekonomik politikalarla çalışanımızı, esnafı, çiftçiyi, sanayiciyi ve muhtaç tüm kesimleri desteklemekte; büyüme, gelişme ve kalkınma kararlılığıyla yoluna devam etmektedir.
Kısa vadeli dalgalanmalara rağmen, makroekonomik veriler Türkiye ekonomisinin giderek güçlendiğini, Türkiye'nin yatırımcı için cazip bir ülke olmaya devam ettiğini ortaya koymaktadır. Ekonomik dengelenme ve normalleşmenin günbegün hayata geçtiğini görmekten memnuniyet duyuyoruz.
Kur üzerinden yapılan spekülasyonların önüne geçilmesiyle piyasalarda oluşan olumlu havaya destek amacıyla başlatılan, temelsiz fiyat artışlarının frenlenmesine yönelik girişimler, enflasyonla mücadelede önemli sonuçlar alınacağını göstermektedir. Bu gelişmeler sonucu inanıyoruz ki önümüzdeki günlerde diğer makroekonomik göstergelerde sağlanan başarı, fiyat istikrarında da sağlanmış olacaktır. Cumhur İttifakı kararlılığıyla, aşılamayacak sorunumuz, çözülemeyecek problemimiz yoktur.
Bu düşüncelerle çalışanlarımızı sevindiren, vatandaşlarımızın refahına ve ülkemizin kalkınmasına katkı sağlayacağını düşündüğümüz ve desteklediğimiz kanun teklifinin ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını temenni ediyorum.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayın sözlerinizi.
İSMAİL FARUK AKSU (Devamla) - Bu vesileyle yerli aşımız Turkovac'ın acil kullanım onayı alarak kullanıma girmesinden gurur duyuyor, milletimize hayırlı olması dileğiyle sizleri ve muhterem vatandaşlarımızı saygıyla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)