GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Oturum Başkanı TBMM Başkan Vekili Haydar Akar'ın, 298 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin Anayasa'ya aykırı olduğu gerekçesiyle Komisyona iade edilip edilmemesi hakkında usul görüşmesi münasebetiyle
Yasama Yılı:5
Birleşim:42
Tarih:04.01.2022

İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - Sayın Başkan, Divan, değerli milletvekilleri; bu yasa önerisi sadece Anayasa'ya aykırı değil, aynı zamanda Anayasa'ya karşı bir hilenin ürünüdür ve artı, yasama yetkisinin kötüye kullanılmasına örnek bir yasa önerisidir çünkü bu yasanın, bu adsız torba yasanın ilk maddesi, esasen önceki adsız torba yasanın 16'ncı maddesinin, burada Anayasa'ya aykırı olduğunu öne sürdüğümüz maddenin Anayasa'ya aykırılığı kabul edilerek, kamu yararına aykırı olduğu tarafınızca da kabul edilerek o gerekçeyle geri çekilen maddenin, komisyonda yeniden değerlendirilmek amacıyla geri çekilen maddenin aynen konulması nedeniyle de sadece Anayasa'ya aykırı değil ama aynı zamanda Anayasa'ya karşı hiledir, yasama yetkisinin kötüye kullanılmasıdır. Burada herhangi bir değişiklik bulunmamaktadır, herhangi bir gerekçe söz konusu değildir. Kasım, aralık ve ocak ayı itibarıyla bu on yıl, otuz yıl, kırk yıl, elli yıla yayılan sözleşmelerin burada alelacele yasalaştırılması söz konusudur. Çok yönlü Anayasa'ya aykırılık yanında, çifte Anayasa'ya aykırılık -biraz önce söylediğim gibi- yasama yetkisinin kendi alanına girmeyen bir konuda Danıştay kararına rağmen, Danıştay kararını etkisiz kılıcı bir yasal düzenleme yaparak o kararı aşan bir yetkilendirme söz konusu olamaz, Anayasa madde 138'e açıkça aykırıdır çünkü iptal kararları bizleri de bağlamaktadır, yasama organını bağlamaktadır. Yasama organı yargı kararını aşamaz. Bu, yalnızca 138'inci maddesi gereği değil, Anayasa madde 2 açısından da açıktır, hukuk devleti, hukuki güvenlik ilkesi ve ölçülülük ilkesi açısından.

Sayın vekiller, var olan sözleşmelerin burada kırk dokuz yıllığına uzatılması gelecek kuşakların iradesinin ipotek altına alınmasıdır aynı zamanda, basit bir işlem değildir. Düşünün, kırk dokuz yıl, yani bundan böyle gelecek, daha sonraki, daha sonraki Meclislerin alacağı kararları da biz burada ipotek altına alıyoruz, buna yetkimiz bulunmamaktadır. Bu itibarla var olan ihaleler, ihaleyle yapılan işletmeler on beş yıl, yirmi yıl süreyle yapılan işletmeler kırk dokuz yıla uzatılmaktadır. Bu itibarla herhangi bir ihale işlemi söz konusu olmayacaktır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.

İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (Devamla) - Teşekkürler.

Anayasa madde 48 özel girişim özgürlüğünü düzenlemekte ama biz nasıl ki Anayasa'ya göre siyasal yarışma özgürlüğünü ortadan kaldıramazsak iktisadi alanda da özel girişim özgürlüğünü kesinlikle ortadan kaldıramayız. Bu onu da kaldırıyor, Anayasa madde 48'i yürürlükten kaldırıyor. Hâliyle eşit yarış koşulları bakımından, serbest yarış koşulları bakımından Anayasa madde 10'a da aykırılık söz konusudur. Bu bakımdan "Yargılama giderleri üstlenilerek kayıtsız ve şartsız feragat edilmesi." yeni ihalelerde, bu da Anayasa'nın 36'ncı maddesine -hak arama özgürlüğüne- aykırılık teşkil etmektedir. Sonuç olarak, bir adsız torba kanundan bir başka adsız torba kanuna, Anayasa'ya ve kamu yararına aykırılık gerekçesiyle geri çekilen maddenin konulması Anayasa'ya çifte aykırılık oluşturmaktadır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (Devamla) - Gelecek kuşakların iradesini ipotek altına almaktadır, yasama yetkisinin kötüye kullanılması sonucunu doğurmaktadır. Bu, Anayasa Mahkemesi yolunun açık olmasıyla giderilebilecek bir sakatlık değildir.

Arz olunur. (CHP sıralarından alkışlar)