| Konu: | Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 43 |
| Tarih: | 05.01.2022 |
MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Erzurum) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sizleri ve aziz milletimizi saygıyla selamlarım.
"Uygulamada ortaya çıkan ihtiyaçların karşılanması" gibi muğlak bir gerekçeye sahip olan ve gündemimize bir anda getirilen torba kanun teklifini görüşüyoruz. Gelişmiş tüm ülkeler daha iyi bir yasama faaliyeti yapmak için yöntemler geliştirirken AK PARTİ yasama süreçlerindeki ön hazırlık aşamalarını bile uygulamıyor, kanun tekliflerini âdeta kaçırarak Genel Kurula getiriyor; enine boyuna tartışılsa çok mahcup olacakları, sarayın hangi odasında, kim tarafından hazırlandığını bilmediğimiz sakıncalı teklifleri, burada, Cumhur İttifakı parmak sayılarına güvenerek kanunlaştırıyorlar. Milletimize ilan ediyorum: Milletin Meclisinde son derece sakıncalı kanunlar geçiriliyor; bu anlayışa ve sisteme İYİ Parti olarak itiraz ediyoruz. Önümüze getirilen kanun teklifleri kamuoyunu aldatacak bir pazarlamayla gündemimize taşınıyor, milletimiz aldatılıyor aralık ayının sonunda görüştüğümüz elektrik faturalarından TRT payının kaldırılması biçiminde duyurulan kanun teklifinden sonra gelen fahiş elektrik zamları ve maaş artışlarından sonra gelen insanlık dışı zamlar gibi. Görüştüğümüz kanun teklifi de yaşadığımız ekonomik krize değişik bahaneler bulan AK PARTİ'nin fahiş fiyat artışlarına sebep olarak gösterdiği "stokçularla mücadele" başlığıyla kamuoyuna sunuldu. Oysa kanun teklifinin 1'inci maddesi, stokçularla mücadele algısının arkasına gizleniyor. Maddeyle kendi varlıklarımız olan limanlarımızın bazı imtiyazlı gruplar ve yabancılar tarafından çok uzun süre daha kullanılması sağlanıyor. Teklif, Genel Kurulda yüreksiz bir biçimde başka maddelerle kamufle edilerek geçirilmeye çalışılıyor.
Sayın milletvekilleri, limanlarla ilgili maddenin gündemimize gelmesi ilk defa olmuyor, 23 Kasım 2021 tarihinde başka bir teklifin komisyon görüşmeleri sırasında yine önümüze getirilmişti. Anayasa'ya aykırı olduğu gerekçesiyle maddenin metinden çıkarılması tarafımızdan teklif edilmiş, teklifimiz Cumhur İttifakı çoğunluğunca komisyonda reddedilmişti. Daha sonra, madde, 3 Aralık 2021 tarihinde Genel Kurulda görüşülürken iktidar partisi milletvekillerinin kendileri tarafından verilen önergeyle kanun teklifinden çıkarıldı. Aradan çok kısa bir zaman geçmesine rağmen bu sakıncalı madde yine gündemimizde. AK PARTİ'nin, ülke gündeminde ve dertlerinde hiçbir önceliği olmamasına rağmen dünya uygulama standartlarının çok dışındaki bu maddeyi yasalaştırmadaki acelesi ve paniği nedir, bilmek istiyoruz. Perdelemeye çalıştığı başka bir niyeti olduğu şüphesi bizde kuvvetle uyanıyor. Muhtemel bir konvansiyonel veya ticaret savaşında hayati önem taşıyacak bu stratejik limanların, rekabet şartları dışında yabancılara ve kökü nereye dayandığı bilinmeyen yandaş şirketlere peşkeş çekilmesi bir güvenlik sorunudur. Limanlarımızı kullanmak isteyen, AK PARTİ iktidarıyla gizli ilişkilere sahip bir ülkenin, Güney Kıbrıs Rum Yönetimi'yle birlikte, itirazımıza rağmen, Doğu Akdeniz'de petrol aradığı bilinmez bir durum değil. Buna rağmen bu ülkeye "Hayır." diyememenin sebebi nedir, bunu da bilmek isteriz. Bu madde kanun teklifinden çıkarılmalı, bir daha da gündemimize getirilmemeli. Teklifle, ülkemizin Mersin, Antalya, İskenderun, Trabzon ve Tekirdağ gibi en stratejik lokasyonlarında bulunan limanlarının işletme süreleri, Özelleştirme Kanunu'na eklenecek geçici bir maddeyle, on ile on dokuz yıl arasında, ihalesiz, rekabetten uzak, keyfî bir usulle uzatılıyor. Limanlarla ilgili olarak alınacak her türlü karar, yasal düzenleme ülkenin ticaret, lojistik, sanayi stratejileri ve daha önemlisi dış politikasıyla uyumlu olmalı, makropolitikalarla bütünlük arz etmeli. Üstelik limanlarla ilgili düzenlemeler sadece ekonomik değerlendirmelerle değil, millî güvenlik bakımından da ele alınmalı. Hele hele seçimlere bir buçuk yıl kalmışken milletimizin güvenini büyük ölçüde kaybetmiş bir iktidarın böylesine bir adım atabilecek olması şüphe edilmeyecek bir durum değildir. Limanlarla ilgili bu maddeye ülke menfaati açısından karşıyız, kabul etmiyoruz.
Kanun teklifinin 1'inci maddesi gibi, 6'ncı maddesinde de ilgili kanunlara geçici madde eklenerek bir düzenleme yapılıyor. Geçici maddeler çeşitli hak ve ayrıcalıklar da oluşturuyorlar, bunun bir örneğini 6'ncı maddede görüyoruz. Devlete ait yerler tahsis yoluyla istifadeye sunulmaya devam edilmeli ancak ileride özelleştirme yoluyla bu yerlerin yok pahasına elden çıkarılmasına da yol açılmamalı.
Kanun teklifinin stokçularla mücadele şeklinde reklamı yapılan 7'nci maddesiyle idari para cezasının sınırları artırılıyor.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.
MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Devamla) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.
Bu maddeyle şirketlere keyfî müdahale, AK PARTİ jargonuyla "çökme" yolu açılmamalı. Ekonomiye neşter vurulmadan keyfî bir düzenleme korsanlıktan öteye gidemez. Stokçuluğun kriz zamanlarında yapıldığını, bunu önlemenin asıl yolununsa namuslu bir yönetim ile namuslu ticaret ortamının sağlanması olduğunu belirtirim. Stokçuluğu önlemek için stokçulara karşı suistimale kapalı gereken kanun çıkarılmalıyken bu soruna zemin hazırlayan iktidara ne yapılması gerektiğini de ayrıca sorarım.
Bu sorunların AK PARTİ anlayışıyla giderilemeyeceği artık net şekilde anlaşılmışken derhâl bir seçime gidilmesinin ülke menfaatine olacağını ifade eder, Genel Kurulumuzu saygıyla selamlarım. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)