GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:5
Birleşim:44
Tarih:11.01.2022

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 301 sıra sayılı Kanun Teklifi üzerinde söz aldım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Detayları Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan tarafından kamuoyuyla paylaşılan Türkiye Ekonomi Modeli, yatırım, üretim, istihdam ve ihracatın artırılmasına dayanıyor. Türkiye, küresel çapta üretim ve tedarik merkezi olma potansiyelini öne çıkarmayı; ülkemizin lojistik altyapısından, üretim kapasitesinden, ihracat ve doğrudan yabancı yatırım çekme kabiliyetinden yararlanmayı hedeflemektedir.

Amaçlanan bu hedeflere ulaşmak için öncelikli olarak makroekonomik istikrarı sağlayacak yüksek katma değerli yatırımların teşvik edilip üretimin, ihracatın ve istihdamın artırılması gerekiyor. Bu suretle, cari açık sorununun kalıcı olarak çözülmesi, orta gelir tuzağından uzaklaşılması, küresel değer zincirlerinde üst sıralara çıkarılması mümkün olabilecektir. Üretime dayalı ihracat öncelikli bu modelin orta ve uzun vadede başarı sağlayabilmesi için öncelikle makroekonomik istikrarın korunması bir zorunluluktur.

Hükûmet yetkilileri, piyasa ekonomisinden, finansal seferberlik ve serbest kambiyo rejimine tam bağlılıktan vazgeçilmeyeceğini, ekonomi politikalarının daha şeffaf ve öngörülebilir olacağını, dengeli ve sürdürülebilir bir maliye politikası uygulanacağını, piyasalardaki oynaklığın azaltılmasına yönelik olarak makroihtiyati tedbirler alınacağını, piyasa beklentilerinin iyileştirileceğini, reel sektörün önünü daha net görmesinin sağlanacağını ifade etmektedirler. Türkiye'nin demokrasi geleneği, piyasa tecrübesi, piyasa ekonomisi tecrübesi, dinamik iş gücü ve teşebbüs kapasitesi gibi kendine özgü özellikleri dikkate alındığında, uygulanmasına karar verilen programın başarılı olacağına inanıyorum.

Değerli milletvekilleri, bu kapsamda, bugün, bu yeni ekonomi modeliyle amaçlanan hedeflere ulaşabilmek için gerekli yasal düzenlemelerin bir kısmını içeren kanun teklifini görüşüyoruz. Yürürlük ve yürütme dâhil 18 maddeden oluşan teklifle, bireysel emeklilik sistemine katılımı teşvik etmek ve fon birikimini artırmak amacıyla 4632 sayılı Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu'nda önemli değişiklikler yapılmaktadır. Bu kapsamda, hâlihazırda sistemde yüzde 25 olan devlet katkısı oranı yüzde 30'a çıkarılmaktadır. Konut alımı, evlilik, eğitim ve benzeri konularda ihtiyaç duyulabilecek nakdin bireysel emeklilik sistemi çatısı altındaki birikimden kullanılabilmesine imkân getirilmektedir. Yine, 45 yaş üstü çalışanların isteğe bağlı olarak otomatik katılım sistemine dâhil edilmesi sağlanmaktadır.

Teklifteki bir diğer düzenlemeyle, kişilerin mevduat ve katılma hesaplarının getirilerini kur artışlarına karşı desteklemek üzere yasal düzenlemeler yapılmaktadır. Burada, Türk lirası araçlara olan talebin artırılması, finansal piyasaların daha etkin bir şekilde işlemesi, finansal piyasalarda derinliğin artırılması, ürün çeşitliliğin teşvik edilmesi ve bu suretle finansal sektörün ve ulusal ekonominin sağlıklı gelişimine katkı yapılması amaçlanmaktadır.

Teklifle, ayrıca Kamu İhale Kanunu'na göre ihale edilen işlerde ek fiyat farkı verilebilmesi amacıyla düzenleme yapılmaktadır. Hâlihazırda Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu uyarınca Kamu İhale Kanunu kapsamındaki işlere fiyat farkı verilmesine ilişkin esas ve usuller Cumhurbaşkanı tarafından belirlenmekte ancak sözleşme imzalandıktan sonra bu hususta değişiklik yapılamamaktadır. Ayrıca, aynı kanunda sözleşmelerin devri belli şartlara bağlanmakta ve buna ilişkin bazı kısıtlamalar bulunmaktadır. Bilindiği gibi, son dönemlerde ülkemizde ve dünyada ham madde temininde ve tedarik zincirlerinde ortaya çıkan aksaklıklar ve girdi fiyatlarında beklenmeyen artışlar nedeniyle kamu ihale sözleşmelerinin maliyetlerinde de öngörülemeyen artışlar meydana gelmiştir. Bu çerçevede, teklifin 11'inci maddesindeki düzenlemeyle Kamu İhale Kanunu'na göre ihale edilen işlerde ek fiyat farkı verilerek işlerin daha sağlıklı yürütülmesi ve zamanında tamamlanması, tamamlanan işlerinse maliyet kayıplarının belli ölçülerde karşılanması amaçlanmaktadır. Fiyat farkı verilebilecek dönem Haziran-Aralık 2021 tarihleri arasında gerçekleştirilen kısımları kapsamakta, ayrıca bu sözleşmelerin herhangi bir kısıt olmadan devrine de imkân sağlanmaktadır.

Değerli milletvekilleri, teklifle, yatırımları, üretim ve ihracatı desteklemek amacıyla Kurumlar Vergisi Kanunu'nda da değişiklik yapılmaktadır. Mevcut durumda, mükelleflerin elde etmiş olduğu kazançlarına, ihracat veya imalat faaliyetleri sonucu elde edilip edilmemesine bakılmaksızın kurumlar vergisi oranı -bildiğiniz gibi- 2021 yılı için yüzde 25 oranında uygulanmış, 2022 yılı için yüzde 23, sonrası yıllar için de yüzde 20 olarak uygulanacaktır. Getirilen düzenlemeyle, ihracat yapan kurumların münhasıran ihracattan elde ettikleri kazançları ile sanayi sicil belgesini haiz ve fiilen üretim faaliyetiyle iştigal eden kurumların münhasıran üretim faaliyetlerinden elde ettikleri kazançlarına kurumlar vergisi 1 puan indirimli uygulanmak suretiyle bu kurumların söz konusu faaliyetleri teşvik edilmektedir. Ayrıca, değişiklikle, kurumların yatırım fonlarına iştirak etmeleri de teşvik edilmektedir.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; AK PARTİ hükûmetleri döneminde çalışanlarımızın, emeklilerimizin yanında olduk; onların refah düzeylerini artıran birçok düzenlemeyi hayata geçirdik. İçinde bulunduğumuz bu zorlu dönemde de yine çalışanlarımızı, emeklilerimizi enflasyona ezdirmedik. Bu kapsamda, teklifle, en düşük emekli maaşının 2.500 lira olmasını sağlayacak düzenlemeyi getiriyoruz. Yeter mi? Elbette yetmez. Ayrıca, yine, kanun teklifimizde kamu görevlilerine yönelik olarak 6. Dönem Toplu Sözleşme'de belirlenen aylık ve ücret artışına ilaveten 2,5 puanlık iyileştirme yapılmaktadır. Böylece, 2021 yılının ikinci yarısında ortaya çıkan enflasyon farkı da dâhil, Ocak 2022 döneminden itibaren yapılacak zam oranı yüzde 30,95'e yükseltilmektedir.

Teklifle, vergi kanunları uyarınca iadesi talep edilen vergilere ilişkin olarak açılan davalarda, dava konusu edilen tutarın yüzde 50'si oranında teminat alınmadan yürütmenin durdurulması kararı verilememesi temin edilmektedir; böylece, haksız iadelerin önüne geçilmesi amaçlanmaktadır.

Bir diğer düzenlemeyle de merkez bankaları arasında kurulan ilişkilerin işin gerektirdiği diplomatik hassasiyet ve ekonomik güven temelinde yürütülmesini teminen, diğer merkez bankalarının Banka nezdindeki para, alacak, hak ve varlıklarının haczedilememesi düzenlenmiştir. Muhalefet gruplarından bazı arkadaşlarımız geldiler, dediler ki: "Bu vicdansız bir yasadır." Burada sadece bir iki maddeyi, açıkça özellikle Merkez Bankasıyla ilgili maddeyi öne çıkardılar. Hâlbuki düzenlemede yürürlük ve yürütme hariç 16 madde vardır. Bu 16 maddenin içinde, vatandaşımıza dokunan ve özellikle de emeklilerimizi, çalışanlarımızı yakından ilgilendiren kanun maddeleri mevcuttur.

Dolayısıyla, teklifimizin kabulü yönünde oy kullanacağımı belirtiyor, düzenlemenin milletimize hayırlı uğurlu, bereketli olması dileklerimle Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)