GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:5
Birleşim:46
Tarih:13.01.2022

HAYRETTİN NUHOĞLU (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 11'inci madde üzerine İYİ Parti adına söz aldım. Selamlarımı sunarım.

Böyle bir kanuna ihtiyaç duyulmasının sebebi, Adalet ve Kalkınma Partisi iktidarının izlemekte olduğu ekonomik politikaların iflas etmesi sonucu her şeyin kontrolden çıkması ve yapısal bir krizin meydana gelmiş olmasıdır. Yirmi yıldır uygulanan tüketime yönelik, sıcak paraya bağımlı, inşaata dayalı büyüme anlayışının Türkiye gerçekleriyle örtüşmediği anlaşılamamıştır. Defalarca değiştirilen ihale kanunlarıyla çok büyük yolsuzlukların yapıldığı ve haksız kazançların yurt dışına kaçırıldığı gizlenmeye çalışılsa da artık mızrak çuvala sığmamış, hazine çökmüş, tam bir şaşkınlık yaşanmaya başlanmıştır. Şaşkınlığı gizlemek için model değişikliği ortaya atılmıştır. Tam olarak ne anlama geldiğinin iktidar mensupları tarafından da bilinmediği "üretim, yatırım, istihdam, ihracat ve büyüme" kelimelerinden meydana gelen yeni ekonomik modelin tam bir fiyasko olduğunun anlaşılması uzun sürmeyecektir. Zira, model değişikliği yapabilecek ve uygulayabilecek kadroları yoktur, uygulamaları takip edebilecek kurum da kalmamıştır.

Asıl şaşkınlığın 2022 bütçesinin Türkiye Büyük Millet Meclisine sunulmasından sonra başladığına ve çok kısa sürede her şeyin kontrolden çıktığına şahit olduk. Sunum yapan Cumhurbaşkanı Yardımcısı, sıkılmadan "Bu bütçe, bir yatırım bütçesidir." diyebilmiştir ama yatırım yerine, faiz giderleri ve garanti ödemeleri olduğu görülmüştür. "Bu bütçe her kesime hitap etmektedir." diyebilmiştir ama hiçbir kesim memnun olmamıştır. Asgari ücret artışının bile çok kısa zamanda eriyip gideceği belli olmuştur. "Enflasyonla kararlılıkla mücadeleye devam edilecek." diyebilmiştir ama enflasyon 2001'den beri ilk defa aylık yüzde 10'u, 2003'ten beri ilk defa yıllık yüzde 30'u aşmıştır. Türk lirası, tarihinde en düşük değeri görmüştür. Ekonomik kurtuluş savaşı verildiğini ifade etmiş ama kurtuluş savaşının kime karşı verildiğini belirtmemiştir. Dış güçlerin de iç güçlerin de kimler olduğu anlaşılamamıştır. Esas görevlerinin, bütçenin temel amacı olan insanımızın refah seviyesini artırmak, devletimizin güçlenerek ileriye gitmesini sağlamak olduğunun farkında bile olmayan Cumhurbaşkanı Yardımcısı eleştiride bulunanlara hakaret etmekten geri kalmamıştır. (İYİ Parti sıralarından alkışlar) Bu şaşkınlık ve telaş içinde, elli sene önce denenip olumlu sonuç alınamayan "Kur Korumalı Türk Lirası Mevduatı" adıyla bir sistem geliştirilmiş ve kanun çıkmadan da uygulamaya konulmuştur; üstelik, bu sistemin maliyeti de bilinmemektedir. Detaylı bir etki analizi yapılmamış ve dolayısıyla da sonunda hazineye getireceği yük hesaplanmamıştır.

Değerli milletvekilleri, teklifin 11'inci maddesinde kamuda iş yapan müteahhitler için fiyat farkı ve sözleşmenin devri konusunda düzenlemeye gidilmektedir. Müteahhitlik hizmetleri, yatırım ve istihdam bakımından ülkemizin öncü sektörleri arasında yer almaktadır. 300'den fazla alt sektörü doğrudan ilgilendirmektedir, aynı zamanda istihdamın da yüzde 7'sini karşılamaktadır.

Son dönemde ham madde temini aksaklıklarının yanı sıra, artan döviz kuruyla girdi fiyatlarında çok fazla artışlar meydana gelmiştir. Bu sebeple, maddedeki düzenlemeyi olumlu fakat yetersiz bulmaktayız. Ülkeyi soyan 5'li grup için özel uygulamalar yapılırken, büyütülen yeni yandaşlara farklı koruma tedbirleri alınırken, asıl yükü taşıyan kesime çözüm getirmekte isteksiz davranılmasını akılla ve vicdanla izah etmek mümkün değildir.

Mayıs 2020'den Aralık 2021'e kadar girdi maliyetleri yüzde 277 artmıştır. 2020 yılı içinde malzemelerin artış oranı yüzde 146'dır. Demirin fiyatı altı ay önce 3 liraydı, bugün 13 liradır; fiyatı altı ayda 4 kat artmıştır. Beton ve çimentonun fiyatı da 5 kat artmıştır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurunuz efendim.

HAYRETTİN NUHOĞLU (Devamla) - Değerli milletvekilleri, sektörde faaliyet gösteren firmaların taleplerini gerçekçi olarak dile getirmek bizim görevimiz, yerine getirmek ise iktidarın görevidir. Fiyat farkı, 1 Ocak 2021'den itibaren devam eden bütün işler için uygulanmalıdır. Sürenin 31 Aralık 2021'de bitmesi öngörülüyor, oysa 5 Ocakta çimentoya yüzde 30 zam gelmiştir; uygulama tarihi fiyatlar normale dönene kadar uzatılmalıdır. Sözleşmelerin devrine imkân sağlansın ama iş programlarına göre yüzde 50'nin altında olan firmalara da tasfiye imkânı sağlansın. Bu sayede sözleşmesi yapıldığı hâlde başlamamış veya yeni başlamış kamu yatırımları da yıllarca beklemek durumunda kalmaz.

Bu kanun teklifinin tümüne bakınca, iktidarın insicamını kaybettiğini, ekonomiyi düzeltecek yapısal hiçbir iyileştirme yapamayacağını, getirdikleri tekliflerin Anayasa'ya aykırı olmasını bile önemsemediklerini görüyorum; bu davranışlar sona yaklaştıklarını göstermektedir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurunuz, tamamlayınız efendim.

HAYRETTİN NUHOĞLU (Devamla) - Çok teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

İster zamanında, ister erken, isterse de baskın seçim olsun, onlara şimdiden güle güle diyor, Genel Kurula saygılar sunuyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)