| Konu: | Vergi Usul Kanunu ile Kurumlar Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 49 |
| Tarih: | 20.01.2022 |
YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 303 sıra sayılı Kanun Teklifi'mizin 3'üncü maddesi üzerine şahsım adına söz aldım. Genel Kurulu ve ekranları başında bizleri takip eden vatandaşlarımızı saygıyla sevgiyle selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, son yıllarda pandemi ve iklim krizinin meydana getirdiği ekonomik kriz ve buhranlarla dünya karşı karşıya. Buna bağlı olarak talep dengesizlikleri, arz yetersizlikleri, ayrıca gıda fiyatları, enerji ve emtia maliyetlerinin artmış olması dünya genelinde farklı çetinliklerin ve zorlukların ortaya çıkmasına neden oluyor. Netice itibarıyla, yine üretim zincirlerinin bozulmuş olması, sektörlerin çökmüş olması, makro düzeydeki gelişmeler nedeniyle ister istemez geleneksel olarak jeopolitik, jeostratejik bakış ve düşüncelerin, makroiktisadi düşüncelerin de buna göre yeniden yorumlandığını görüyoruz. Mesela, euro bölgesine baktığımızda, diğer bölgelere bakıldığında, özellikle gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelere de bakıldığında bu durumunu vahameti biraz daha ortaya çıkıyor.
Yine, enflasyon verilerine baktığımızda, gerek euro bölgesinde gerekse dünyanın çeşitli bölgelerinde gelişmiş ekonomilerde enflasyonun yüzde 40'ların üzerine çıktığını ve son kırk yılın en yüksek enflasyonlarını hep birlikte görüyor ve yaşıyoruz. Özellikle ülkemizde pandeminin çok iyi yönetilmiş olması, yine Türkiye'nin ekonomisinin, altyapısının çok güçlü olmuş olması da Türkiye'nin karşılaştığı zorlukların biraz daha hafiflemiş olmasını bize gösteriyor. Bazı dünya ülkeleri yeni fırsatlar yakalarken bazıları da pazar kaybediyorlar. Dolayısıyla, değişim ve dönüşümün kaçınılmaz hâle geldiği bir zaman diliminden de geçiyoruz.
Çok önemli bir dünya ülkesi olan Türkiye'nin bu durumun dışında kalması elbette düşünülemez. Hem ülkemizin uluslararası düzeyde yakaladığı fırsatları değerlendirmek hem de içeride meydana gelen bu iktisadi değişimin sonucu olarak ihtiyaçların karşılanmasına yönelik birtakım iyileştirmeler ve kanuni düzenlemeler yapıyoruz.
Mükelleflerimizden ve meslek kuruluşlarımızdan gelen talepler neticesinde 2 önemli düzenlemeyi Türkiye Büyük Millet Meclisinin gündemine sunduk. Bunlardan ilki enflasyon düzeltmesi uygulaması; 31/12/2023 tarihine kadar bunun ertelenmesini öneriyoruz. Hepimizin de malumu olduğu üzere enflasyon muhasebesi uygulaması en son 2003 ve 2004 yıllarında uygulanmıştı, 2004 yılından beri de şartlar oluşmadığı için enflasyon düzenlemesi uygulanmamıştı. Enflasyon düzenlemesinin on altı seneden beri uygulanmamış olmasından dolayı uygulamada yaşanabilecek sorunları da göz önünde bulundurduğumuzda, yine, hâlihazırda devam eden yeniden değerleme uygulaması nedeniyle mükellefler ve meslek mensuplarımızın enflasyon muhasebe sürecinin ertelenmesi talebi tarafımıza iletildi, biz de bunun olumlu olduğunu beyan ettik. Tabii, enflasyon muhasebesi uygulanmasının şirketlerin mali yapılarına, özellikle pandemi sürecinde bir yük getireceğini düşündüğümüzden dolayı bu yükü kaldırmak adına 2023'ün sonuna kadar ertelenmesini buradan hazırlayarak teklif ediyoruz. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Yine, ikinci bir düzenlememiz, ikinci olarak kur korumalı mevduat hesaplarına ilişkin kur farkı, faiz ve kâr paylarının, kurumlar vergisinin çeşitli kurumlar tarafından da aynı şekilde düzeltilmesini ve onlardan istisna tutulmasını öngören bir madde düzenliyoruz. Yabancı paralarını Türk lirasına çeviren kurumlar vergisi mükelleflerinin dönüşüm esnasında oluşan kur farkı kazançları da dâhil olmak üzere bu kapsamda açılan vadeli Türk lirası mevduat ve katılım hesaplarından elde edecekleri faiz ve kâr paylarının vergiden istisna tutulması da bu şekilde amaçlanmaktadır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun.
YAŞAR KIRKPINAR (Devamla) - Ayrıca, kurumların altın hesabıyla ilgili de yine bu tarihten sonra açılacak ve işlenmiş ve hurda altın karşılığı altının Türk lirasına çevrildiği tarihte oluşan kazançlar ile dönem sonu değerlendirmesinden kaynaklananları buna dâhil ettiğimizde yine, altın hesapları için de aynı uygulamayı getiriyoruz. Vade sonunda elde edilen faiz ve kâr payları ile diğer kazançlar kurumlar vergisinden istisna tutulmaktadır.
Değerli arkadaşlar, bu kanun teklifinin hazırlanmasında emeği geçen Manisa Milletvekilimiz Uğur Aydemir'e, Komisyon Başkanımıza ve Plan ve Bütçe Komisyonu üyelerimize, yine, Genel Kurul aşamasında bu kanun teklifine destek veren çok değerli milletvekillerimize saygılarımı sunuyor, Genel Kurulu saygıyla sevgiyle selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)