| Konu: | Nükleer Düzenleme Kanunu Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 61 |
| Tarih: | 03.03.2022 |
HÜSEYİN ÖRS (Trabzon) - Sayın Başkanım, çok değerli milletvekili arkadaşlarım; kanun teklifinin 12'nci maddesi üzerinde İYİ Parti Grubu adına söz aldım. Yeni günün ilk saatlerinde hepinizi en derin saygılarımla selamlıyorum, hayırlı sabahlar diliyorum şimdiden.
Değerli milletvekilleri, Anayasa ve Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü çerçevesinde kurulan komisyonlar, Türkiye Büyük Millet Meclisinin yasama ve denetim çalışmalarında temel işlev görürler. Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu adına görev yapan bu komisyonlar uzmanlık konularına göre yasama ve denetim faaliyetlerinde rol almakla birlikte, bazen de inceleme ve araştırmalarıyla milletvekillerinin yanı sıra kamuoyunu da aydınlatırlar.
Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü'nün 23'üncü maddesi uyarınca Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına gelen kanun teklifleri konuları ve kapsamlarına göre esas ve tali komisyonlara havale edilir. Bu süreçte tali komisyonlar teklifin kendilerini ilgilendiren kısmıyla ilgili maddeler üzerine görüş bildirir. Buraya kadar olması gerekenleri, yapılması gerekenleri özetledim ama uygulamada maalesef bu iş böyle olmuyor arkadaşlar.
İktidarın âdeta yangından mal kaçırırcasına, acele kanunlaştırma isteği nedeniyle tali komisyonların devre dışı bırakıldığını görüyoruz. İktidar sahiplerinin tali komisyonları devre dışı bırakarak sadece esas komisyonlarda görüşmek suretiyle kanunlaştırma sürecini tamamladığı birçok örnek gördük ve burada yaşadık. Bu şekilde, önemli pek çok konu ilgili ihtisas komisyonlarında görüşülmemekte ve bu da yasama faaliyetinin kalitesini maalesef ki tartışılır duruma getirmektedir. Şu anda görüşmekte olduğumuz teklif de aynı kaderi paylaşmış, tali komisyonlardan sadece Çevre Komisyonunda görüşülmüştür ve bu görüşme de birkaç saatle sınırlı kalmıştır. Teklif, tali olarak havale edildiği Adalet Komisyonu ile Plan ve Bütçe Komisyonunda ise gündemde kendine yer bulamamıştır. Oysa teklife baktığımızda, kapsamlı ceza ve yaptırım hükümleri ile mali hükümler içerdiğini görmekteyiz.
Özellikle, görüşmekte olduğumuz bu kanun teklifinde olduğu gibi, madde sayısı fazla olan kapsamlı tekliflerin milletvekillerince bu kadar kısa sürede sağlıklı bir şekilde incelenmesi, hepiniz takdir edersiniz ki zordur ve imkânsızdır. Bu nedenle, teklifin yeterince incelenmesi için süre verilmesi ya da ayrıntılı olarak incelenmesi için alt komisyonda değerlendirilmesi, Komisyon üyelerince talep edilmiş ancak iktidar milletvekillerinin oylarıyla bu talep reddedilmiştir arkadaşlar.
Değerli arkadaşlar, insan bu noktada merak ediyor, bu acelenin nedeni nedir? Bu acelenin nedeni, 702 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin 30/12/2020 tarihli, 2020/81 karar sayılı Anayasa Mahkemesi Kararı'yla iptali ve bu iptal kararının 9 Mart 2021'de Resmî Gazete'de yayımlanmasından bir yıl sonra iptal olacak olmasıdır. İktidar partisinin aradaki bir senelik süreyi değerlendirmeyip son anda bu kanun hükmünde kararnameyi kanunlaştırmaya çalıştığını görüyoruz.
Değerli milletvekilleri, üzerinde konuştuğumuz 12'nci maddede öngörülen değişiklikle işletmenin hukuki sorumluluğuyla ilgili kurallar düzenlenmektedir. Oluşabilecek olası nükleer zararlarla ilgili olarak öncelikle bu kanun hükümlerinin uygulanması öngörülmüş, kanunda hüküm bulunmayan durumlarda ise Paris Sözleşmesi hükümlerinin esas alınması öngörülmüştür.
Sürem çok azaldı, ilerleyen bu saatlerde konuyu burada toparlamak istiyorum. Genel Kurulu saygılarımla selamlıyorum, hepinize hayırlı sabahlar diliyorum. (İYİ Parti ve CHP sıralarından alkışlar)