| Konu: | (10/96, 234, 409, 501, 698, 1743, 1747, 1912, 2187, 2203, 2303, 2353, 2389, 2477, 2673, 2675, 2697, 2830, 2976, 2979, 3019, 3109, 3206, 3430, 3476, 3479, 3482, 3484, 3485, 3493, 3504, 3505, 3508, 3510, 3685, 3723, 3918, 3919, 3920, 3921, 3922, 3923, 3924) Kadına Yönelik Şiddetin Sebeplerinin Tüm Yönleriyle Araştırılarak Alınması Gereken Tedbirlerin Belirlenmesi Amacıyla Anayasa'nın 98'inci, İçtüzük'ün 104 ve 105'inci Maddeleri Uyarınca Bir Meclis Araştırması Açılmasına İlişkin Önergeleri ve Meclis Araştırması Komisyonu Raporu Görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 64 |
| Tarih: | 08.03.2022 |
AK PARTİ GRUBU ADINA TUBA VURAL ÇOKAL (Antalya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
Sözlerime başlamadan önce, Komisyon sürecinde sabırlı, sebatlı ve özverili çalışmalarından dolayı Sayın Komisyon Başkanımıza, Komisyon üyelerimize, uzmanlarımıza, kadına yönelik şiddetle ilgili tabloyu görmemize imkân sağlayan, katkılar sunan kurum, kuruluş ve STK temsilcilerimize ve tüm emeği geçenlere teşekkür ederek başlamak istiyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Başkanımızın da sunumunda belirttiği ve raporda da görüldüğü üzere şiddet, özel olarak da kadına yönelik şiddet bütün dünyanın inceleme altına aldığı, çözüm arayışında olduğu bir sorundur. Kadına Yönelik Şiddetin Sebeplerinin Tüm Yönleriyle Araştırılarak Alınması Gereken Tedbirlerin Belirlenmesi Amacıyla Kurulan Meclis Araştırması Komisyonu kadına yönelik şiddet sorununa ülkemizdeki durum tespiti ve çözüm önerilerini belirlemek için kurulmuş bir Komisyondur. Komisyon raporuna yansıyan ve durumu görmemize imkân sağlayan yegâne şey ise taraftar ruhun bir yana bırakılması, aklıselim olarak konuya bakılması, samimi ve ciddi bir şekilde sorumluluk alınmasıdır. Bu sorumluluk önemli çünkü hâlihazırda bir şey savunulacak, bir zorunluluk olarak görülecekse dahi onun zorunluluk koşullarının, uygulanabilirliğinin, toplum açısından avantaj ve dezavantajlarının araştırılması, tek seçenek olup olmadığının, daha iyi çözümlerinin bulunup bulunmadığının aklıselim olarak değerlendirilmesi gereklidir. Nitekim, Komisyonumuzun nihai amaçlarından biri de ülkemizin kadına yönelik şiddete yaklaşımında ve uygulamalarında mevcut durumdaki aksaklıkların ve mevcuttan daha iyi, faydalı ve etkili çözümlerin bulunup bulunmadığının tespitiydi.
6284 sayılı Kanun tüm şartlarda kadına şiddetin karşısına dikilirken "kadına şiddet" olgusunu çözmek yerine "kadına şiddet" algısından beslenmeye çalışmak en büyük kadına şiddet girişimidir. Yıllarca bizleri gayrimedeni, özgürlük bilinci olmayan, ilkel ve geri kalmış olarak görenlerin dayattığı sözleşmelerle medenileşeceğimizi düşünenler şunu idrak etmelidir: Bu yüce Meclis kadına seçme ve seçilme hakkını verirken hiçbir egemenin tasallutu altında değildi çünkü o egemenlerin ülkesinde henüz daha kadının adı bile yoktu. Yüce Türk milletinin iradesi Türkiye Büyük Millet Meclisidir; o irade araştırır, sorgular, çözümler ve her görüşte bu çatı altında uzlaşarak gereğini yapar. Yüce Türk milletinin yüce Meclisi kadına şiddet konusunu çözecek tarihî ferasete, siyasi liyakate sahiptir ancak bunun yerine hap hâline getirilmiş ve çözüm reçetesi olarak dayatılan bir metin üzerinden yüce Türk milletinin bu Meclisin çözümsüzlüğüne inanmak art niyet değilse bile öğrenilmiş çaresizliktir.
İki yüz bin yıllık ordu geleneğimizden bahsediyoruz, oraya baktığımızda kadını göreceğiz. Göçle sosyoloji yaratan Türklere baktığımızda kadının göç ve yol denkleminde başrol oynadığını göreceğiz; evlenilecek kızdan planlanacak geleceğe kadar Türk kadınının karar mekanizması olduğunu göreceğiz. Ana duası alınmaksızın çıkılan yolun olamayacağını, "ana elmiş değmiş olmak" deyimiyle hüner, beceri, düzen kavramlarını göreceksiniz. Vatan deyince aklımıza ana gelir, devlet deyince baba gelir; "ana vatan" ve "devlet baba" kavramlarının en asil evladı ise millettir. Vatan bir devlet her zaman çıkarır ama vatansız devlet olmaz. Türk devlet anlayışının temelinde yer tutan bu dilsel ifadelerle kadın ve erkek anlayışımızın kökenleri açıktır. Bugün kadın sorun olmuşsa yarın vatan sorun olacaktır. Sağlıklı vatan anayla mümkündür, yetişmiş millet kadınla mümkündür. Millet varsa devlet vardır; devletin bekası kadınımız üzerinde hassasiyet gerektirir ki bu konuda bu çalışmaları yapmamıza imkân tanıyan Meclisimize çok teşekkür ediyorum.
Uygulamada ortaya çıkan aksaklıklar ya da değişen koşullarla güncellenmesi gereken noktaların tespiti üzerine Komisyonumuz çalışmıştır. Bugün ortaya çıkan koşullar ve tespitlere yönelik olarak da AK PARTİ Hükûmetimiz yeni yasal düzenlemeler üzerine ivedilikle çalışmıştır.
Sorunun en büyük kaynaklarından biri de cezaların caydırıcılığındaki yetersizlik ve iyi hâl indirimi gibi tartışmalı konulardı. Bunların çözümüne yönelik olarak yasal adımlar yine Hükûmetimiz tarafından atıldı.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayın sözlerinizi.
TUBA VURAL ÇOKAL (Devamla) - Bitiriyorum Sayın Başkanım.
BAŞKAN - Buyurun.
TUBA VURAL ÇOKAL (Devamla) - Bunun sorunun çözümüne yönelik bir başlangıç olduğunu biliyor, titizlik ve sorumlulukla sorunu çözme yönünde hareket eden Hükûmetimizin, yasaların uygulanması, eğitim ayağının sağlamlaştırılması, sosyal sorumluluk projeleriyle mücadelenin yaygınlaştırılması konularında bütün ilgili kurum ve paydaşlarıyla bir seferberlik hâlinde hareket edeceğini biliyoruz. Bu konuyu titizlikle takip eden Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'a, konuyla ilgili ivedilikle yasal düzenlemeleri hazırlayan Sayın Adalet Bakanımız Bekir Bozdağ'a bir kadın milletvekili olarak şükranlarımı sunuyorum. Bu vesileyle, başta şehit ve gazi yakını kadınlarımız olmak üzere tüm kadınlarımızın Dünya Kadınlar Günü'nü kutluyorum.
Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
Teşekkür ederim. (AK PARTİ ve MHP sıralarından alkışlar)