| Konu: | İYİ Parti Grubu önerisi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 67 |
| Tarih: | 16.03.2022 |
AK PARTİ GRUBU ADINA BÜLENT TÜFENKCİ (Malatya) - Çok Değerli Başkanım, değerli milletvekilleri; kamu maliyesinin en önemli kazanımlarından biri kamu-özel iş birliği modelidir. Ülkemizde kamu-özel iş birliği modeli, klasik finansmandan uzun yıllar sürecek altyapı yatırımlarının yerine daha hızlı bir şekilde finansman sağlayacak bir modeldir. Esasında, Türkiye'de 1980'li yılların ikinci yarısından itibaren rahmetli Özal'la gündemimize giren ve daha sonra da AK PARTİ iktidarlarında daha değişik bir finansman modeli olarak ve altyapı ihtiyaçlarının hızlı bir şekilde yerine getirilmesi noktasında devreye sokulmuştur. Bu yatırımlarla inşa edilen tesisler sözleşme süreleri sonunda kamuya devredilecektir yani bu projelerin sahibi milletimizdir, kaldı ki gerekirse bu projelerin yeniden işletme hakkının devredilmesi ve uzatılması da yine hükûmetlerin uhdesindedir. Unutulmamalıdır ki kamu-özel iş birliği modeli, birçok projenin bütçe kaynaklarını kullanmadan ve kamu borç stokunu artırmadan aynı anda yapılmasına imkân tanımaktadır. Örneğin, İstanbul Başakşehir Çam ve Sakura Şehir Hastanesi özelinde Sağlık Bakanlığımızın kamu-özel iş birliği kapsamında ödeyeceği maliyet ile hastanenin bütçeden yapılması durumundaki maliyet karşılaştırıldığında aynı olduğu görülecektir...
KEMAL PEKÖZ (Adana) - Sağlık Bakanı kendisi söyledi, "Biz bu parayla daha çok hastane yaparız." dedi.
BÜLENT TÜFENKCİ (Devamla) - ...ancak burada kamu-özel iş birliği modeliyle hastane çok daha hızlı bir şekilde tamamlanabilmiş ve hizmete girmiştir. Bunun yanı sıra, hastaneye ilişkin kullanım bedeli de on sekiz yıl gibi uzun bir sürede ödenecektir. Dolayısıyla, İstanbul Başakşehir Çam ve Sakura Şehir Hastanesi kamu-özel iş birliği modeli sayesinde hızlı bir şekilde ve uzun dönemli bir ödeme avantajıyla vatandaşımızın hizmetine sunulmuştur.
Yine, kamu-özel iş birliği modeli kapsamında İstanbul üçüncü havaalanı projesi toplam tutarı, yaklaşık maliyeti 10,25 milyar avrodur. Projeye bugüne kadar 7,4 milyar avro harcanarak ilk fazı ulaşıma açılmış ancak 2019 yılında Devlet Hava Meydanları hiçbir garanti ücreti ödememiştir çünkü yolcu sayısı garanti kapsamının üzerinde kalmıştır.
Değerli arkadaşlar, biz, bu havaalanıyla yirmi beş yıl boyunca 22 milyar avro kira gelir ödemesini de devletin hazinesine koymuş olacağız.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.
BÜLENT TÜFENKCİ (Devamla) - Esasında garanti gelirleri ile giderleri topladığımızda devletin bu işten daha kârlı olduğunu görürsünüz. Bazı yerlerde garanti kapsamında ödeme yapılıyor ama bazı yerlerde de gerçekten, yolcu sayısı veya garanti kapsamındaki işler karşıladığından kira gelirleriyle bu fark kendi içerisinde birbirlerine denk gelmektedir.
Ben bu vesileyle tekrar yüce Meclisimizi saygı ve sevgiyle selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)