| Konu: | CHP Grubu önerisi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 76 |
| Tarih: | 06.04.2022 |
CHP GRUBU ADINA MEHMET GÜZELMANSUR (Hatay) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bildiğiniz gibi, tarım, sanayi, nakliye ve ulaşım başta olmak üzere, üretim ve hizmet sektörünün tüm alanlarında akaryakıt önemli girdi maliyetlerinden birini oluşturur. Akaryakıt fiyatlarındaki her bir artış artçı zamlar da yaratıyor. Üreticinin, nakliyecinin ve tüketicinin maliyetlerine hem doğrudan hem de dolaylı olarak katılıyor yani akaryakıttaki fiyat artışları, akaryakıtla sınırlı kalmıyor iğneden ipliğe, dalga dalga zam yaratıyor, hayat pahalılığını, enflasyonu tetikliyor.
Bakın, pazartesi günü enflasyon rakamları açıklandı. TÜİK'in açıkladığı rakamlara göre, tüketici enflasyonu yüzde 61, ENAG'ın açıkladığı yıllık enflasyon ise yüzde 142. Vatandaş "Benim yaşadığım TÜİK'in enflasyonu değil, ENAG'ın enflasyonu." diyor. TÜİK'in verilerine göre bile aylık bazda da yıllık bazda da en fazla ulaşımda artış olmuştur. Ulaştırmada, TÜİK'in verilerine göre yıllık enflasyon yüzde 99. Sebebi nedir? En önemli etkilerinden biri akaryakıt fiyatlarındaki artıştır. Akaryakıt fiyat artışlarının, enflasyona etkisi bu kadar net, bu kadar ortada. Bu nedenle, dünya genelinde enflasyonla mücadele etmek isteyen ülkeler akaryakıtta vergi indirimleri uygulamak suretiyle çözüm arayışına gidiyorlar. Biliyorlar ki akaryakıt fiyatlarının yükselmesi enflasyonu da körüklüyor o yüzden hemen tedbir alıyorlar. Enflasyonla mücadele etmeye akaryakıtta vergi indirimleriyle başlıyorlar Almanya, İtalya, İspanya, Fransa ve Polonya bu ülkelerden sadece birkaçı. Peki, bizim Hükûmet ne yapıyor? Onlar da tam tersini yapıyorlar. Önce, ısrarla faiz indirimleri yaparak doları tırmandırdı, sadece bu yanlış akaryakıt fiyatlarının yüzde 80 artmasına sebep oldu. Ardından da akaryakıttaki ÖTV yükünü azaltan eşelmobil sistemini uygulamadan kaldırdı. Yetmedi, üstüne de akaryakıttan alınan ÖTV'ye yüklü zamlar yaptı. Bir yıl öncesine göre, vatandaş 1 litre motorine yüzde 166 daha fazla vergi ödemek zorunda kaldı. Buna bir de ham petrol fiyatlarının artması eklendi, akaryakıt iyice el yakar oldu. Çiftçi tarlasını sürmek için traktörüne, taksici taksisine, tır şoförü nakliye yapabilmek için tırına, servis şoförleri araçlarına, vatandaş otomobiline akaryakıt alamaz oldu. Alsa, kontağı çevirse, zararına o kontağı çevirmiş oluyor. Herkes isyan ediyor ama iktidar sağıra yatmaya devam ediyor. Yolcu gemilerine, feribotlara, ticari yatlara, jetlere verilen ÖTV'siz akaryakıt çiftçiden, nakliyeciden neden esirgeniyor? Böyle adalet mi olur?
Bakın, değerli milletvekilleri, size sadece motorinden örnek vereceğim: Motorin bir yılda 23 kez zamlandı; bir yıl önce nisan başında motorinin 1 litresi 6 lira 51 kuruştu, bugün ise 21 lira 42 kuruş, yani bir yılda motorinin fiyatındaki artış oranı yüzde 229. Bugün motorinin rafineri çıkış fiyatı 14,61 lira. Peki, vatandaş neden litresini 21,42 liraya alıyor? Çünkü Sayın Hükûmet sadece motorinin 1 litresinden 5 lira 32 kuruş vergi alıyor. Motorinin satış fiyatının yaklaşık yüzde 25'i vergi; 1 litre benzinin satış fiyatındaki vergi yükü ise yüzde 28'in üzerinde. Buna can mı dayanır? Dayanmıyor da zaten. Bir çözüm üretilmezse üretim, nakliye, ulaşım durma noktasına gelecek. O hâlde, elde üçüncü ve tek seçenek kalıyor o da akaryakıtın vergileridir. Burada tüm ipler iktidarın elindedir ancak iktidar akaryakıt zamlarıyla vergi gelirlerini arttırdığı için buna yanaşmıyor yani iş bizlere ve Meclise düşüyor. Gelin, akaryakıttaki vergi politikasını halkın lehine tekrar gözden geçirmek için bir araştırma komisyonu kuralım, enflasyonu tetikleyen en önemli etkenlerden biri olan akaryakıttaki vergileri indirelim, bunun etkilerini tüm yönleriyle inceleyelim.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayın sözlerinizi.
Buyurun.
MEHMET GÜZELMANSUR (Devamla) - Akaryakıt fiyatları nedeniyle zarar eden, durma noktasına gelen sektörlerin sorunlarını belirleyelim, çözümler üretelim; halkın sırtındaki yükü nereye kadar, ne kadar hafifletebiliriz onu araştıralım.
Önergeye "evet" oyu vermenizi bekliyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)