GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Hazineye Ait Taşınmaz Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:5
Birleşim:77
Tarih:07.04.2022

YASİN ÖZTÜRK (Denizli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; kanun teklifinin 12'nci maddesi üzerine İYİ Parti Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Kanun teklifinin 11'inci ve 12'nci maddeleri Katma Değer Vergisi Kanunu'nda geçici maddelerle düzenlemeleri içermektedir. 11'inci maddede, imalat sanayisi ve turizme yönelik yatırım teşvik belgesi sahibi mükelleflerin belge kapsamındaki inşaat işlerine ilişkin mal teslimleri ve hizmet ifaları 31 Aralık 2025 tarihine kadar katma değer vergisinden muaf tutulmuştur ve bu maddede Cumhurbaşkanına üç yıl uzatma yetkisi verilmiştir. 12'nci maddede ise elektrik motorlu otomotiv üretimi için gerçekleştirilecek AR-GE faaliyetlerine yönelik mühendislik hizmetleri 31 Aralık 2023 tarihine kadar KDV'den istisna edilmektedir. Teşvik belgesine konu yatırımların tamamlanmaması hâlinde, zamanında alınmayan verginin alıcıdan, vergi zıyası cezası uygulanarak, gecikme faiziyle birlikte tahsil edileceği hükme bağlanıyor; bu maddede Cumhurbaşkanına süreyi uzatma yetkisi ise verilmiyor.

18 Ocak 2022 tarihinde Katma Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ yayımlandı. Tebliğe göre, Millî Savunma Bakanlığı veya Savunma Sanayii Başkanlığınca yürütülen savunma sanayisi projelerine ilişkin olarak, bu kurumlarla ilgili projeler kapsamında yapılan teslim ve hizmetler ile bu projeler kapsamındaki teslim ve hizmetleri gerçekleştirenlere yapılacak olan, miktarı ve nitelikleri bu kurumlarca onaylanan teslim ve hizmetler 25 Aralık 2021 tarihinden itibaren KDV'den istisna tutulmuştur. İşin ilginci, bu istisna 25 Aralık 2021 tarihinden önce başlayan ve devam etmekte olan sanayi projeleri için de uygulanacaktır. Tebliğin 4'üncü maddesinde ise bu sürenin 2022, 2023 ve 2024 yıllarında da uygulanacağı bildirilmişti. 2'si kanun teklifinin içinde, 1'i de tebliğle uzatılmış ve süreleri birbirinden farklı, 3 farklı KDV istisnası.

Ülkelerin ekonomilerinde yüksek katma değerli ürün üretimi büyük önem teşkil etmektedir. Bu kapsamda, özellikle elektrik motorlu otomotiv üretimi ülkemiz için yeni bir alan ve yatırım maliyetleri çok yüksek. İktidarın yalnızca bir buçuk yıl için öngördüğü KDV istisnası bu anlamda yeterli bir süre değil. Eğer bu süre gerçekten sektörün desteklenmesi için yapılacaksa bu sürenin de 11'inci maddede olduğu gibi en az 2025 yılına kadar uzatılmasını ya da savunma sanayisi desteğinde olduğu gibi her yıl uzatılmasını beklerdik. Ancak 12'nci madde içinde geçen bir ifade burada verilen kısıtlı süreye ilişkin nihai hedefi içerisinde tehdit olarak da barındırıyor. Şimdi tekrar okuyorum: "Teşvik belgesine konu yatırımın tamamlanmaması halinde, zamanında alınmayan vergi alıcıdan, vergi ziyaı cezası uygulanarak gecikme faizi ile birlikte tahsil edilir."

Hepimizin bildiği üzere, ülkemizde elektrik motorlu otomotiv üretimi içeren, yürütülen bir çalışma var; TOGG. TOGG'un ülkemizde üretilecek elektrikli otomobil olması dışında en önemli vasfı ne? Cumhurbaşkanının 2023 hedefleri içerisinde stratejik önem taşıyan bir proje olması. Kısacası, seçim yatırımı. Cumhurbaşkanının hedefi, seçimlerden önce, 2022 sonunda ilk seri üretim aracın banttan indirilmesi ve 2023 yılında pazara çıkması. Çıkmazsa ne olur? Cumhurbaşkanı "Millî ve yerli otomobil ürettik." propagandasından mahrum olur. 2023'e kadar konu yatırımı tamamlayamayandan, zamanında alınmayan vergi, gecikme faiziyle birlikte tahsil edilir. Görüldüğü üzere, iktidarın seçim kaybetme korkusu artık kanun tekliflerinin içine tehdit olarak yerleştirilmeye başlandı. Sanki bu reklam, yılların usulsüzlüğünü, yılların yolsuzluğunu, vatandaşa yoksulluğunu unutturacak.

Değerli milletvekilleri, geçtiğimiz günlerde EPDK tarafından Şarj Hizmeti Yönetmeliği yayınlandı. Sanayi Bakanı Sayın Varank 81 ilin tamamında 1.500'den fazla yüksek hızlı şarj istasyonu kurulmasına yönelik toplamda 300 milyon liralık desteği açıkladı. Buraya kadar rutin bir haber olarak görebiliriz ama bu şartlar bize tanıdık geldi; bakalım AK PARTİ'si kırk dokuz yıllığına vereceği ve hiçbir surette devredilmeyecek lisansları kimlere dağıtacak? Yancılarınıza yeni rant kapısı icat etmekte üstünüze yok.

Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)