GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bankacılık Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 655 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:5
Birleşim:94
Tarih:25.05.2022

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Denizli Milletvekilimiz Sayın Nilgün Ök Hanımefendi ve 45 milletvekili arkadaşımız tarafından hazırlanan 327 sıra sayılı Kanun Teklifi üzerinde söz aldım. Bu vesileyle Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Kanun teklifinin görüşmelerinin birinci bölümü bitti, bu akşam nereye kadar gideceğiz bilmiyorum ama ikinci bölümü de inşallah bitecek. 21 maddeden oluşan teklif 19 çerçeve ile 2 yürürlük ve yürütme maddesinden oluşmaktadır; özellikle de 5411 sayılı Bankacılık Kanunu, 6758 ve 7076 sayılı Kanunlar ile diğer bazı kanunlar ve 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'de değişiklik yapılmasını öngörmektedir.

Aslında, arkadaşlarımız, geniş çaplı olarak kanun teklifiyle nelerin getirildiği üzerinde epeyce durdular. Tabii, kanun teklifinde ağırlıklı olarak TMSF'yle ilgili maddeler var, bunların üzerinde duracak değilim ancak TMSF'nin dışında, ayrıca, Varlık Fonuyla ilgili yapılan düzenlemelerde, Fona devredilen şans oyunları lisanslarıyla ilgili ortaya çıkan kamu payının Fon veya Fon tarafından kurulacak şirket tarafından gelir kaydedilmesi öngörülmektedir.

Yine, 6741 sayılı Kanun'un muafiyet ve istisnaları düzenleyen maddesine "hâkim hissedar olarak kurulacak şirketler" ayrımı getirilerek "şirket" ifadelerindeki karmaşa giderilmekte ve bedelini ödemek suretiyle sermayesinin yarısından fazlasına sahip olunan şirketler ve bağlı ortaklıklarının KİT'lere uygulanan mevzuata tabi olmaması öngörülmektedir. Varlık Fonu bünyesinde olup hâlen Sayıştay tarafından denetlenen kuruluşların denetim sisteminde bir değişiklik söz konusu değildir.

Teklifteki diğer bir düzenlemeyle, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca yapılarak devredilmiş raylı ulaşım sistem ve metro projelerine dair borçlar için belediyenin genel bütçe vergi gelirleri paylarından yapılacak kesinti oranının yüzde 5'i aşmaması öngörülmekte; böylece, bu konudaki Anayasa Mahkemesi iptal kararı doğrultusunda Cumhurbaşkanına verilen yetkinin sınırları belirlenmektedir.

Teklifteki bir başka düzenlemeyle de kurumların 31 Mart 2022 tarihli bilançolarındaki yabancı paraların da Türk lirasına dönüştürülmesi durumunda faiz ve kâr payı ile diğer kazançlar istisna kapsamına alınmaktadır, kur farkı kazancı ise istisna kapsamında değildir. Bu maddeyle sağlanan istisnanın 30 Haziran ve 30 Eylül 2022 tarihli bilançolardaki yabancı paralar için de uygulanması konusunda Cumhurbaşkanına yetki verilmektedir. Ayrıca, bu istisnanın 2022 yılı sonuna kadar yenilenen hesaplara da uygulanması düzenlenmektedir.

6 kanun ve 1 kanun hükmünde kararnamede değişiklik öngören teklifin kanunlaşmasıyla birlikte, özellikle 5411 sayılı Bankacılık Kanunu ve diğer kanunlarda açıklığa kavuşması beklenen önemli konularda sorunlar giderilmiş olacaktır.

Teklife kabul yönünde oy vereceğimi belirtiyor, Genel Kurulu ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)