| Konu: | Türkiye İhracatçılar Meclisi ile İhracatçı Birliklerinin Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 97 |
| Tarih: | 01.06.2022 |
HÜSEYİN ÖRS (Trabzon) - Sayın Başkan, çok değerli milletvekilleri; kanun teklifinin 4'üncü maddesi üzerinde İYİ Parti Grubu adına söz aldım. Genel Kurulu ve ekranları başında bizleri izleyen aziz milletimizi en derin saygılarımla selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, kanun teklifinin bu maddesiyle, meslek kuruluşu olan ihracatçı birliklerinde boşalan veya yeni ihdas edilen yönetim kadrolarına otuz gün içinde atama yapılamaması hâlinde atamanın Ticaret Bakanlığı tarafından resen yapılabilmesi öngörülmektedir. Bu teklife gerekçe olarak da Genel Sekreter veya Genel Sekreter Yardımcılarının atamalarındaki gecikmelerden dolayı birliklerin sevk ve idaresinde kaynaklanan aksamaların önüne geçilmesi ileri sürülmüştür. Ancak bu teklif bu hâliyle ihracatçı birliklerinin bağımsızlığını zedeleyecek, demokratik sürecin işleyişini ve karar alma sürecini olumsuz etkileyecektir kanaatindeyim.
Değerli arkadaşlar, ihracat ülkemiz için çok önemli, bunu hepimiz biliyoruz. Bu sebeple, ihracatın artmasına katkı sağlamak, mesleki dayanışmayı artırarak sorunların çözümüne katkı sağlamak, ihracatçıların mesleki faaliyetlerini ve ilişkilerini düzenlemek, sorunlarına çözüm bulmak ve yol göstermek amacıyla, cumhuriyetimizin kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün imzasıyla 1937 yılında ilk ihracatçı birliği kurulmuştur. Bu nedenle 5910 sayılı Türkiye İhracatçılar Meclisi ile İhracatçı Birliklerinin Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nde yapılacak değişiklikleri İYİ Parti Grubu olarak biz de oldukça önemsiyoruz.
Değerli arkadaşlar, ülkemizde bölgeler arası sanayileşme ve altyapı gereksinimleri bakımından var olan dengesizliklerin ihracatımızı olumsuz yönde etkilediğini hepimiz biliyoruz. Özellikle Doğu Karadeniz Bölgesi'nde sanayileşme ve altyapı yatırımlarının geride kalması bölge ihracatını olumsuz olarak etkilemeye devam ediyor. Rusya ve Ukrayna arasında yaşanan savaş nedeniyle Ukrayna üzerinden Orta Asya'ya ihraç yükü taşıyan transit geçişler durduğundan ülkemizden Orta Asya'ya yapılan transit taşımalar Doğu Karadeniz Bölgemizde bulunan Sarp Sınır Kapısı'nda yoğunlaşmaktadır arkadaşlar. Sarp Sınır Kapısı'nda yaşanan sıkıntıları sık sık bu kürsüde dile getiren bir arkadaşınız olarak bunu söylüyorum; sınır güzergâhında günlerce bekleyen tır şoförlerimiz vardı, gittim, onlarla kapıda, yerinde görüştüm, onların problemlerini dinledim. Değerli arkadaşlar, burada yani kapıda yaşanan sıkıntılarda sadece uluslararası nakliyecilerimiz değil, ihracatçılarımız ve ithalatçılarımız da büyük mağduriyetler yaşamaktadır. İhracatçılarımız ürünlerini müşterilerine zamanında gönderemezken ithalatçılarımız da ürünlerini zamanında teslim alamıyorlar.
Değerli arkadaşlar, taşıma alanında yaşanan sorunların çözülememesi durumunda, istenilen ihracat seviyelerine ulaşamayız. Sarp'ta yaşanan sorunun çözümü amacıyla Muratlı Sınır Kapısı'nın bir an önce faaliyete geçmesi gerekir. Bakın, 10 Ocak 2019'da, ben, Muratlı Sınır Kapısı'nın açılmasıyla ilgili, dönemin Ticaret Bakanı Ruhsar Hanım'a bir önerge vermiştim. O gün bu önergemde özetle "31 Ağustos 2013 tarihinde Bakanlar Kurulu kararıyla açılması kararı alınan Muratlı Sınır Kapısı'nın faaliyete geçmesiyle ilgili çalışmalar hangi aşamadadır?" diye sormuştum. Değerli arkadaşlar, aradan üç yıldan fazla bir zaman geçti, yine aynı konuyu burada konuşuyoruz ve ben tekrardan Muratlı Sınır Kapısı'nın bir an önce açılmasının önemini dikkatlerinize arz ediyorum, yüce Meclisimize arz ediyorum.
Değerli arkadaşlar, konuşmam öncesi bölge ihracatçılarımızla görüştüm, onların sorunlarını dinledim, taleplerini aldım. İhracatçılarımızın talepleri var.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
HÜSEYİN ÖRS (Devamla) - Çok özür dilerim Başkanım.
BAŞKAN - Buyurun.
HÜSEYİN ÖRS (Devamla) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.
İhracatçılarımız Trabzon ilimiz ile Rusya Federasyonu Soçi ve Tuapse şehirleri arasında kurulacak feribot ve Ro-Ro taşıma sistemleriyle yeni bir güzergâh ve taşıma hattının bir an önce faaliyete geçirilmesini talep ediyorlar.
Yine, ihracatçılarımız "İhracat maliyetlerinde yaşanan artışlar nedeniyle yurt dışı piyasalarında rekabet imkânımız ortadan kalktı." diyorlar ve kendilerine acilen nakliye desteği sağlanmasını istiyorlar.
Bunun yanında, özellikle inşaat ve mobilya sektörlerinde ihracat kısıtlaması getirilen ahşap mamul üreticisi ve ihracatçı firmalarımızdan da bana iletilen bir sorun var, onu da paylaşmak istiyorum. Söz konusu firmalarımızın çoğu kısıtlama öncesi yurt dışında belli müşterilerle ihracat kontratı imzaladıklarını ancak getirilen kısıtlama nedeniyle kontrat yükümlülüklerini yerine getiremediklerini ifade ettiler.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
HÜSEYİN ÖRS (Devamla) - Bu firmalarımız da kendilerine kolaylık sağlanmasını istiyorlar.
Genel Kurulu saygılarımla selamlıyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)