| Konu: | SAĞLIK BAKANLIĞINCA KAMU ÖZEL İŞ BİRLİĞİ MODELİ İLE TESİS YAPTIRILMASI, YENİLENMESİ VE HİZMET ALINMASI İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARI VE TEKLİFİ |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 68 |
| Tarih: | 20.02.2013 |
MEHMET GÜNAL (Antalya) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Değerli milletvekilleri, hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Değerli arkadaşlar, geneli üzerine konuşurken söyledim ama fazla vaktim olmadığı için hepsine değinmek için diyemedim.
Şimdi, burada, sizin de dikkatinize sunayım değerli milletvekili arkadaşlarım, içinize sinecek mi bakalım. Diyor ki: "Açık eksiltme sonucunda en düşük teklifi veren istekliyle idarenin fizibilitesi doğrultusunda nihai pazarlık aşamasına geçilir." Güzel. "Nihai pazarlık sonucunda isteklinin teklifi uygun bulunursa bu istekli üzerine ihale kararı verilir." Uygun bulunursa? Yani neye göre uygun bulunursa? Yok. Zaten normal bir ihale yapmışsınız, açık eksiltme yapmışsınız, çıkmış en düşük veren adamla pazarlık ediyorsunuz; adam inmedi, kusura bakma? En düşük olanı yapıyorsunuz, bir ihale yapıyorsunuz; baş tarafı var, okumadığınız için tekrar okudum orayı. Şimdi, arkasından devam ediyor, daha vahimi var: "İlk isteklinin teklifi idarece uygun bulunmazsa, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekliyle nihai pazarlığa devam edilir." Arkadaşlar, açık eksiltmenin ne olduğunu bilmiyorsanız tekrar arkadaşlarımız bilgi versinler bize. Zaten bir açık eksiltme yapılıyor. Yani herkes teklifini veriyor, en düşük olanı buluyoruz. Bunun üzerinden tekrar bir daha soruyoruz: İndi mi, inmedi mi? Hani, kamuoyuna açık ilanlarda diyor ya "Bizim hatırımıza bir 50 lira daha çık." diye; sayın bakanlar veya ihale komisyonu yapıyor, onun gibi bir şey.
Tekrar döneceğim diyorsun başka bir şeye, o da olmadı tekrar diğerine... Şimdi, gerçekten, ben şaşırıyorum yani bu böyle? Arkasından tam tersine sekizinci fıkra geliyor: "Pazarlık usulüyle ihale, açık veya belli istekliler arasında yapılan ihale sonucunda teklif çıkmaması." E, kimse teklif vermedi, yeniden çıkmıyorsun devam ediyorsun. "Doğal afetler, salgın hastalıklar" falan demişiz. En önemlisi (c) maddesi, diyor ki: "İhale konusu işin özgün nitelikte ve karmaşık olması nedeniyle?" E, o zaman, bütün bu ihalelerin tamamını siz pazarlık usulüyle yapabilirsiniz. Özgün nitelikli olduğu için, bakanlığımız, sadece Kayseri ihalesi için 19 milyon TL sadece danışmanlık ücreti ödemiş; bakın, beş yıllık sürede fizibilitesi, hazırlanması? Neden? Çünkü bakanlığın, bu konuda, nitelikli elemanı hepsine yetişecek kadar yok, teknik konular. Bu ne demek o zaman? "Bütün bu hastane işlemlerinin tamamını siz pazarlık usulüyle verebilirsiniz." demek. Gerçekten, bu kadar aleni bir şekilde kanuna yazılarak da yapılmaz. Eski Bakanımız Sayın Akdağ'a da söyledim Sayın Müezzinoğlu'na da söyledim.
Daha anlayacağınız şekilde örnek vereyim arkadaşlar: 3 kişi ihalenin sonucunda çıkmış, birisi 100 lira, birisi 110 lira, birisi 120 lira teklif vermiş. 100 liralık alan firmanın normalde kazanması gerekir değil mi kapalı zarf usulü yapınca sizin açık ihale yönteminde? Gelmiş, açık eksiltmede de herkesten tekliflerini almış, en düşük veren 100 liralık teklif. Sonra bana diyor ki: "Mehmetçiğim, gel seninle anlaşalım biraz daha düş, bu kamu işidir." 95'e düşmüşüm, tamam. Sonra dönüp, tekrar B şirketine "Sen de 94'e düşer misin?" demek, kapalı zarf ihale yönteminde -açık eksiltmede de aynısıdır- ihaleye fesat karıştırmak olarak soruşturmaya girer arkadaşlar.
Daha açık söylüyorum: Bakın, zarflar geldi, ihale sorumlususunuz, kapalı zarf yapıyorsunuz; açtınız, baktınız birisi 100, birisi 110, birisi 120 lira. Açtınız, 120 verene "Kardeşim, A şirketi 100 vermiş, 99'a düşür." demek ihaleye fesat karıştırmak mı değil mi, normal bir ihalede? Yani açıp, bakıp da adama "Gel 99'a sen ver." derseniz -en düşük verenin altına- bunun adı "ihaleye fesat karıştırmak" değil mi normal bir ihalede? Biz buna resmî olarak şu anda cevaz veriyoruz. Bu illa ki? Bunun önünü açıyoruz. Efendim, yapalım; olmadı, açık eksiltme yapalım; o da olmadı, bir de pazarlık yapalım. Gerçekten çok ciddi sorunlara yol açar, şaibelere yol açar, Sayın Bakanı da ciddi sıkıntıya düşürür bu. Üç aşamalı böyle bir kademeli ihale yöntemi olmaz yani hangi ihalelerde bunun olacağı bellidir, zaten Kamu İhale Kanunu onun için çıkmıştır; belli miktarlarda yetki vardır, belli miktarın üzerinde de, normal yoldan, ihalelerde neyin yapılacağı, kimin ne yetkisi olduğu bellidir. Burada, tamamıyla Sağlık Bakanlığına özel bir kanun yapıyoruz ama dün de söyledim: Bu yap-işlet-devretler ve kamu-özel ortaklığı modelinin tek elden, Kalkınma Bakanlığının bünyesindeki koordinasyon birimi tarafından yürütülmesi gerekir. Bence, Sayın Bakanın yol yakınken, bunlar karışmadan bu kanun tasarısını geri çekip yeniden bu konuyu değerlendirmesi ve topyekûn bir kanunla gelmesi gerekir, tekrar tekrar söylüyorum. Bu önergemiz de bunlarla ilgili, bunların önünü almak üzere, şaibelerden kurtulmak üzere vermiş olduğumuz bir önergedir. Desteklerinizi bekliyor, saygılar sunuyorum. (MHP ve CHP sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.