| Konu: | 337 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin Anayasa'ya aykırı olduğu gerekçesiyle Komisyona iade edilip edilmemesi hakkında usul görüşmesi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 103 |
| Tarih: | 15.06.2022 |
RAMAZAN CAN (Kırıkkale) - Sayın Başkanım, değerli arkadaşlar; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Anayasa'ya aykırılık itirazları yapılabilir tabii ki yalnız Türkiye Büyük Millet Meclisine kanun teklifleri sevk edilirken Anayasa'ya aykırı olup olmadığı idari yönden hem komisyonlarda hem de Genel Kurulda değerlendirilmektedir. Nitekim, İç Tüzük 23: "Komisyonlara havale, esas ve tali komisyonlar." Meclis Başkanının, 23'üncü maddeye göre, gelen bir teklifin Anayasa'ya aykırı olup olmadığını inceleyip sevk edip etmeme takdir yetkisi vardır. Birinci incelemede oradan geçmiştir; ikinci inceleme ilgili komisyona, Plan ve Bütçe Komisyonuna havale edilmiş ve Plan ve Bütçe Komisyonu da 38'e göre değerlendirmiştir. Arkadaşlar, İç Tüzük 38'inci maddeyi aynen okuyacağım: "Komisyonlar, kendilerine havale edilen tekliflerin ilk önce Anayasanın metin ve ruhuna aykırı olup olmadığını tetkik etmekle yükümlüdürler. Bir komisyon, bir teklifin Anayasaya aykırı olduğunu gördüğü takdirde gerekçesini belirterek maddelerin müzakeresine geçmeden reddeder." Aynı şekilde, Plan ve Bütçe Komisyonundan geçmiş ve rapor edilmiş, Türkiye Büyük Millet Meclisine de sevk edilmiş, Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kuruluna rapor gelmiş. Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulunda Anayasa'ya aykırılık itirazında bulunulabilir mi? Tabii ki bulunulabilir. İç Tüzük "Anayasaya aykırılık önergeleri. Madde 84- Bir kanun teklifinin Genel Kuruldaki görüşülmesi sırasında teklifin belli bir maddesinin Anayasaya aykırı olduğu gerekçesiyle reddini isteyen önergeler, diğer önergelerden önce oylanır." diyor. Dolayısıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü'nün 23'üncü maddesine göre Meclis Başkanının kanun teklifini sevki, ardından komisyonda görüşülmesi; komisyon raporunun Anayasa'ya aykırı olmadığı ve bu veçhileyle de Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kuruluna rapor hâlinde gelmesi ve Türkiye Büyük Millet Meclisinde 84'üncü maddeye göre önergelerin diğer önergelerden öncelikle görüşülmesi karara bağlanmıştır. Burada Anayasa'ya itirazda bulunulabilir.
Bir husus daha var Başkanım: Dün AK PARTİ grup önerisi kabul edildi ve AK PARTİ grup önerisinde Plan ve Bütçe Komisyonunun raporu gündeme alındı; dolayısıyla, dün gündeme alınan bir rapora bugün itirazda bulunulması da doğru değildir. Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkan Vekili gündeme hâkimdir ve Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkan Vekilimizin gündeme almış olduğu kanun teklifinin görüşülmesi yerindedir. Dolayısıyla, Meclis Başkanımızın tutumunun lehinde olduğumu belirtiyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)