GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: İstanbul Finans Merkezi Kanunu Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:5
Birleşim:106
Tarih:22.06.2022

FERİDUN BAHŞİ (Antalya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 338 sıra sayılı Yasa Teklifi'nin 1'inci maddesi üzerine söz aldım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, önceki gün yayınlanan HSK yaz kararnamesiyle 5.075'i adli, 351'i idari yargıda olmak üzere toplam 5.426 hâkim, savcının yerleri değiştirildi. Görev yaptıkları mahkemelerde talimatla karar verenler ödüllendirildi, adaletten yana, yargı bağımsızlığından yana, hukukun üstünlüğünden yana tavır koyup hukuki görüş bildirenler ise cezalandırıldı. Kimler mi cezalandırıldı? Cemal Kaşıkçı davasının Suudi Arabistan'a devrine ilişkin karara muhalefet şerhi düşen İstanbul 12. Ağır Ceza Mahkemesi Başkanı Nimet Demir Kahramanmaraş hâkimliğine, Gezi davasında muhalefet şerhi yazan Hâkim Kürşad Bektaş ise Tokat'ın Turhal ilçesine atandı. Sabah, televizyon izlerken gördüğüm bir başka atamayla ise Millî Savunma Bakanı Hulusi Akar'ın CHP Grup Başkan Vekili Özgür Özel'e açtığı 500 bin liralık tazminat davasında yerel mahkemenin verdiği 15 bin liralık tazminatı inceleme sonunda kaldıran Bölge İdare Mahkemesi Başkanı da unvanı alınarak sürgüne gönderildi. Bu atamalar eskiden beri çıkarılan yargı kararnamelerinde görülmeyen nitelikte atamalar. 2010 yılına kadar yani yargının FETÖ'ye teslimine kadar haziranda bir yaz kararnamesi, eylülde de bir mazeretler kararnamesi çıkardı hâkim ve savcılar için. 5'inci bölgeden göreve başlayarak üst bölgelere gelen hâkim ve savcılar bulundukları bölgelerden daha alt bölgelere normal şartlarda atanamazdı. Bu iki atamaya baktığımızda, 1'inci bölgede unvanlı yani ağır ceza mahkemesi başkanlığı yapan bir hâkim 2'nci bölge olan Kahramanmaraş'a tayin edilmiştir, böyle bir atama olmaz. Yine, Turhal'a atanan Hâkim Kürşad Bektaş ise 1'inci bölgeden 3'üncü bölgeye atanmıştır. Bu atamalar ancak ve ancak disiplin cezası kesinleştikten sonra yapılabilecek atamalardır. Soruşturdum, araştırdım, bu 2 hâkim hakkında da ne disiplin soruşturması var ne aldıkları bir disiplin cezası var. Üstelik soruşturma yürütülürken atama yapılamaz arkadaşlar, HSK ilke kararları incelendiğinde bu hususun açıkça gündeme getirildiği görülecektir. Hukuk adına, yargı bağımsızlığı adına kararlara imza atanların bu şekilde cezalandırıcı atamaya tabi tutulması durumunda diğer hâkimlerin verecekleri kararlarda bağımsız hareket etme, hukuka uygun karar verme kabiliyetleri tamamen ortadan kaldırılmaktadır.

Eski bir hâkim olarak şunu bilirdik ki verdiğimiz kararlar itiraza ya da temyize tabidir; hiçbir zaman verdiğimiz kararlar sebebiyle disiplin soruşturmasına uğramayız, tayin edilmeyiz, cezalandırıcı atamaya tabi tutulmayız, verilen kararlar sadece temyiz denetimine, bugün ise bir de bölge adliye mahkemelerine itiraza gönderilir. Bir de taraflar şikâyet ya da reddi hâkim haklarını kullanırlardı. Yargı bağımsızlığının, yargı teminatının, son 2 yargı reformu paketinde dile getirilen coğrafi teminatın bu kadar ayaklar altına alındığı, yargıya güvenin bu kadar yerlerde süründüğü hiçbir dönem olmamıştı.

Her yapılandan sonra "Bu kadar da olmaz." diyoruz ama bir sonraki yapılan "Bu kadar da olmaz." dediğimiz bir önceki yapılanı aratıyor. Artık yeter! İktidara geldiğimizde ilk işimiz yargı bağımsızlığını, hukukun üstünlüğünü, hâkim teminatını ve coğrafi teminatı yeniden acilen ihdas etmek olacaktır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurunuz efendim.

FERİDUN BAHŞİ (Devamla) - Buradan, görevdeki hukukçu hâkim ve savcılarımıza -"hukukçu" nitelendirmesini özellikle yapıyorum- seslenmek istiyorum: Biraz daha sabır, az kaldı.

Değerli milletvekilleri, saygın bir finans merkezi olabilmenin ön şartlarından biri güçlü bir hukuk sisteminden geçmektedir, yatırımcıların yaşaması muhtemel anlaşmazlıkların etkin ve adil bir çözümü için gerekli yapıların tesis edilmesi gerekir. Kuvvetler ayrılığı, bağımsız yargı, hukukun üstünlüğü, fikrî mülkiyet haklarının korunması hem yerli hem de yabancı yatırımcıların ülkeye olan güvenlerinin temelini teşkil etmektedir. Hukuk sistemi sağlam, diğer ülkelerle ticari ilişkileri iyi olan bir ülke profili politik olarak da dengeli ve güvenilir bir ortam yaratacaktır ancak ülkemiz bu alanlardaki profiliyle de kötü bir tablo ortaya koymaktadır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

FERİDUN BAHŞİ (Devamla) - Son cümlemiz var efendim.

BAŞKAN - Tamamlayalım.

FERİDUN BAHŞİ (Devamla) - Öyle ki 2021 yılında, ülkemiz Hukukun Üstünlüğü Endeksi'nde 139 ülke içerisinde 117'nci sırada yer almıştır. Dediğimiz gibi, hukukun üstünlüğünü hâkim kılmazsak yaptığımız bu yasaların formaliteden öteye geçmeyeceği apaçık ortadadır.

Bu düşüncelerle yüce Meclisi ve yüce Türk milletini saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)