| Konu: | Devlet Memurları Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 111 |
| Tarih: | 01.07.2022 |
MHP GRUBU ADINA MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Devlet Memurları Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin geneli üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Bu vesileyle sizleri ve aziz milletimizi hürmetle selamlıyorum.
Kanun teklifi, başta kamu görevlilerinin ek göstergeleri ve özlük haklarıyla ilgili olmak üzere, çeşitli konularla ilgili birçok kanunda yapılan değişiklikleri içermektedir. 65 maddeden oluşan kanun teklifinde yer alan düzenlemeler özetle şu şekildedir: Mülki İdare Amirliği Hizmetleri Sınıfı kadrolarında bulunan personelin görev aylıklarında iyileştirme yapılmaktadır. 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu'nun mülga ek 70'inci maddesinde bu kanuna tabi çalışanların emekli aylığına yansıtmaya esas tazminat oranlarına dair ek göstergeler yeniden düzenlenmektedir. Tazminat oranlarını ayrı ayrı veya birlikte 3 katına kadar artırmaya ve ek gösterge gruplarını değiştirmeye Cumhurbaşkanı yetkili bulunmaktadır.
Devlet Memurları Kanunu, Hâkimler ve Savcılar Kanunu, Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel Kanunu, Ordu Yardımlaşma Kurumu Kanunu, Uzman Erbaş Kanunu, Uzman Jandarma Kanunu, Yükseköğretim Personel Kanunu, İller Bankası Anonim Şirketi Hakkında Kanun ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'de yer alan kamu görevlilerinin ek göstergelerinde artış yapılmaktadır. Buna göre, kamu görevlilerinin ek göstergelerinde 15 Ocak 2023 tarihinden geçerli olarak genel anlamda 600 puanlık artış yapılmaktadır.
Kamu çalışanları için ek gösterge çok önemlidir. Ek gösterge bir taraftan memur maaşlarının bir unsuru olurken diğer taraftan emekli aylığı ve emekli ikramiyesi tutarını doğrudan etkilemektedir. 3600 ek gösterge ilk kritik eşiklerden biridir. 3600 ek göstergenin özellikle emekli ikramiyesi ve emekli aylığına önemli tutarda yansıması bulunmaktadır. Mevcut ek göstergelerin 600 puan artırılması sonucu yıllardır umutla bekleyen bazı kamu görevlileri 3600 ek göstergeye kavuşacaktır. Yakın zamanda yaptığımız düzenleme sonucu 3600 ek göstergeye hak kazanan öğretmenlerimizin yanı sıra kamu avukatları, polisler, uzman erbaşlar, uzman jandarmalar ve bekçilerden yükseköğrenim mezunları, sağlık hizmetleri sınıfında çalışan yükseköğrenim mezunları, din hizmetleri sınıfında çalışan yükseköğrenim mezunları, gelir uzmanları, defterdarlık uzmanları, il istihdam uzmanları, mali hizmetler uzmanları, vergi istihbarat uzmanları, İçişleri Bakanlığı planlama uzmanları, İl Göç uzmanları, ürün denetmenleri, Gümrük ve Ticaret denetmenleri ile Sosyal Güvenlik denetmenlerinden en az üç yıl süreli yükseköğretim mezunları; bölge müdür yardımcısı, il müdür yardımcısı, ilçe müdürü, daire başkan yardımcısı, başkan yardımcısı, şube müdürü, sayman, şube müdür yardımcısı, müdür yardımcısı, sayman yardımcısı, hazine sayman yardımcısı ile yüksekokul, enstitü, merkez, kurum, birlik ve savunma sekreterleri, genel sekreter, genel sekreter yardımcısı, sivil savunma uzmanı ile diğer müdür ve başkan unvanlı kadrolar ve yardımcıları; dört yıl süreli yükseköğrenim mezunu jeolog, hidrojeolog, hidrolog, jeomorfolog, jeofizikçi, fizikçi, matematikçi, istatistikçi, yöneylemci (hareket araştırmacısı), matematiksel iktisatçı, ekonomici ve kimyager unvanını almış olanlar ile teknik yüksek öğretmen okulu mezunları; ayrıca kadroları genel idare hizmetleri sınıfının 1'inci derecesinde bulunanlarla ilgili (II) sayılı Cetvel'in "4. Başbakanlık ve Bakanlıklarda" başlığı ile "5. Yargı Kuruluşları, Bağlı ve İlgili Kuruluşlar ile Yüksek Öğretim Kuruluşlarında" başlığı altında tek tek tadat edilen müdür ve üzeri bazı yönetici personel ile "6. Mahalli İdareler ile Bağlı ve İlgili Kuruluşlarda" başlığı altında sayılan daire başkanı, büyükşehir belediye ile bağlı kuruluşlarındaki I. hukuk müşaviri, belediye başkan yardımcısı, Boğaziçi İmar Müdürü, il afet ve acil durum müdürü, sivil savunma arama ve kurtarma birlik müdürü ile fen ve tetkik kurulu başkanı 15 Ocak 2023 tarihinden geçerli olarak 3600 ek göstergeye hak kazanacaktır.
Ek göstergelerde yapılan artışlar elbette daha önce emekli olan kamu görevlilerinin maaşlarına da aynen yansıtılacaktır. Ek gösterge düzenlemesiyle birlikte, Milliyetçi Hareket Partisi tarafından verilen sözler yerine gelmekte, başta kamu avukatları, öğretmenler, polisler, uzman erbaşlar, uzman jandarmalar, bekçiler, sağlık hizmetleri sınıfında çalışanlar, gelir uzmanları, defterdarlık uzmanları, şube müdürleri ve müdürler olmak üzere birçok kamu çalışanı umutla beklediği 3600 ek göstergeye kavuşmaktadır.
Teklifte, millî istihbarat hizmetleri ve emniyet hizmetleri sınıflarına dâhil kadrolar ve Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığına mensup subay, astsubay, uzman jandarma ve uzman erbaşlar, çarşı ve mahalle bekçisi kadro unvanı esas alınarak ek göstergeleri 3600 rakamının altında olup makam tazminatı ödenmesine hak kazanamamış olanlara, her ay aylıklarıyla birlikte 1.200 lira tutarında ilave ödeme yapılması öngörülmektedir.
Milliyetçi Hareket Partisi olarak vatan ve millet savunmasında görev alan, terörle kararlı ve korkusuz mücadele veren güvenlik güçlerimize ve Millî İstihbarat mensuplarımıza yönelik özlük haklarını ve çalışma şartlarını iyileştirici her düzenlemeye her zaman için desteğimiz tamdır. Onlar, Türk milletinin "Ölürsek cennet bizim, kalırsak vatan bizim." diyen kahramanlarıdır.
Kanun teklifiyle, Emniyet hizmetleri sınıfı için verilen ek göstergelerin yeterli olmadığı, konumları ile görev ve sorumluluklarını tam karşılamadığı görüşündeyiz. Başta il Emniyet müdürlerimiz olmak üzere, emniyet güçlerimizin ek göstergelerinin iyileştirilmesi için mevcut düzenlemenin gözden geçirilmesi uygun olacaktır.
Değerli milletvekilleri, milyonlarca kamu görevlisini ve emeklisini yakından ilgilendiren ek göstergelerin hiyerarşi, statü, görev, yetki ve sorumluluklar, hizmet sınıfları, öğrenim durumu ve dereceleri dikkate alınarak belirlenmesi esastır. Ancak personel rejiminde statü ve istihdam karmaşası olması ve maaş ile emekli aylığı hesabında çok sayıda unsurun bulunması nedeniyle, bu konuda yapılan her düzenlemede bazı kadro ve unvanların ihtiyacı karşılanırken bazıları mağdur olabilmektedir. Bu kapsamda ek göstergeleri 3600 ek göstergenin altında olan başta kamu şefleri, programcı ve çözümleyici gibi teknik hizmetlerde çalışanlar, yükseköğrenim mezunu memurları, infaz koruma memurları, zabıta memurları, gümrük muhafaza memurları olmak üzere, diğer kamu çalışanlarının durumlarının değerlendirilmesi, ayrıca emekli aylıklarına yansıyacak tazminat oranlarının artırılması uygun olacaktır. Ayrıca, üniversite daire başkanları ve genel sekreter yardımcılarının mağduriyetlerinin giderilmesi için makam tazminatı cetvelinde de bir düzenleme yapılması, ayrıca büyükşehir, merkez ilçe belediye başkan yardımcılarının ek göstergesinin artırılması ihtiyacı bulunmaktadır.
Bazı kariyer meslekler için 666 sayılı KHK'yle uygulamaya konulan merkez-taşra ayrımının kaldırılması, yine 666 sayılı KHK'den önce Türkiye Büyük Millet Meclisinde işe başlayan yasama uzmanları ve stenografların da ek gösterge artışından yararlandırılması uygun olacaktır. Bu bakımdan, ek gösterge düzenlemesinin 15 Ocak 2023 tarihinde yürürlüğe gireceği dikkate alınarak bu süreçte tespit edilen tüm konuların yapılacak düzenlemelerle giderilmesi mümkün olabilecektir. Ayrıca, Cumhurbaşkanına verilen yetkiyle, uygun görülen değişikler her zaman yapılabilecektir.
Teklifte, üst kademe kamu yöneticileri ve diğer kamu yöneticilerinin görevden alındıklarında ya da görevleri sona erdiğinde atanacakları kadro veya pozisyonlar ile yararlanacakları mali hükümlere ilişkin hususlar düzenlenmektedir. Ayrıca, Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı ve Strateji ve Bütçe Başkanlığının kurumsal kapasitelerinin artırılması amacıyla yetişmiş uzman teminine yönelik düzenleme yapılmaktadır.
Ülkemizde, milletimizin onayıyla Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçilerek cumhuriyet tarihimizdeki en önemli yönetim reformu gerçekleştirilmiştir. Yönetim sisteminin kalitesi kadar, sistemi işletecek olan insan gücü kalitesi de önemlidir. Topluma kaliteli hizmet sunan, değişen koşullara uyum yeteneği yüksek ve daha verimli bir kamu personel sistemi oluşturulması, kamuda ücret adaletini sağlayacak, statü ve istihdam karmaşasını giderecek, işe girişte, ilerleme ve yükselmede objektif, liyakati esas alacak bir personel rejiminin uygulamaya konulması ihtiyacı devam etmektedir. On Birinci Kalkınma Planı'nda da vurgulandığı gibi, ehliyet ve liyakat esaslı bir yaklaşımla, memleketimizin tüm nitelikli insan gücünden etkin ve verimli şekilde yararlanılmasını mümkün kılan bir personel rejimi inşa edilmelidir.
Kamuda sözleşmeli, geçici, vekil, fahri ve ücretli personel çalıştırılması uygulaması gözden geçirilerek istisnai hâllerle sınırlandırılmalıdır. Asli devlet hizmetlerinde çalışanlar kadrolu hâle getirilmelidir. Yardımcı hizmetler sınıfı kaldırılmalı ve bu sınıfta görev yapan personel, kurumlarında genel idare ve teknik hizmetler sınıfı kadrolarına alınmalıdır. Milliyetçi Hareket Partisi olarak bu konularda verdiğimiz kanun teklifleri ilgili komisyonlardadır.
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanımız, 3600 ek gösterge düzenlemesi sonrası ele alacakları ilk dosyanın sözleşmeli kamu çalışanları olduğunu daha önce açıklamıştır. Çok önemli olan bu çalışmaların sonucu umutla beklenmektedir. Sözleşmeli personelin eş durumu özrüyle yer değiştirme hakkının bulunmaması nedeniyle aileler parçalanmaktadır. Devletin asli görevlerinden biri, aile birliğinin korunmasıdır. Kamuda sözleşmeli personel uygulaması homojen bir yapı olmayıp kendi içinde ayrışmıştır. Başlangıçta 4+1 olan, daha sonra 3+1 olarak güncellenen uygulamayla, sözleşmeli personel olarak işe girenler üç yıl sonunda kadroya geçmektedir, 4/B'liler ise süresiz sözleşmeli olup kadroya geçememektedir. Kamu idarelerinde kadroya alınmayı bekleyen sözleşmeli personel, hiç olmazsa 3+1 sisteminin genel uygulama hâline getirilmesini beklemektedir.
Asgari Ücret Tespit Komisyonu asgari ücret artışıyla ilgili çalışma yapmaktadır. Asgari Ücret Tespit Komisyonu tarafından belirlenen asgari ücretin, başka bir yürürlük tarihi belirtilmediği takdirde, yayımlandığı tarihten itibaren yürürlüğe girmesini düzenleyen yönetmelik değişikliği bugünkü Resmî Gazete'de yayınlanmıştır. Çalışma sonuçlanınca inşallah müjdeli bir haber alınacaktır.
Haziran ayı enflasyon oranının açıklanmasıyla kesinleşecek olan emeklilerin ve kamu çalışanlarının aylıklarına eklenecek enflasyon farkı bugünden geçerli olarak uygulanacaktır. Buna göre, emeklilerin ve kamu çalışanlarının aylıklarının yaklaşık yüzde 40 artırılması beklenmektedir.
Teklifle, yaşlılık, malullük, ölüm aylığı almakta olan emeklilerimize ve hak sahiplerine dosya bazında 2.500 lira olarak öngörülen aylık asgari ödeme tutarının 3.500 liraya yükseltilmesi amaçlanmaktadır. Böylelikle, en düşük emekli aylığı bin lira artırılmaktadır. Yirmi beş yıl hizmet ve 9000 prim gün sayısını dolduran esnafımız ve çiftçimiz, emekli aylığı bağlanıncaya kadar kendilerinden sigorta primi alınmamasını istemektedir. Bu durumun dikkate alınması, ayrıca emekli aylıkları arasındaki eşitsizliklerin giderilmesi önem taşımaktadır.
Milliyetçi Hareket Partisi olarak sürekli gündeme getirdiğimiz bir diğer konu da belediye başkanlarımızın özlük haklarıyla ilgili sorunlarıdır. Özellikle emekli belediye başkanlarımıza ödenen makam, temsil ve görev tazminatlarıyla ilgili farklı uygulamalar bulunmaktadır. Geçmişte görev yapmış birçok belediye başkanımız Emekli Sandığı iştirakçiliği yok diye bu tazminatlardan yararlanamamaktadır. Bu kanun teklifiyle yapılan düzenleme, seçimle gelen tüm belediye başkanlarının emsali belediye başkanının aldığı makam, temsil ve görev tazminatlarından faydalanmasını sağlamaktadır.
Değerli milletvekilleri, kanun teklifinde yer alan diğer düzenlemelerde özetle şu konular yer almaktadır: Sigortacılık sektöründe uygulaması yaygınlaşan kefalet senetlerinin amme alacaklarının tahsiliyle ilgili uygulamalarda teminat olarak kabul edilebilmesi düzenlenmektedir. Kredi garanti kurumlarına aktarılacak kaynak tutarı 50 milyar liradan 100 milyar liraya çıkarılmaktadır. Böylelikle kefalet desteği sağlanarak Kredi Garanti Fonu aracılığıyla daha fazla kredi kullandırılabilmesinin önü açılmaktadır. KOBİ'lerin desteklenmesi ve finansmana erişimi açısından büyük önem taşıyan ve fatura karşılığı yapılan bu uygulamada seçici olunması ve sıkı denetim yapılması amaca ulaşmasını sağlayacaktır.
Üniversiteler, araştırma altyapıları ve özel sektörler arasında iş birlikleri ile bilgi ve teknoloji transferinin artırılması ve araştırma merkezlerinin nitelikli araştırmacı insan gücü kapasitesi ile AR-GE ve yenilik çıktılarının artırılması büyük önem taşımaktadır. Bu amaçla, nitelikli araştırmacıların üniversitelere kazandırılması, doktora sonrası sözleşmeli araştırmacı istihdamının uygulamaya geçirilmesi konusu düzenlenmektedir. 2547 sayılı Kanun'un 50/d maddesi kapsamında doktorasını bitirmiş fakat üniversitelerin atama ve yükseltme kriterlerinde öngörülen bilimsel çalışma veya yayın eksiklikleri sebebiyle bir üniversiteye atanamamış doktoralı araştırma görevlilerine eksikliklerini telefi etme fırsatı verilmektedir. Yükseköğretim kurumları dışındaki araştırma altyapılarında, enstitülerde ve AR-GE merkezlerinde yoğun bilimsel araştırma ve teknik faaliyetler yürüten öğretim üyelerinin birikim ve deneyimlerinden öğrencilerin yararlandırılması; ayrıca, üniversitelerle ilişkilendirilerek bilimsel araştırma, yayın ve proje birikimlerinin görünür kılınması amaçlanmaktadır. Söz konusu akademik unvanlı personelin aynı zamanda YÖK tarafından ihtisaslaşma kapsamında belirlenen araştırma üniversitelerinde veya bölgesel kalkınma odaklı üniversitelerde görevlendirilebilmesine imkân verilmektedir.
Yükseköğretim kurumlarında öğrenim görmekteyken ilişiği kesilenler ile kayıt hakkı elde ettiği hâlde çeşitli sebeplerle kayıt yaptıramamış öğrencilere geçmişe yönelik süre sınırlaması olmaksızın yükseköğretimlerine devam etme hakkı tanınmaktadır.
Hâkim adaylığı veya hâkim ve savcı yardımcılığı sınavına girmek ya da avukatlık yahut noterlik stajına başlamak için 31/3/2024 tarihinden önce mezun olanlar hakkında, Dikey Geçiş Sınavı'ndan geçiş yapanlar ve öğrenimlerini ek ders almak suretiyle erken bitirenlerin Hukuk Mesleklerine Giriş Sınavı'nda veya İdari Yargı Ön Sınavı'nda başarılı olma şartı aranmayacağı hükme bağlanmaktadır.
Biyokütle ve jeotermal kaynaklarının etkin ve verimli kullanılmasının sağlanabilmesi ve atıl yatırımların önlenmesi için bu kaynaklara dayalı ön lisans başvurularının teknik değerlendirmeye tabi tutulması; elektrik enerjisi depolama tesislerinin kurulumuna ticari olarak katkı sağlanması ve teşvik edilmesi amaçlanmaktadır.
Kültür ve Turizm Bakanlığına, görev alanına giren hizmetlerin yerine getirilmesi için gerektiğinde hizmet aracı kiralaması yapmak için döner sermayeyi kullanabilme imkânı getirilmektedir.
Nakdî sermaye artırımı dolayısıyla uygulanan kurumlar vergisi indirim hakkının beş hesap dönemi kullanılabilmesine yönelik düzenleme yapılmaktadır.
Tacirlere, saklamakla yükümlü olduğu defter ve belgelerin yangın, su baskını veya yer sarsıntısı gibi bir afet veya hırsızlık sebebiyle zayi olması durumunda ziyaı öğrenme anından itibaren on beş gün yerine otuz gün içinde dava açabilmelerine imkân tanınmaktadır.
1 Temmuz 2022 tarihine kadar yapı (inşaat) ruhsatı alınmış ve buna göre yapılmış olup kullanma izni verilmeyen veya alınmayan yapılara geçici olarak elektrik ve/veya su aboneliğinin yapılabilmesi suretiyle kaçak kullanımının azaltılması amaçlanmaktadır.
Açık ceza infaz kurumlarında bulunup da kamu kurum ve kuruluşlarının iş alanlarında, geceleyin bu kurum ve kuruluşlar tarafından barındırılmak suretiyle çalışacak hükümlüler bakımından istekli olma şartı getirilmekte ve bu hükümlülere gündelik ödenmesi ve haklarında 5510 sayılı Kanun'un 5'inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin uygulanması temin edilmektedir.
Yapılan ilanlara rağmen atama yapılamayan noterliğe alt sınıflar arasından atama yapılabilmesinin şartları düzenlenmektedir.
Milliyetçi Hareket Partisi Grubu olarak destek verdiğimiz kanun teklifinin ülkemize ve milletimize hayırlar getirmesini diliyorum.
Önümüzdeki hafta sonu Kurban Bayramı'nı idrak edeceğiz. Sizlerin, aziz milletimizin ve Türk-İslam âleminin mübarek Kurban Bayramı'nı gönülden kutluyor, kurban ibadetimizin kabulünü Cenab-ı Allah'tan niyaz ediyorum. (MHP sıralarından alkışlar)