| Konu: | Devlet Memurları Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 111 |
| Tarih: | 01.07.2022 |
MHP GRUBU ADINA İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; 346 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin birinci bölümü üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Gazi Meclisi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Görüştüğümüz kanun teklifiyle çalışanlarımızı ve emeklilerimizi yakından ilgilendiren önemli düzenlemeler yapılmakta. Kanun teklifinin ilk 21 maddesinde memurlar ve diğer kamu görevlileri ile emeklilerinin ek gösterge, görev aylığı ve tazminatlarında değişiklik öngörülmektedir. Teklifin 1'inci maddesiyle mülki idare amirliği hizmetleri sınıfı kadrolarında bulunan personelin görev aylıklarında iyileştirme yapılmaktadır. 2'nci maddesinde ise ilgili personel kanunlarına veya kanun hükmünde kararnamelere ekli cetvellerde yapılan değişikliklere bağlı olarak tazminat yansıtma oranlarına esas ek gösterge grupları yeniden belirlenmekte; ayrıca tazminat yansıtma oranlarını 3 katına kadar artırarak belirleme, ek gösterge gruplarını değiştirme veya yeniden tespit etme konusunda Cumhurbaşkanı yetkili kılınmaktadır. Cumhurbaşkanı kararıyla kamu çalışanlarının ek göstergelerinin emekli aylıklarına yansıyan oranlarında değişiklik yapılması da mümkün hâle gelmektedir.
Yapılan bir başka düzenlemeyle, millî istihbarat ve emniyet hizmetleri sınıfına dâhil kadrolar ile Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığına mensup subay, astsubay, uzman jandarma ve uzman erbaşlar 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu'nun Geçici 32'nci maddesi uyarınca araştırmacı unvanlı kadrolara atananlar ile çarşı ve mahalle bekçisi kadro unvanı esas alınarak emekli aylığı veya malullük aylığı ödemelerinden aylık bağlanmasına esas ek göstergeleri 3600'ün altında olup makam tazminatı ödemesine hak kazanamamış olanlara her ay aylıklarıyla birlikte 1.200 Türk lirası tutarında ilave ödeme yapılması öngörülmektedir.
Teklifin ana omurgasını, tabi oldukları personel kanunu çerçevesinde memurlar ve diğer kamu görevlilerinin ek göstergelerinin yeniden düzenlenmesi oluşturmaktadır. Ek gösterge, emekli aylıklarına da yansıması sebebiyle memur ve diğer kamu görevlilerinin maaşlarının önemli unsurlarından biridir. Ek göstergelere ilişkin kapsamlı düzenleme son olarak 1994 yılında 527 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle yapılmış, 1/1/1995 tarihi itibarıyla belirlenmiş olan ek gösterge rakamları bugün de uygulanmaya devam edilmektedir. Ek gösterge cetvelleri; hizmet sınıfı, öğrenim durumu, bulunduğu derece, rütbe, kıdem, unvan ve hiyerarşik yapı dikkate alınarak memurlar için 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nda, Türk Silahları Kuvvetleri mensupları için 926 sayılı, akademik personel için 2914 sayılı, hâkim ve savcılar için 2802 sayılı Kanunlarda; uzman erbaş ve uzman jandarmalarımız için 3269 ve 3466 sayılı Kanunlarda, bazı unvanlar bakımından da bu kanunlara atıfla belirlenmiştir. Teklifle, öncelikle, ek göstergeden yararlanamayanlar da dâhil edilmek suretiyle mevcut göstergeler 600 puan artırılmakta ve bazı unvanların ek gösterge grupları değiştirilmektedir. Bu çerçevede, öğretmen, polis, sağlık çalışanı, din görevlisi, uzman erbaş, uzman jandarma, şube müdürü, il müdür yardımcısı, bölge müdür yardımcısı, kamu avukatları, taşrada görev yapan kariyer gelir ve planlama uzmanları, sayman ve benzeri birçok unvan 3600 ek gösterge kapsamına alınmaktadır. Milliyetçi Hareket Partisi olarak seçim beyannamelerimizde belirtilen unvanlardaki memur ve emeklilerimizin 3600 ek göstergeden yararlandırılması gerektiğine yer verdik. Yaklaşık 6 milyon kişiyi kapsayan bu düzenlemenin memur ve emeklilerimizin mali ve sosyal haklarının iyileştirilerek refah seviyesinin artırılmasına yönelik önemli bir adım olduğunu değerlendiriyor ve destekliyoruz.
Bununla birlikte, yapılan düzenleme neticesinde görev, yetki ve sorumluluk çerçevesinde hiyerarşik kademelerde oluşan iyileştirme ihtiyacının giderilmesi; bu doğrultuda, terörle mücadelede destan yazan, asayişin tesisi, vatandaşlarımızın huzur ve güvenliği için gece gündüz çaba gösteren il Emniyet müdürlerimizin ve Emniyet müdürlerimizin ek göstergelerinde de sorumluluklarıyla uyumlu bir düzeltme yapılmasını gerekli görüyoruz. Seçim beyannamemizde belirttiğimiz gibi, kamu çalışanlarının hukuki ve mali statüsünün görev, yetki, sorumluluk, unvan, statü, çalıştığı yer ve benzeri bütün unsurlarıyla birlikte ele alınarak bütüncül bir anlayışla düzenlenmesi, hizmete alınmadan emekliliğe, ilerleme ve yükselmeye, mali ve sosyal haklara ilişkin kapsamlı bir personel rejimi düzenlemesi yapılmasının da gerekli olduğunu değerlendiriyoruz.
Kamu çalışanları, devlet ile vatandaş arasındaki ilişkiyi düzenlemesi, yasama organının koyduğu kuralları ve çıkardığı kanunları uygulama yükümlülüğü, kamu güvenliği ve kamu sağlığı başta olmak üzere kamu hizmetlerini etkin sunma göreviyle devleti temsil noktasında önemli bir işlev görmektedir. Bu nedenle, 15 Temmuz hain darbe girişimi sürecinin de gösterdiği üzere, her şartta "önce vatan, önce Türk milleti" diyebilen liyakat sahibi insanların kamu görevlerini üstlenmesi millî beka için hayati önemdedir. Milliyetçi Hareket Partisi olarak vatandaşlarımızın, ülkemizin her yerinde kamu hizmetlerine erişebilmesini, nitelikli kamu personelinin istihdamını ve kamu hizmet fonksiyonlarının ifası için uygun teşkilatlanmanın yapılmasını etkin ve verimli kamu hizmeti sunumu için gerekli görüyoruz.
Değerli milletvekilleri, kanun teklifiyle yapılan önemli bir düzenleme de yaşlılık, malullük, ölüm aylığı almakta olan emeklilerimize ve hak sahiplerine, mevcutta 2.500 lira olarak yapılan asgari ödeme tutarının 3.500 liraya çıkarılmasıdır.
Diğer önemli ve kapsamlı bir düzenleme ise yükseköğretim kurumlarında hazırlık dâhil bütün sınıflarda intibak, ön lisans, lisans tamamlama, lisans, lisansüstü öğrenim gören öğrencilerden bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar kendi istekleri dâhil her ne sebeple olursa olsun ilişkileri kesilenlere, belli suçları işlememiş olmak kaydıyla, dört ay içinde ilişiği kesen yükseköğretim kurumuna başvurmak suretiyle 2022-2023 öğretim yılında öğrenimlerine başlayabilme imkânı getirilmektedir.
Teklifin birinci bölümünde, ayrıca yapılan ek gösterge düzenlemeleri doğrultusunda OYAK üyelerinin kesintileri yeniden düzenlenmekte, kamuda bazı uzman ve denetmenliklere yeterlilik şartı aranmaksızın atananların bu unvanlar için belirlenen ek göstergeden yararlanmaları öngörülmektedir.
Sigortacılık sektöründe uygulanması yaygınlaşan kefalet senetlerinin 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun uygulamasında teminat olarak kabul edilebilmesi düzenlenmektedir.
Yükseköğretim Kanunu'nda yapılan değişikliklerle de doktora sonrası sözleşmeli araştırmacı istihdamının teşviki ve yaygınlaştırılması amaçlanmaktadır.
Yapılan ve yapılması öngörülen düzenlemelerle, memur ve emeklilerimizle birlikte asgari ücretle çalışan kardeşlerimizin enflasyona ezdirilmeyeceğine, maaş ve ücretlerde beklenen artışlarla birlikte refah düzeyinin yükseleceğine inanıyoruz.
Milliyetçi Hareket Partisi olarak, milletimizin lehine olan düzenlemeleri desteklemeye, bu yönde etkin bir şekilde yasama ve denetim faaliyetlerimizi sürdürmeye devam edeceğiz.
Bu düşüncülerle, kanun teklifinin memur ve emeklilerimizle birlikte ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını diliyor, sizleri saygıyla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)