| Konu: | Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 6 |
| Birleşim: | 13 |
| Tarih: | 27.10.2022 |
MEHMET GÜZELMANSUR (Hatay) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşmekte olduğumuz kanun teklifinin 24'üncü maddesi üzerinde verdiğimiz önerge üzerine söz almış bulunmaktayım. Genel Kurulu ve tüm vatandaşlarımızı saygıyla selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, 24'üncü madde, büyükşehir belediyesi olan illerde yakalanan kaçak akaryakıtın defterdarlıklar yerine kısa adı "YİKOB" olan Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığına teslim edilmesi ve masrafların da bu Başkanlıkça karşılanmasına ilişkin düzenleme içeriyor. Düzenlemeyle, 30 büyükşehirde kaçak akaryakıtın müsaderesinden elde edilen gelir defterdarlıklara değil YİKOB'a gidecek; başka bir deyişle, bu gelir genel bütçeden çıkacak, valiliklere aktarılacak. Hem geçmiş dönemdeki tecrübeleri nedeniyle hem de genel bütçeye gelir kaydedilmesi nedeniyle mevcut düzenin yani iş ve işlemlerin defterdarlıklarca devam ettirilmesi uygun olacaktır.
Değerli milletvekili arkadaşlarım, akaryakıt demişken, milleti inim inim inleten akaryakıt fiyatlarından bahsetmeden geçmek olmaz. Hükûmet diyor ki: "Akaryakıt fiyat artışları bizden kaynaklanmıyor; ham petrol fiyatları artıyor, bundan dolayı da biz akaryakıt fiyatlarına zam yapıyoruz." Peki, bakalım öyle mi? Geçen yıl 27 Ekimde yani bugün 1 varil ham petrol 85 dolardı, 27 Ekim 2022'de ise 1 varil ham petrol 91 dolar. Yani ham petrolün varil fiyatı bir yılda yüzde 7 arttı. Ülkemizde ise 1 litre motorin yüzde kaç arttı biliyor musunuz? Yüzde 221. Evet, yanlış duymadınız, yüzde 221 arttı. Ham petrol fiyatı yüzde 7 artarken nasıl oluyor da ülkemizde motorin fiyat artışı yüzde 221 oluyor? Açıklayayım bunun nedenlerini. Bunun iki tane nedeni var. Birincisi, geçen yıl 27 Ekimde aldığımız 1 varil ham petrolü 9 lira 45 kuruş olan dolar kuruyla çarpıyorduk, bugün ise 1 varil ham petrolü alırken 18 lira 60 kuruş olan dolar kuruyla çarpıyoruz. Dolar kurunda bir yılda yüzde 100 artışa neden olan Hükûmet, motorinin fiyatının yüzde 221 artmasının da sorumlusudur. Sebep dünya fiyatları değil, sebep iktidardır. İkincisi, ülkemizde akaryakıttaki vergileri dünya mı belirliyor, iktidar mı belirliyor? Geçen yıl 26 Ekimde vatandaş 1 litre motorine ÖTV ödemiyordu; eşelmobil sistemi vardı, eşelmobil sistemini devre dışı bıraktınız. Vatandaşın 1 litre motorinde ödediği KDV ise 1 lira 26 kuruştu yani toplam vergi 1 lira 26 kuruştu. 26 Ekim 2022'de ise vatandaş 1 litre motorinde 2 lira 5 kuruş ÖTV ödüyor; ÖTV'yi tekrar getirdiniz. 1 litre motorinde ödediği KDV ise 4 lira 6 kuruş. Vatandaşımız 1 litre motorin aldığında toplam 6 lira 12 kuruş vergi ödüyor. Bir yılda 1 litre motorine ödediği vergideki artış ne kadar biliyor musunuz? Yüzde 383. Yanlış duymadınız, bir yılda yüzde 383 artırdınız. Motorinde yüzde 383'lük vergi artışını dünya mı yapıyor, siz mi yapıyorsunuz? Tüm Avrupa ülkeleri olsun, diğer ülkeler olsun akaryakıtta vergileri indirirken iktidar, tam tersine, akaryakıtta vergileri artırıyor. Gelin, doğruları konuşun; kuru artırarak, vergileri artırarak akaryakıt fiyat artışlarındaki sorumluluğunuzu kabul edin ve bunu bir an önce indirin.
Bakın, 1 Ocak 2021-27 Ekim 2021 arasındaki yaklaşık kırk iki haftada ülkemizde tüketilen akaryakıt 18 milyar litre civarında. Bu yıl ise 1 Ocak 2022-27 Ekim 2022 arasındaki kırk iki haftada tüketilen motorin 15 milyar litre. Yani 3 milyar litrelik, yani yüzde 18'lik bir düşüş var. Niye? Çünkü çiftçi traktörüne motorin alamıyor, tarlasını ekemiyor. Nakliyeci tırına, kamyonuna motorin koyamıyor, yük taşıyamıyor, batma noktasına geliyor. Servis şoförleri motorin alamadığı için çalışamıyor. Vatandaş motorine para yetiştiremediği için kontağını çevirmiyor. İnsanlar artık hafta sonları gezemez oldu. Bu yüzden Türkiye'de akaryakıt tüketimi düşüyor, bu yüzden motorin tüketimi neredeyse beşte 1 oranında düştü.
Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından "Bravo" sesleri, alkışlar)