| Konu: | Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 6 |
| Birleşim: | 16 |
| Tarih: | 03.11.2022 |
HÜSEYİN ÖRS (Trabzon) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; kanun teklifinin 46'ncı maddesi üzerinde İYİ Parti adına söz aldım. Genel Kurulu ve ekranları başında bizi izleyen aziz milletimizi saygılarımla selamlıyorum.
Değerli milletvekili arkadaşlarım, Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı için turizm tesislerinin kazançlarından alınacak paylarla ilgili olarak dün burada konuştuk ilgili maddelerde. Bildiğiniz üzere, görüşmekte olduğumuz kanun teklifinde bununla ilgili düzenlemeler var. Malumunuz, Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı tarafından turizm işletmelerinden "vergi payı" adı altında para alınmaktadır. 2019 yılında bu Ajansın kurulmasına ilişkin kanun teklifi üzerinde yine bu kürsüde bir konuşma yapmıştım. Yaptığım konuşmada, turizmin tanıtımına ve geliştirilmesine kaynak yaratmak hedefi doğrultusunda kurulması öngörülen ve turizm paydaşlarından alınacak paylardan oluşacak oldukça büyük bir bütçeye sahip olacak olan Ajansın, Sayıştay denetimi dışında bırakılması ve Kamu İhale Kanunu'ndan muaf tutulmasının hukuka ve Anayasa'nın eşitlik ilkesine aykırı olduğunu belirtmiştim.
Değerli arkadaşlar, şimdi de burada sormak istiyorum: Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı kurulduğu günden itibaren mesela bizim bölgemizden, Karadeniz Bölgesi'nden ne kadar para toplamıştır? Türkiye Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı Karadeniz Bölgesi'ndeki turizmcilerden topladığı, turizm işletmelerinden aldığı paralar karşılığında bölgemiz için hangi mecralarda, hangi ortamlarda ne kadar tanıtım yapmıştır? Bunu öğrenmek bizim hakkımız yani bu paralar nerelerde kullanılmıştır; bunu sormak istiyorum.
Değerli arkadaşlar, yeri gelmişken şehrim Trabzon'daki birkaç hususu da yüce Meclisimize arz etmek istiyorum: Trabzon'da Atatürk Köşkü ve Trabzon Müzesi tadilattan dolayı şu anda ziyarete kapalı durumdadır. Trabzon Müzesi olarak kullanılan tarihî Kostaki tadilatı 31 Ocak 2018'de ihale edildi yani 2019, 2020, 2021, 2022 yani dört yıldır devam eden bir tadilat hikâyesi var. Onarım ve çevre düzenlemesi ihalesini alan şirket iki üç ay çalıştıktan sonra anlaşmayı feshetti; bu, birincisi. Ardından yapılan ikinci ihaleyi alan şirketin de sözleşme şartlarına uymadığı ileri sürülerek anlaşması iptal edildi. Şirket de tarihî binanın dış cephesinde yaptığı tadilatı yarıda bırakarak gitti. Birkaç ay evvel yeniden bir ihale yapıldığı ve tadilata başlandığı haberini aldım. Değerli arkadaşlar, buradaki eserler yıllardır kapalı ortamda ve ziyarete kapalı maalesef. Ben bu tadilatların bir an önce bitirilip Atatürk Köşkü ve Trabzon Müzesinin hizmete açılması gerektiğini yüce Meclise arz etmek istiyorum.
Bir başka hususumuz var -bu da çok önemli Trabzon için- bu da Trabzon Havalimanı'yla ilgili. Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel Müdürlüğü, Trabzon Havalimanı'nın 2022 yılının ilk sekiz ayının istatistiklerini açıkladı. Buna göre, Trabzon Havalimanı'nda bu yılın ocak-ağustos dönemi arasında toplam 2 milyon 238 bin 74 yolcuya hizmet verilmiş. Havalimanı sadece geçtiğimiz ağustos ayında 516.150 yolcuyu ağırlamış. İniş kalkış yapan uçak sayısı iç hatlarda 1.724; dış hatlarda ise 1.841 olmak üzere 3.565'e ulaşan Trabzon Havalimanı'nda sekiz aylık dönemdeki yolcu trafiği ise 2 milyon 238 bin 74, uçak trafiği 16.357, yük trafiği ise 26.374 ton olarak gerçekleşmiştir.
Bunları niye söyledim? Çünkü bu istatistikler doğrultusunda Trabzon Havalimanı'nın fiziki şartları bu yoğunluk için yeterli değildir arkadaşlar. Sektör paydaşlarından aldığım bilgiler ışığında, iç hat yolcu salonu ve dış hatlar terminalinin yaz aylarındaki yoğunluğu kaldıramadığını, bagaj bantlarının, kontuar sayısının da yetmediğini görüyoruz. Konuyla ilgili olarak hem Trabzonlu hemşehrilerimiz hem de şehrimize gelen iç hat ve dış hat yolcularımızın birçok şikâyetleri var.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayın sözlerinizi.
HÜSEYİN ÖRS (Devamla) - Bu konuyla ilgili basın-yayın organlarına ve medyaya da bu şikâyetler yansıdı. Havalimanımızın fiziki şartlarının yetersizliği ve trafiğin yoğunluğu nedeniyle özellikle rötarlarda vatandaşlarımızın alan içerisinde çok mağdur olduğunu görüyoruz. Bu fiziki şartların iyileştirilmesi için de terminal binasının kapasitesini artıracak düzenlemeler yapılması, apronlardaki park alanlarının artırılması büyük bir önem arz ediyor. Trabzon Havalimanı'nda yolcu, uçak ve yük trafiğini kaldıracak iyileştirmelerin yapılması, özellikle dış hatlar terminalinde bu iyileştirmelerin yapılması için çalışmalar bir an önce başlatılmalıdır.
Ben, Genel Kurulumuzu saygılarımla selamlıyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)