GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Vergi Usul Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:6
Birleşim:19
Tarih:10.11.2022

İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - Sayın Başkan, Divan, değerli milletvekilleri; 364 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin 11'inci maddesi Kamu İhale Kanunu'nda yapılan değişikliğe ilişkin.

Kamu İhale Kanunu 27'nci Yasama Döneminde 7 kez değiştirilmiş, şimdi 8'inci kez değiştiriliyor. Maden Kanunu değişiklikleri ile bu kanunda yapılan değişiklikler Türkiye'de siyasal liberalizm ile iktisadi liberalizm arasındaki antagonizmanın tipik bir örneğidir. Bunun anlamı nedir, bu ana çelişkinin anlamı nedir? Bir maden ocağı çöker, bir fabrika çöker ve orada onlarca kişi ölür; çöküşe neden olanlar yargılanmaz ama çöküşü sorgulayanlar hapse atılır. İşte, siyasal liberalizm ile iktisadi liberalizm antagonizması budur sayın vekiller.

Şimdi, bu açıdan, burada yapılacak düzenleme esasen yönetmelik sorunu; yasayla yapılması gereken düzenleme yönetmelikle yapılacak, ilgililerin, görevlilerin göreve gelişi ve yükseltilmesi. Biz yasayla yapılması gereken düzenlemenin yönetmelikle yapılamayacağına dair Anayasa Mahkemesine kaç kez başvurduk; Anayasa Mahkemesi iptal etti kanunilik ilkesi açısından, madde 123'e aykırılık bakımından, madde 2'ye aykırılık bakımından, yasama yetkisinin devredilmezliği açısından ve kamu hizmetine girme hakkı, görevin gerektirdiği koşulların nesnel olarak belirtilmesi, belirlenmesi açısından fakat yine aynı düzenleme yapılıyor. Tabii ki bu şekilde bir düzenleme, Anayasa'nın 10'uncu maddesine de neden olabileceği eşitsizlikler açısından aykırılık teşkil edecektir.

Şimdi, bu yasa önerisi torba dedik fakat torba kategorisinin 3'üncü aşamasında yer alıyor yani sıradan torba yasa değil ama unutulan bir husus CBK. Torba CBK elimdeki bu da cemevlerini düzenleyen Cumhurbaşkanlığı kararnamesi, bu da torba niteliğinde. Bu torba niteliğinde yasa, cemevlerini de tepiştiren yasa, aslında yapmakta olduğunuz torbanın birincisini anladık; homojen, türdeş yasa. Evet, olabilir, türdeş torba yasa olabilir. Heterojen, ayrı cinsten, çoğu zaman oluyor fakat bu, heteroklit torba yasa yani tamamen birbirine zıt konuları; para ve iman konusu, para ve inanç konusu. Doğrusu para ve inanç konusunu aynı torbaya tepen bir zihniyet karşısında bulunuyoruz bu öneriyle. (CHP ve HDP sıralarından alkışlar)

İşte, bu açıdan, tıpkı Nükleer Düzenleme Yasası'nda yaptığımız gibi, paralel düzenleme; burada cemevleri torbaya tepiştiriliyor, kimse görmesin diye saklanıyor, sarayda ise 112 no.lu Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'yle korporatist devlet yapısı, eğer bu şey olsaydı, dünyevi dernek olsaydı nasıl inşa edilir, bunun örneği olurdu. Ama bir inanç topluluğu olduğu için bunun karşılığı olan deyimi kullanırsam ağır olabilir, burada kullanmıyorum. Şimdi, bu bakımdan, aslında, burada söz konusu olan durum... Demek ki çifte torbanın birincisi, üçüncü kategoride "heteroklit" torba kategorisinde yer alıyor; bunu da icat ettiniz.

Peki, yasa niçin düzenlenir, neden yapılır? Toplumsal ihtiyaç, kamu yararı ve kamu barışı adına düzenleme yapılır. Şimdi, bakın, bu bakımdan kaç ayrı yasanın, birbiriyle hiç ilgisi olmayan yasaların doldurulduğu bu yasaya ne dediniz? "Temel yasa" dediniz. Gülmeyelim, aslında gülünecek bir durum değil. Buna "temel yasa" dediniz ve Alevi inancını teptiğiniz torbaya da "Biz, cemevlerini su ve elektrikle donatıyoruz." dediniz. Aslında, birincisinde, temel yasa açısından bu yöntem yasama haysiyetini zedelemek ise Alevi inancını torbaya tepiştirmek de bir inancın mensuplarının haysiyetini zedelemektir; bu bakımdan da bir paralellik söz konusu. Peki, neden böyle?

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.

İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (Devamla) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Nedeni şu: Eğer gerçekten bir inanç topluluğunu tanıma iradesi içten olsaydı vicdan, inanç, din özgürlüğü çerçeve yasası hazırlanırdı; o yolla düzenleme yapılırdı. Ama, burada, baktığımız zaman -ben bir uzman gözüyle konuşuyorum- tanıma açısından, ayrımcılık yapmama açısından, eşit muamele etmek açısından; eşitlik, yurttaşlık ve laiklik temelinde bir, tanımama; iki, eşit muamele yapmama; üç, ayrımcılığı derinleştirme yasası söz konusu.

Bu bakımdan, ben, siyasal liberalizm ile iktisadi liberalizm arasındaki antagonizmadan söze başladım ama burada inançlar arasındaki antagonizmayla karşı karşıya bulunuyoruz.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (Devamla) - Bir inanç topluluğu Diyanet İşleri Başkanlığı altında, bir başkası "İslam" diyorsunuz, "İslam'ın bir kolu." diyorsunuz fakat dernek statüsünde düzenliyorsunuz. İşte, bu da antagonizma paralelliği; ne yazık ki bunu da burada gördük.

Teşekkür ediyorum. (CHP sıralarından alkışlar)