GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: (2/4354) esas numaralı Özel Tüketim Vergisi Kanununda ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi'nin doğrudan gündeme alınmasına ilişkin önergesi (4/193) münasebetiyle
Yasama Yılı:6
Birleşim:23
Tarih:22.11.2022

MEHMET GÜZELMANSUR (Hatay) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; çiftçinin traktörüne, gıda taşıyan nakliyecinin kamyonuna, tırına motorinin ÖTV'siz, KDV'siz verilmesi amacıyla hazırladığım kanun teklifinin Genel Kurul gündemine alınması için söz aldım. Genel Kurulu ve tüm milletvekili arkadaşlarımı saygıyla selamlıyorum.

Çiftçinin ve tarım ürünlerinin nakliyesini yapan araçların kullandığı mazottaki verginin sıfırlanmasını istiyoruz. Bu şekilde sebze meyve maliyetlerinin düşürülmesini, çiftçinin, nakliyecinin ve tüketicinin bir nebze de olsa rahatlatılmasını öngörüyoruz. Gıda enflasyonunun durdurulamadığı bir ortamda bu düzenlemeye acilen ihtiyaç vardır. Vatandaşın pahalılıktan sebze meyve alamadığı bir noktada, bizim Meclis olarak derhâl çözümler üretmemiz gerekiyor; yoksa, pazar yerlerinde akşam olup da tezgâhlar toplanırken pazarcıların bıraktığı ezik, çürük sebze ve meyveleri toplayan vatandaşlara daha çok rastlarız, meyve sebze fiyatları cep yaktığı için tezgâh arkası ya da "çıkma" diye tabir edilen daha ucuz olan sebze meyve arayışına giren vatandaşları daha çok görürüz, "Lahana pahalı olduğu için yiyemiyorum." diyen 80 yaşındaki teyzeler içimizi burkmaya devam eder.

Değerli milletvekilleri, dün, TÜİK Eylül ayının Tarımsal Girdi Fiyat Endeksi'ni açıkladı. Buna göre Eylül Ayı Tarımsal Girdi Fiyat Endeksi bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 138 artarak yıllık bazda tarihî bir rekor kırdı.

Tarımsal girdideki bu rekorun üç önemli nedeni vardır. Bunlar: Bir, gübre; iki, akaryakıt; üç, enerji maliyetlerindeki artıştır. Elektrik fiyatları son bir yılda yüzde 140 arttı. Gübredeki artış yüzde 83 ile yüzde 153 arasında. motorindeki artış ise ne kadar biliyor musunuz? Yüzde 185, yanlış duymadınız yüzde 185. Dolayısıyla girdi maliyetini en fazla artıran kalem motorindir. Motorinin litresi geçen yıl bugün gibi, yani 22 Kasım 2021'de 8 lira 84 kuruş idi, bugün ise 22 Kasım 2022'de 25 lira 18 kuruş. Bir yılda mazotun litresi 16 lira 34 kuruş arttı. Bakın, değerli milletvekilleri, motorindeki artış bir sebzenin ya da meyvenin fiyatını hem ekerken, hasat ederken etkiliyor hem de o sebzeyi meyveyi diğer şehirlere naklederken, pazara, markete götürürken etkiliyor, yani çifte etkisi var. Bu yüzden de çiftçi yok parasına satarken vatandaş sebze meyveyi "Pahalı." diye alamıyor. Belki takip ediyorsunuzdur, Türkiye Ziraat Odaları Birliği üretici ve merkez fiyatlarını analiz ediyor. Son yayınladıkları verilere göre eylülde üretici ile market arasındaki en fazla fiyat farkı nerede biliyor musunuz? Maydanozda, yüzde 252. Maydanoz nereden geliyor? Tüm Türkiye'ye Hatay'dan geliyor. Şimdi, ben size Hatay'da üreticiden 1 lira 64 kuruşa alınan maydanozun markette neden 5 lira 79 kuruşa satıldığını, maydanozun tarla ile market arasındaki fiyat farkının 3,5 katı neden aştığını anlatacağım. Hatay'ın maydanozunu İstanbul'a götüren bir kamyon, 1.100 kilometre yol yapıyor. Geçen yıl bugün, bu kamyon, İstanbul'a gidip gelmek için 7 bin liralık mazot yakıyor, bu yıl ise 21 bin liralık mazot yakıyor. Bir demet maydanozun maliyeti 25 kuruştu, bugün ise 1 liraya çıktı. Paralı yollara, tünellere, köprülere 2 bin lira ödüyor, etti 23 bin lira... Bir de bunun pazarlara ya da marketlere götürülmesinde eklenen mazot bedeli var. Böylece bir demet maydanozun nakliye maliyeti sadece akaryakıt nedeniyle 25 kuruştan 1 liraya çıkıyor. Tarla ile market fiyatı arasındaki farkın 1 lirası, yani yüzde 25'i mazot artışından kaynaklanıyor.

Peki, kanun teklifimiz yasalaşırsa ne olacak? Bugün, 1 litre mazottan alınan ÖTV ve KDV 5 lira 39 kuruş yani 5 lira 39 kuruş vergi alıyorsunuz. Bu da akaryakıtın hemen hemen yüzde 25, yüzde 30'una tekabül ediyor. Bunu sıfırladığınızda, İstanbul'a maydanoz götüren kamyon 22 bin liralık değil, 16 bin 300 liralık mazot yakacak. Mazot maliyeti yüzde 22 düşecek.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun.

MEHMET GÜZELMANSUR (Devamla) - Çiftçinin mazot maliyeti de yüzde 22 düşecek, halden markete sebze ve meyve taşıyan aracın da maliyeti yüzde 22 düşecek. Bunların toplamı sebze ve meyve fiyatlarını yüzde 40 ucuzlatacak.

Bakın, değerli milletvekilleri, bugün, ülkemizde yolcu gemilerine, feribotlara, ticari yatlara, jetlere ÖTV'siz akaryakıt veriyorsunuz; bu muafiyeti çiftçinin traktöründen, gıda taşıyan kamyonundan neden esirgiyorsunuz? Gelin, bu kanun teklifinin gündeme alınmasına "evet" deyin -gerçi bu konuda hiç umudum yok- böylece çiftçi kazansın, böylece nakliyeci zarar etmesin, böylece vatandaş sebze ve meyve alabilsin, böylece gıda enflasyonu bir nebze de olsa düşsün.

Teşekkür ediyorum. (CHP sıralarından "Bravo" sesleri, alkışlar)