GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2021 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin 1'inci Tur Görüşmeleri münasebetiyle
Yasama Yılı:6
Birleşim:30
Tarih:06.12.2022

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Isparta) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.

Türkiye Büyük Millet Meclisinin ve diğer kamu kurumlarımızın 2023 yılı bütçelerinin milletimize ve ülkemize hayırlar getirmesini temenni ediyor, hepinizi saygı ve sevgiyle selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, 2023 yılında, bundan bir asır önce kahraman milletimizin ve Gazi Meclisimizin cumhuriyeti ilan edişinin 100'üncü yılını idrak ediyor olacağız. Dolayısıyla bugünkü bütçe görüşmelerinin Meclis tarihi açısından çok özel bir önem taşıdığı muhakkak. Bugün burada bulunduğum ve Gazi Meclisin cumhuriyeti ilan edişinin 100'üncü seneidevriyesinde millete sunulacak hizmetlerin bütçesi üzerinde sizlere hitap ediyor olduğum için kendimi bahtiyar addettiğimi ifade etmek istiyorum.

Bu vesileyle, öncelikle Meclisimizin ilk Başkanı ve kurucu liderimiz Gazi Mustafa Kemal Atatürk başta olmak üzere, Birinci Meclisimizin merhum üyelerini, İstiklal Mücadelemizin bütün kahramanlarını ve Rahmetirahman'a kavuşan ecdadımızı en samimi duygularla yâd ediyorum; ruhları şad, mekânları cennet olsun.

Ayrıca, Meclisimizin açılışından bugüne kadar bu mukaddes çatı altında görev yapan bütün milletvekillerimizi, siyasetçilerimizi, devlet adamlarımızı şükran ve minnetle yâd ediyorum; vefat edenlere Cenab-ı Allah'tan rahmet, hayatta olanlara da sıhhat, afiyet ve hayırlı uzun ömürler diliyorum. Devletimiz ve Meclisimiz ilelebet var olsun.

Sayın milletvekilleri, yapılan konuşmalarda dört beş başlık altında toplanan birtakım eleştiriler geldi. Sürem yettiğince onlara ilişkin cevapları vermeye çalışacağım ama öncelikle Meclisimizle ilgili, bu Beşinci Yasama Yılı ve 27'nci Dönemle ilgili, Genel Kurul çalışmaları, komisyon çalışmalarıyla ilgili birtakım bilgileri de dikkatinize sunmak istiyorum.

Yoğun bir çalışma dönemi geçirdiğimiz Beşinci Yasama Yılında 83 teklif kanunlaşmış ve çeşitli konularda da 31 Türkiye Büyük Millet Meclisi kararı alınmıştır. 2 Aralık 2022 tarihi itibarıyla 27'nci Yasama Döneminin tamamına baktığımızda, kabul edilen kanun sayısı 282'dir. Yine, bu dönem içerisinde alınan Türkiye Büyük Millet Meclisi kararlarının sayısı da 162'ye ulaşmıştır.

Saygıdeğer milletvekilleri, çok sık gündeme gelen, eleştiriye konu olan yazılı soru önergelerinin cevaplanma ve iadesine ilişkin bazı hususları da sizlerle paylaşmak istiyorum ki buna pek çok arkadaşımız değindi. Çok kısa süren 25'inci Yasama Dönemini hariç tutarak yasama dönemleri itibarıyla soru önergelerinin cevaplandırma oranına bakacak olursak parlamenter sistemde geçirilen son iki dönem olan 24 ve 26'ncı Yasama Dönemlerinde soru önergelerinin cevaplandırılma oranı sırasıyla yüzde 60,3 ve yüzde 43,4 iken Cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminin geçerli olduğu 27'nci Dönemde bu oranın bugün itibarıyla yüzde 64,35'e gelmiş olduğunu, ulaştığını ifade etmek istiyorum.

ÜNAL DEMİRTAŞ (Zonguldak) - İçerik yok Sayın Başkan, içerik! Cevap var ama içerik yok.

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Bu verilere dayanarak da Cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminde milletvekillerinin yazılı soru önergelerinin cevaplandırılmadığı ve yeni sistemde Türkiye Büyük Millet Meclisinin denetim fonksiyonunun gerilediği eleştirilerine de katılmadığımı ifade etmek istiyorum.

Bir de yeri gelmişken yazılı soru önergesinin süresi içinde cevaplandırılması hususunda bir noktaya da değinmek istiyorum. Bildiğiniz gibi eski dönemlerde cevaplanma süresi yaklaşık otuz gün iken 27'nci Yasama Döneminde Anayasa ve TBMM İçtüzüğü'nde gerçekleştirilen değişikle bu süre, on beş güne indirilmiştir yani önceki dönemlerde soru önergelerinin süresinde cevaplandırılmış sayılabilmesi için dikkate alınan süre, bu yasama döneminden itibaren yarı yarıya da azaltılmıştır. Kanaatimce yeni sistemde soru önergelerinin bir kısmının süresi içerisinde cevaplandırılamamasının sebeplerinden biri olarak da izah ettiğim bu süre değişikliği olmuştur.

Bununla birlikte, her ne kadar önceki yasama dönemlerine göre daha iyi durumda olsak da hiç kuşkusuz olması gereken, milletvekillerimizin yönelttiği soru önergelerinin istisnasız yüzde 100'ünün cevaplandırılmasıdır. Bu konuda da Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı olarak önerge muhataplarına yaklaşık altı ayda bir resmî yazı göndererek soru önergelerinin cevaplandırılması konusunda hassasiyet gösterilmesine dikkat çektiğimizin de bilinmesini istiyorum. Bu kapsamda Beşinci Yasama Yılında da hem 18 Ocakta hem de 7 Temmuz 2022 tarihli yazılarla soru önergelerine verilmesi gereken cevapların süresi içinde ve Türkiye Büyük Millet Meclisinin saygınlığına uygun olacak şekilde, soruları tam olarak karşılayan, yeterli ve tatminkâr nitelikle hazırlanması hususu iletilmiştir.

Burada bir bilgiyi paylaşmak istiyorum ki Sayın Kaplan yapmış olduğu konuşmada, kendilerinin vermiş olduğu, İYİ Parti olarak Meclis Başkanlığına yöneltilen hiçbir soru önergesinin karşılanmadığını ifade etmişti. Kendilerinin şu ana kadar Meclis Başkanlığına göndermiş oldukları 25 soru önergesinin tamamı da Meclis Başkanlığımız tarafından süresi içerisinde cevaplandırılmıştır. Ayrıca, Meclis Başkanlığına yöneltilen yazılı soru önergesi de bu Beşinci Yasama Yılına baktığımızda toplam 80 olmuştur ve işleme alınan 74 yazılı soru önergesinden de 73'ü süresi içerisinde cevaplandırılmıştır. Bunların dışında, ayrıca, Dördüncü Yasama Yılında verilmiş olan 5 yazılı soru önergesi de süresi içinde Beşinci Yasama Yılında da cevaplandırılmıştır. Beşinci Yasama Yılında Meclis Başkanlığına 1.697 Meclis araştırması önergesi verilmiş, 1.671 önerge işleme alınmıştır. 2 Aralık 2022 tarihi itibarıyla, 27'nci Dönemde Meclis Başkanlığına sunulan toplam Meclis araştırması önergesi sayısı da 6.958 olmuştur, işleme alınan 69 genel görüşme önergesi de Genel Kurulun gündemindedir.

Öte yandan, geçtiğimiz Beşinci Yasama Yılında depreme karşı alınabilecek önlemler, küresel iklim değişikliği, kadına yönelik şiddet ve müsilaj sorunu konularında da Meclis araştırması komisyonları faaliyetlerini tamamlamıştır. Yaşlıların hayatın çeşitli alanlarında yaşadıkları sorunların araştırılarak alınması gereken tedbirlerin belirlenmesi amacıyla Beşinci Yasama Yılında kurulan Meclis araştırması komisyonu ile Bartın'ın Amasra ilçesinde meydana gelen maden kazasının araştırılmasına yönelik Altıncı Yasama Yılında kurulan Meclis araştırması komisyonu da faaliyetlerine devam etmektedir.

Değerli arkadaşlar, denetim konusunda eleştirilen bir diğer konu da yazılı soru önergeleri ile Meclis araştırması önergelerinin iade işlemleri olmuştur; Sayın Toğrul bunun üzerinde çok durdu. İade oranlarına baktığımızda, Beşinci Yasama Yılında işleme alınan 19.283 yazılı soru önergesinin sadece 303 tanesi yani yüzde 1,57'si; 1.711 Meclis araştırması ve genel görüşme önergesinin ise 21'i yani yüzde 1,24'ü iade edilmiştir. 2 Aralık 2022 tarihi itibarıyla 27'nci Yasama Döneminde yazılı soru önergelerinin iade oranı ise 1,75'te kalmıştır. Önceki yasama dönemleriyle mukayese ettiğimizde, bu oran son derece düşük; bu oran 26'ncı Dönemde 8,60, 24'üncü Dönemde 6,93, 23'üncü Dönemde ise 7,86'ydı ki geçen sene yani 26'ncı Dönemde 32 binin üzerinde yazılı soru önergesi verilmişken 27'nci Dönemde bu rakam 77.281'e ulaşmıştır. İade edilen önerge sayısı da 1.355'le 1,75 olarak gerçekleşmiştir. Bunların iadeleri de, biliyorsunuz, yani İç Tüzük hükümlerine uygun olarak yapılmakta, İç Tüzük'ün 67'nci maddesinde kaba ve yaralayıcı ifadeler içeren metinlerin Başkanlıkça kabul edilmeyeceği hükme bağlanmıştır.

MAHMUT TOĞRUL (Gaziantep) - Kim karar veriyor mesela Başkanım bunların kaba ve yaralayıcı olduğuna?

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Yine, Anayasa'nın 138'inci maddesinde yasama Meclisinde yargı yetkisinin kullanılmasıyla ilgili görüşme yapılamayacağı, beyanda bulunamayacağı belirtilmiştir.

MAHMUT TOĞRUL (Gaziantep) - Mesela "Roboski katliamı" yasaklı kavram mı, buna nasıl karar veriyorsunuz Sayın Başkanım?

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Sizin konuşmanızda yer alan "işkencedir" sizin önergenizde yer alan "katliamdır" gibi -gerekçelerle- ifadelerden dolayı hiçbir yazılı soru önergesi iade edilmemiştir. Bu şekliyle de elimde aşağı yukarı sizin kabul edilen ve cevaplanan 10'un üzerinde yazılı soru önergeniz burada elimde bulunmakta.

Yasama dokunulmazlığı tezkereleri konusuna da gelecek olursak, burada öncelikle şunu ifade etmek isterim ki yasama dokunulmazlığı tabii ki suç işleme özgürlüğü anlamına da gelmemektedir, arkadaşlar. "Yasama dokunulmazlığı" şahıslardan bağımsız olarak, yürüttüğü yasama görevi sebebiyle milletvekillerine bazı geçici imkânlar tanınmasını ifade eden bir müessesedir ve bildiğiniz gibi, bir milletvekilinin suç işlediği iddiasıyla dokunulmazlığının kaldırılması istendiğinde ne yapılması gerektiği de Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü'nde sıkı kurallara bağlanmıştır. Buna göre, İç Tüzük'ümüzün 131 ile 134'üncü maddeleri uyarınca, milletvekilinin yasama dokunulmazlığının kaldırılması yönündeki tezkereler Meclis Başkanlığınca Anayasa ve Adalet Komisyonları Üyelerinden Kurulu Karma Komisyona havale edilmekte, söz konusu Komisyon tarafından hazırlanan rapor doğrultusunda yasama dokunulmazlığının kaldırılmasına Meclis Genel Kurulunda milletvekilleri tarafından karar verilmektedir.

MERAL DANIŞ BEŞTAŞ (Siirt) - Sadece HDP'li vekillere!

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Yani Meclis Başkanlığının buradaki görevi, dokunulmazlığın kaldırılması isteminin Karma Komisyona havale edilmesinden ibaret olup karar verme şeklinde bir yetkisi bulunmamaktadır.

MAHMUT TOĞRUL (Gaziantep) - Daha önce dönem sonuna bırakan da siz değil misiniz Sayın Başkan, şimdi niye okuma gereği duydunuz? Daha önce siz değil miydiniz dönem sonuna bırakan, Sayın Cemil Çiçek döneminde dönem sonuna bırakıldı, neden bugün bu kurumların...

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) -Okutulmasından bahsediyorsunuz. Bakın, 27'nci Yasama Dönemi'nde yani hep gündeme geliyor ama Sayın Tuma Çelik'in dokunulmazlığı kaldırıldı. Sayın Leyla Güven'in milletvekilliği sona erdi, Diyarbakır Milletvekili Sayın Musa Farisoğulları'nın milletvekilliği sona erdi, gene İstanbul Milletvekili Kadri Enis Berberoğlu'nun milletvekilliği düşürüldü ancak Anayasa Mahkemesi kararı üzerine Sayın Berberoğlu, milletvekili sıfatını tekrar kazandı.

MAHMUT TOĞRUL (Gaziantep) - Leyla Güven için de aynı kararı verdi Başkan!

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Gene Kocaeli Milletvekili Ömer Faruk Gergerlioğlu'nun milletvekili düşürülmüş ancak Anayasa Mahkemesinin kararı üzerine Sayın Gergerlioğlu, milletvekili sıfatını tekrar kazanmıştır. Diyarbakır Milletvekili Semra Güzel'le ilgili -ki oraya da değindiniz- milletvekilliğinin düşürülmesi yönünde görüş bildirilen Karma Komisyon Raporu ve muhalefet şerhi de 25 Kasım 2022 tarihinde Genel Kurulun gündemine girmiştir.

MAHMUT TOĞRUL (Gaziantep) - O yoklama İç Tüzük'e aykırı Başkan! Yoklama İç Tüzük'e aykırı!

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Diyarbakır Milletvekili Salihe Aydeniz'le ilgili dokunulmazlığın kaldırılması yönünde görüş bildirilen Karma Komisyon Raporu da 3 Ekim 2022 tarihinde de Genel Kurul gündemine girmiştir.

MAHMUT TOĞRUL (Gaziantep) - Yoklamayı İç Tüzük'e aykırı yaptınız yani!

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Bir diğer husus, Meclisin yasama yetkileriyle ilgiliydi. Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığı, Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemiyle beraber yasa hazırlama ve teklif etme erki bütçe dışında tamamen Parlamentoya, yasamaya geçtiği için buna destek vermek amacıyla da münhasıran milletvekillerine ve parti gruplarımıza hizmet vermek üzere teşkilat bünyesinde Teklif Destek Bürosu oluşturulmuştur. Teklif Destek Bürosu tarafından geçtiğimiz yasama yılında, yasama faaliyetlerine teknik destek hizmetleri de sunulmaya başlanmıştır. Bu kapsamda, Teklif Destek Bürosuna Beşinci Yasama Yılında milletvekillerimizin talepleri doğrultusunda 40'ı uluslararası anlaşmalara yönelik olmak üzere 354 kanun teklifi taslağı hazırlanmıştır. Ayrıca Meclis Başkanlığına sunulan 720 kanun teklifi için de 30 inceleme raporu ve 690 bilgi formu hazırlanarak kanun yapım tekniğine uygunluk açısından bunlarda da inceleme yapılmıştır.

Bir diğer konu, Sayıştayla ilgili olarak gündeme getirilen... Arkadaşlar, Sayıştay, uluslararası diğer ülkelerle kıyasladığınızda, uluslararası kurallar çerçevesinde, INTOSAI kuralları çerçevesinde en ciddi, en kapsamlı denetimi yapan bir birimdir ve Türkiye Büyük Millet Meclisi adına da bu denetimleri gerçekleştirmektedir. 2021 yılında 535 kurum, 2022 yılında da 636 kurum, Sayıştayımız tarafından denetlenmiş ve raporları...

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Toplam kaç kamu idaresi var? 3.486...

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Evet.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Her yıl bunların sadece yüzde 14,50'si denetleniyor.

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Size başka ülkelerin Sayıştaylarını, "audit court"larını incelemenizi ve denetim sayılarını bir görmenizi isterim.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Görüyorum işte! Kaç kurum var?

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Müsaade ederseniz...

2010 yılında çıkan Sayıştay Kanunu'na kadar -ki hazırlıklarıyla beraber ilk defa kesin hesap olarak 2012 yılında- raporu zannediyorum 2013 yılının Eylül ayında gönderdiler Meclise, o tarihe kadar Meclise sadece 4 tane rapor sunulurken, bu sene, 2021'in denetimleriyle ilgili olarak idarenin 221 tane raporu diğer 4 ana raporla birlikte Meclisimize sunulmuştur. Onun dışında, kendi Meclislerine gönderilmek üzere ilgili 30 büyükşehir belediyesi her yıl denetlenmekte ve kendi meclislerine raporlar gönderiliyor. Özel idareler denetlenmekte, kendi meclislerine raporlar gönderiliyor. Oran olarak baktığınızda genel bütçeli idarelerde yüzde 100 oranında denetlemenin yapıldığını görüyoruz; özel bütçelilerde (A) cetveline yani üniversitelerin bulunduğu yere baktığınızda bu oranın yüzde 90 seviyesinde, (B) cetveline baktığınızda da yüzde 97 seviyelerinde bu incelemelerin kurumlarda yapıldığını görüyoruz.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Cumhurbaşkanlığı raporu...

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Müsaade edin...

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Sadece...

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Karşılıklı konuşmuyoruz Deniz Bey, tahammül...

Bu rakamların, bu oranların, yüzde 100'lerin, yüzde 97'lerin sizi rahatsız etmesini ben normal görmüyorum çünkü netice itibarıyla Meclis adına, millet adına bu denetimler Sayıştay tarafından gerçekleştiriliyor.

Burada az önce gündeme geldi, gene milletvekillerimizden biri gündeme getirdi, işte, TÜİK'in denetim raporları yapıldı, Meclise sunuldu; faaliyet raporu kendisi tarafından yayımlandı. Kendi kanununa göre MİT'in raporları gene Meclis Başkanlığına sunuldu ama kendi kanunları gereği sayfalarında yayımlanmıyor. Yani bütün bu denetimler Sayıştayımız tarafından bütün uluslararası kriterlere uygun olarak en iyi şekilde yapılmaktadır. Ben Sayın Başkanın şahsında da bütün Sayıştay Başkanlığı personelimize, üyelerimize, bütün denetçilerimize de bu özverili çalışmalarından dolayı teşekkür ediyorum.

Ben tekrar dönersem, gene bir diğer konu, bütçe yapma noktasında işte Meclisin iradesinin yok olduğu. Hayır, teklif erki tamamen Meclise geçmiştir. İşin doğasıdır tabii ki milletvekilleri bu teklifleri hazırlarken ilgili kamu idareleriyle, ilgili bakanlıklarla da temas içerisinde, onların ihtiyaçları doğrultusunda bunları hazırlayacaklardır. Bundan daha doğal bir şey yoktur.

Bütçe meselesine gelince bir şeyi kabul edeceğiz. Evet, bütçe hakkı var ama bütçeyi yapma hakkının, hazırlama hakkının yürütmede olması bütçe hakkı gereğidir, denetleme hakkının yasamada olduğu kültürünü de mutlaka yerleştirmemiz ve özümsememiz gerekiyor. Ha, Sayıştay raporları geldikten sonra bu denetimlerin daha etkili yapılabilmesinin yolu da -tabii ben Plan Bütçe Komisyonu Başkanlığımdan beri hep bunu söylüyorum- mutlaka bir İç Tüzük değişikliğiyle Plan ve Bütçe Komisyonunun altında olabilir, özerk de olabilir ama bir kesin hesap daimî alt komisyonunun kurulması gerekliliğidir. Bu şekilde de gelen Sayıştay raporlarının çok daha detaylı bir şekilde incelenmesi ve Meclisin onayına ya da bilgisine sunulması imkânını da elde etmiş oluruz.

Gene aynı şeye geliyoruz, işte, Kürtçe konuşan arkadaşlarla ilgili. Hiç kimse Kürtçe konuşulmasına karşı değil, bu bir yanlış anlama ama Türkiye Büyük Millet Meclisinde resmî dil Türkçe. Türkçe'nin dışında hangi dille konuşursanız konuşun bu bir "(*)" olarak, "bilinmeyen dil"(*) olarak geçiyor ama "bilinmeyen dil" olarak geçmesi, burada resmî dilin Türkçe olmasından kaynaklanıyor. Bunu sanki bir Kürt ya da Kürtçe karşıtlığıymış gibi almak ya da milletimize sunmanın çok doğru ve vicdani olduğunu düşünmediğimi de ifade etmek istiyorum.

Onun dışında, müsaade ederseniz, denetimi söyledik, bütçe yapma hakkını söyledik, gene Sayın Toğrul'un şeylerinden gidiyorum. Personelle ilgili bilgilere geleceğim müsaade ederseniz, vaktim fazla kalmadığı için hemen ona gireyim. Evet, milletvekili arkadaşlarımızın genel olarak eleştirdiği bir konuydu yani sadece Sayın Toğrul'un gündeme getirdiği bir şey değil çalışanlar konusu. Ben çalışanlarımıza bu dönem içerisinde yapmış olduğumuz iyileştirmeler hakkında Genel Kurulu ve yüce Meclisimizi bilgilendirmek istiyorum.

Bir; öğle yemeği yardımından yararlanamayan milletvekili personeli, sürekli işçi -657 yani 4/D'liler- stajyer öğrenciler, geçici görevliler ve Koruma Daire Başkanlığı personeline öğle yemeği yardımı yapılarak bütün personelin eşit şartlarda öğle yemeği yardımından faydalanması sağlanmıştır.

MAHMUT TOĞRUL (Gaziantep) - Aynı işi yapanlar aynı ücreti alıyor mu Başkanım?

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Gene, nöbette kalan personel için akşam yemeği uygulaması başlatılmıştır. 4/A kadrolu ve 4/B sözleşmeli personele ödenen giyim yardımı, 1 Nisan 2020 tarihinden itibaren yüzde 100 artırılmış olup 2022 yılı içinde 8.536 lira ödeme yapılmıştır. 4/B sözleşmeli personelin eğitim durumlarına göre pozisyon değişikliği yapılmıştır, 344 personelimiz bundan faydalanmıştır. 4/B sözleşmeli personele kullanılmayan yıllık izinlerinin bir sonraki yıla devir hakkı verilmiştir. Benzer pozisyonlar itibarıyla farklılıkların giderilmesi amacıyla yine 4/B sözleşmeli personele, sözleşmeli personel çalıştırma esaslarına göre, iş riski kapsamında yüzde 9 ile yüzde 15 arasında ödenen ilave ücret oranlarında düzenleme yapılmıştır. 4/A statüsünde olup da fazla çalışma ücreti almayan kadrolu personele de 1 Kasım 2021 tarihinden geçerli olmak üzere fazla çalışma ücreti ödenmeye başlanmıştır. Gene, 4/A kadrolu, 4/B sözleşmeli ve 4/D sürekli işçilere 1 Ocak 2022 tarihinden itibaren ilave ek ödeme ödenmeye başlamıştır. Personel arasındaki ücret dengesizliklerini gidermek için de 1 Kasım 2020 tarihinden bu yana işçi ücretleri yüzde 302,25'e varan oranlarda artırılmıştır; böylece hem kendi aralarındaki ücret dengesinin sağlanması amaçlanmış hem de aynı işi yapan 666 sayılı KHK'ye tabi 4/A kadrolu personelin maaşına büyük oranda eşitlenmiştir.

Yine, toplu iş sözleşmesi kapsamında, fiilen çalışılan günler için ödenen yemek, yol yardımına yapılan düzenlemeler ile yıllık izin, doğum izni, ölüm izni, idari izin, bayram tatili gibi, çalışılmayan günlerde de personelin bu yardımdan faydalanmaları sağlanmıştır. Ayrıca toplu iş sözleşmesi kapsamında sosyal yardım ödemelerinde de artış yapılmıştır.

Sendikayla ilgili de bir eleştiri gelmişti.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Lütfen Sayın Başkan.

Şu an Meclisimizde 2.688 personelimiz sendika üyesidir Kasım 2022 itibarıyla.

Bir diğer husus, gene, gündeme getirilen, milletvekili danışmanlarının kıdem tazminatı meselesi. 2011'in sonunda, 2012'nin başında bu kanuni düzenleme yapılırken milletvekili danışmanlarının kıdem tazminatı olmadıysa zaten ücretleri yüksek tutulmuştu. Bugün 1'inci danışman ve Meclisteki şef statüsündeki bir memuru mukayese ettiğinizde 1'inci danışmanın aşağı yukarı 6.500 liranın üzerinde daha fazla ücret aldığını görüyoruz. 2'nci danışmanda bu fark 5 bin lira. 3'üncü danışmanlarda da aynı işi yapanlara göre bu farkın 3.500 lira civarında olduğunu da hep beraber biliyoruz ama bütün bunlara rağmen, gene, Meclis Başkanımız tarafından bu konuda...

Sayın Başkan, bu önemli bir husus, milletvekili danışmanları.

BAŞKAN - Mümkün değil Sayın Meclis Başkan Vekilim.

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Ama ben size veriyorum.

BAŞKAN - Mümkün değil Sayın Meclis Başkan Vekilim.

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Peki, zormuş arkadaşlar burada...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

MAHMUT TOĞRUL (Gaziantep) - Demek ki oradayken, Başkan, bir dakika uzatmamak iyi bir şey değilmiş.

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Ama ben şu bilgiyi vereyim, kayıtlara geçsin...

BAŞKAN - Buyurun.

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Gene, milletvekili danışmanlarımızın kıdem tazminatlarına ilişkin olarak Sayın Başkanımız bir hazırlık yaptırdı. Zannediyorum, önümüzdeki günlerde bu hazırlığı sayın siyasi partilerle de belki paylaşarak nasıl bir sistemde olacağına ilişkin gündeme geçirilir.

GÜLÜSTAN KILIÇ KOÇYİĞİT (Muş) - Sayın Bilgiç 4/B'deki kurum içi yükselme sınavı için... 4/B'lilerin kurumda yükselmeye hakkı yok mu?

MAHMUT TOĞRUL (Gaziantep) - Sayın Başkan, Binali Bey döneminde Başbakanlıktan kaç müşavir getirildi?

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Bir yanlış algılama daha var, onu da düzelteyim.

MAHMUT TOĞRUL (Gaziantep) - Bankamatik müşaviri var mı?

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Sözleşmeleri gereği 1 Ocak ile 31 Aralık arasında çalıştıkları için önce on beş günlük maaşları yatırılıyor, sonra 1 Ocak ile 15 Ocak arasında tekrar diğer on beş günlük maaşlarını alıyorlar yani onların işten çıkarılmaları gibi bir durum da söz konusu değildir.

Toplam müşavir kadrosuyla ilgili bir soru sordunuz; ben kısaca onun da cevabını vereyim.

MAHMUT TOĞRUL (Gaziantep) - Bankamatik müşaviri var mı Başkanım?

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Ben bankamatik müşaviri var mı bilmiyorum, siz görüyor musunuz, onu bilmiyorum.

MAHMUT TOĞRUL (Gaziantep) - Biz görüyoruz tabii.

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Ama mevcut mevzuat çerçevesinde bütün danışmanlar istihdam edilmektedir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Evet, teşekkür ediyorum Sayın Bilgiç.

TBMM BAŞKAN VEKİLİ SÜREYYA SADİ BİLGİÇ (Devamla) - Ben bütçelerin tekrar hayırlı olmasını diliyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)