| Konu: | Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank ile Millî Eğitim Bakanı Mahmut Özer'in 362 sıra sayılı 2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ve 363 sıra sayılı 2021 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi'nin altıncı tur görüşmelerinde yaptıkları konuşmalarındaki bazı ifadelerine ilişkin açıklaması |
| Yasama Yılı: | 6 |
| Birleşim: | 35 |
| Tarih: | 11.12.2022 |
ERKAN AKÇAY (Manisa) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının faaliyetlerini yakinen takip ediyoruz. Türkiye, yatırım, üretim, istihdam ve ihracatı önceleyen politikalarla Türkiye Yüzyılı hedefine emin adımlarla ilerlemektedir. Yenilikçi, dinamik ve ülkemizi küresel rekabette üst basamaklara taşıyacak projelere öncelik verilmektedir. Türkiye'nin hayalleri gerçeğe dönüştürülmektedir. Organize sanayi bölgelerinin sayısı 379'a çıkmıştır. Büyük çaplı yatırımların desteklendiği endüstri bölgelerinin sayısı 29'a ulaşmıştır. AR-GE harcamalarının millî gelire oranı yüzde 1,13'e çıkmıştır; bu nispetin daha da artırılması gerekiyor. Özel sektörün toplam AR-GE harcamalarındaki payı yüzde 29'dan yüzde 71'e yükselmiştir. Firmaların kendi bünyesinde kurup AR-GE ve tasarım çalışması yaptığı 1.680 AR-GE ve tasarım merkezi bulunmaktadır. Araştırmacı personel sayısı 222 bine ulaşmıştır. Son bir yılda 23 bin yeni araştırmacı Türkiye'nin AR-GE ordusuna dâhil olmuştur. Bugün 59 şehirde, 81'i aktif 13'ü yapım aşamasında olan toplam 94 teknopark bulunmaktadır.
Türkiye yüksek teknolojinin ve savunma sanayisinin gelecek vizyonunu şekillendirmektedir. Bugün 170'ten fazla ülkeye savunma sanayisi ürünleri ihraç ediyoruz. Türkiye dünyanın en büyük uzay ve teknoloji festivali TEKNOFEST'lerle bilimin ve Türk gençliğinin cazibe merkezi olmuştur.
Türkiye'nin ilk millî otomobil projesi Devrim otomobili 1961 yılında, dönemin Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel'in talimatıyla, Eskişehir Demiryolu Fabrikasında yüz yirmi dokuz günde üretilmişti. 1961'deki Cumhuriyet Bayramı kutlamaları için Ankara'ya gönderilen araç, yakıt ikmali ihmal edildiği için 100 metre sonra durmuştu. Benzini biten araçtan inen Cumhurbaşkanı Cemal Gürsel, benzin takviyesi yapılmış olan krem renkli diğer Devrim arabasına binerek Anıtkabir'e gitmiştir. Ertesi gün, gazetelerde "Devrim 100 metre gitti ve durdu." şeklinde manşetler atılarak, maalesef, Devrim arabası projesi baltalanmıştır. Bu durum milletimizin gönlüne hüzün vermişti. Bu olaydan tam altmış bir yıl sonra, cumhuriyetin 99'uncu yılında, 29 Ekim 2022'de Türkiye'nin ilk yerli elektrikli otomobili Togg, büyük bir coşkuyla seri üretim bandından indirildi.
Togg, Türkiye'deki üretim altyapısının, Türk mühendislerin kabiliyetlerinin hangi aşamaya geldiğini göstermektedir. Togg'un 115 tedarikçisinden 86'sı yerlidir, fikrî mülkiyet hakları yüzde 100 bize aittir. Togg, akıllı bir otomobilden daha fazlası, mobilite ekosisteminin parçası olan yeni nesil bir akıllı cihazdır. Aziz milletimiz bu teknoloji harikası aracı bir an önce yollarda görmek için sabırsızlanmaktadır.
Altmış bir yıl önce Devrim otomobilinin hikâyesi Meclisin önünde son bulurken bugün Sanayi ve Teknoloji Bakanı Sayın Mustafa Varank ve AK PARTİ Grup Başkanı Sayın İsmet Yılmaz'la birlikte, Türkiye'nin otomobili Togg'la birlikte Meclise geldik, gurur duyduk ve altmış bir yıllık hasreti giderdik. Yerli ve millî otomobilimiz Togg, Türkiye Büyük Millet Meclisinde Şeref Kapısı'nın önünde sergilenmektedir.
Türkiye'nin otomobil üretmesini hazmedemeyen "Türkler otomobil yapamaz, yapsa da yürütemez!" "Otomobil yapıyormuşsunuz; hani, nerede?" diyerek Türkiye'nin otomobili projesini itibarsızlaştırmaya çalışanlara, şimdi, Togg otomobili diyor ki: "Ben buradayım, siz neredesiniz?"
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının bütçesinin hayırlı olmasını diliyor, başta Bakan Sayın Mustafa Varank olmak üzere; Bakanlık mensuplarını, mühendislerimizi, teknisyenlerimizi, işçilerimizi tebrik ediyorum.
Sayın Başkan, eğitimin en önemli konularından biri de mesleki eğitimin güçlendirilmesidir. Katsayı uygulamaları nedeniyle meslek liselerine talep azalmış, bu da iş piyasasını çok olumsuz etkilemişti. Mesleki eğitimi güçlendirmeye yönelik çalışmalarla mesleki eğitim tekrar tercih edilmeye başlanmıştır. Mesleki Eğitimde 1.000 Okul Projesi tamamlanmıştır. Meslek liseleri yüzde 1'lik başarı dilimindeki öğrencilerin tercih ettiği bir okul türüne dönüşmüştür; yapılan iyileştirmelerle 2022 yılında mesleki eğitim kurumlarındaki doluluk oranı yüzde 99'a yükselmiştir
Sanayimizdeki itici güçlerden biri de organize sanayi bölgeleridir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
ERKAN AKÇAY (Manisa) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.