| Konu: | CHP Grubu önerisi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 6 |
| Birleşim: | 41 |
| Tarih: | 20.12.2022 |
İYİ PARTİ GRUBU ADINA MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Erzurum) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; aziz milletimizi ve Genel Kurulumuzu saygıyla selamlarım.
2006 yılında Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanlığı, Bağ-Kur Genel Müdürlüğü ve Emekli Sandığı Genel Müdürlüğü; Sosyal Güvenlik Kurumu çatısı altında toplandılar. Kurum, 2018 yılından itibarense SGK Kanunu'nda ve 4 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'nde hüküm bulunmayan hâllerde özel hukuk hükümlerine tabi hâle getirildi. SGK yenilikçi ve insan odaklı anlayışla topluma kaliteli hizmet sunan, sürdürülebilirliğini sağlamış, dünyada örnek alınan güçlü ve saygın bir devlet kurumu olmalıdır ancak özellikle son yıllarda kötü yönetim ve liyakatsiz atamalar nedeniyle bu anlayıştan uzaklaşıldı. Gelir gider dengesi oldukça bozulmaya başladı. Bunda partili Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi keyfîliğiyle birlikte SGK'nin kuruluş, teşkilat, görev ve yetkileri hakkında yeni düzenlemelerin yapılmasının da payı mevcut. Sayıştay raporlarında SGK'nin 2021 yılı faaliyet giderleri toplamı 587 milyar 979 milyon lira olarak kaydedilmiş; faaliyet gelirleri toplamı 643 milyar 578 milyon lira. Fakat faaliyet gelirlerinden ret ve iadeler toplamı olan 100 milyar 902 milyon lira düşülünce net faaliyet gelirinin 542 milyar 676 milyon lira olduğu görülüyor. Buna göre SGK'nin 2021 yılı faaliyet sonucu eksi 45 milyar 303 milyon lira olarak gerçekleşmiş. 2021 yılı sonu itibarıyla gelir gider farkından kaynaklanan finansman açığını kapatmak üzere 17 milyar 108 milyon lira tutarında ilave bir hazine yardımı daha yapılmış. SGK'nin 2021 yılı bütçe gelirleri içerisinde bulunan 69 milyar 563 milyon liralık hazine yardımı üzerine bu tutar eklenince hazineden yardım adı altında alınan toplam tutar 86 milyar 671 milyon liraya çıkıyor. Gelir gider dengesi arasındaki açığın kapanması için hazine yıllardır SGK'yi fonluyor. Bazı şartlar altında bu giderler olabilir çünkü sosyal devlet anlayışında öncelik vatandaşların sağlık hizmetlerine ulaşması ve işsizlik ile yaşlılık durumlarında gelir güvencesine sahip olmalarıdır. Fakat SGK'nin tahsil edemediği prim alacaklarına yönelik yani gelir tarafına ilişkin bazı çalışmaların yapılması gerekiyor. Sayıştay raporlarında SGK'nin bazı belediyelerden ve belediye şirketlerinden süresi içinde tahsil edemediği prim alacaklarından bahsediliyor, bu tutarların her yıl artmakta olduğu da kaydediliyor. Örneğin, 2018 yılında 1,5 milyar lira, 2019 yılında 3,5 milyar lira, 2020 yılında 5 milyar lira ve 2021 yılında 6,5 milyar lira olmak üzere SGK'nin son dört yılda toplam 16 milyar 856 milyon lira belediyelerden prim alacağı bulunuyor.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayın sözlerinizi.
MUHAMMET NACİ CİNİSLİ (Devamla) - Teşekkür ederim.
Diğer alacaklarıyla birlikte toplam 133 milyardan fazla bir tutarın takip edilememesinde kurumun yazılım entegrasyonunun sağlanmamış olması büyük etken. SGK'nin hem gelir hem de gider kalemlerinin saptanarak meydana gelen görev zararlarına neden olan sebeplerin anlaşılması gerektiğini ifade eder, Genel Kurulumuzu saygıyla selamlarım. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)