GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:6
Birleşim:48
Tarih:11.01.2023

MHP GRUBU ADINA İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Sayın başkan, sayın milletvekilleri; 392 sıra sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin birinci bölümü üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Gazi Meclisi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Görüşmekte olduğumuz kanun teklifi; memur ve memur emeklileri ile SSK ve BAĞ-KUR emeklilerinin maaşlarında 2023 yılının ilk altı ayı için yüzde 30 oranında artış yapılmasını, işverene 400 lira asgari ücret desteği verilmesini, en düşük emekli aylığının 5.500 liraya çıkarılmasını ve kısa çalışma ödeneğine ilişkin sigorta bildirim eksikliklerinin giderilerek ilgililerin sigortalılıklarının fiilî duruma getirilmesini öngörmektedir.

Konuşmamın başında, kanun teklifini desteklediğimizi ifade ederek, yapılan maaş artışının çalışanlarımıza ve emeklilerimize hayırlı olmasını diliyorum.

Bilindiği gibi, kamu görevlilerinin geneline ve hizmet kollarına yönelik mali ve sosyal haklara ilişkin 2022 ve 2023 yıllarını kapsayan 6. Dönem Toplu Sözleşme hükümleri 25 Ağustos 2021 tarihinde akdedilerek kamu görevlilerinin aylık ve ücretlerinde 1/1/2023 ile 30/6/2023 tarihleri arasında uygulanacak maaş artış oranları belirlenmiştir. Toplu sözleşmede ayrıca oluşan enflasyon farkının da memur ve emeklilerimize ödenmesi öngörülmüştür. SSK ve BAĞ-KUR emeklilerinin maaş artışlarına ilişkin düzenleme ise 5510 sayılı Kanun'un 4'üncü maddesinde yer almıştır. Bu hükümler çerçevesinde, 2022 yılı sonu itibarıyla memur ve emeklilerine yüzde 16,48; SSK ve BAĞ-KUR emeklilerine ise yüzde 15,40 oranında artış yapılma zarureti ortaya çıkmıştır. Kanun teklifiyle ise toplu sözleşme hükümleri gereğince kamu görevlilerinin aylık ve ücretlerinde 2023 yılının ilk yarısı için enflasyon farkı dâhil uygulanması öngörülen yüzde 16,48 artış oranının yüzde 13,52 oranında ilave artışla yüzde 30 olarak uygulanması ve yapılan ilave artışın aynı döneme ilişkin enflasyon farkı hesaplanmasında dikkate alınmaması öngörülmektedir. Ayrıca, Hazine ve Maliye Bakanlığına katsayıları, sözleşme ücret artış oranlarını, ücret tabanlarını ve ortalama ücret toplamı üst sınırını yüzde 30 artış oranına uygun olarak belirleme ve duyurma yetkisi verilmektedir.

Diğer yandan, 5510 sayılı Kanun'un 4'üncü maddesinin (1)'inci fıkrasının (a) ve (b) bentleri kapsamında ödenen malullük, yaşlılık ve ölüm aylıklarında uygulanması gereken yüzde 15,40 artış oranının yüzde 14,60 oranındaki ilave artışla yüzde 30 olarak uygulanması temin edilmektedir. Böylece, tüm emeklilerimizin maaşlarının yılın ilk yarısı için yüzde 30 olarak aynı oranda artırılması öngörülmektedir. Kanun teklifiyle en düşük emekli aylığı da yüzde 57,2 oranında artırılmakta, yaşlılık, malullük, ölüm aylığı almakta olan emeklilerimize ve hak sahiplerine dosya bazında 3.500 lira olan aylık asgari ödeme tutarı 5.500 liraya yükseltilmektedir.

Yapılan bir başka düzenleme de işverenlerin iş gücü maliyetlerini düşürerek istihdamı korumaları ve artırmalarını desteklemek amacıyla 2016 yılından 2022 yılı sonuna kadar her yıl uygulanan asgari ücret desteğinin devam ettirilmesine ilişkindir. 5510 sayılı Kanun'a eklenen geçici maddeyle öngörülen şartları sağlayan işverenlere 2023 yılı Ocak-Haziran döneminde günlük 13,33 lira, aylık 400 lira asgari ücret desteği sağlanması amaçlanmaktadır. Bu şekilde, özellikle küçük işletmelerimizin asgari ücrette yapılan artışa ilişkin üstlenecekleri yükün hafifletilmesi ve istihdamın korunmasını temin amacıyla işçi başına işverenlere verilen asgari ücret desteğinin 100 liradan 400 liraya, toplu iş sözleşmesine tabi özel sektör işverenlerine ait iş yerleri için ise sendikacılığı desteklemek amacıyla 500 liraya çıkarılması öngörülmektedir.

Kanun teklifiyle 5510 sayılı Kanun'da yapılan bir diğer düzenlemeyle de coronavirüs salgını sebebiyle yapılan kısa çalışma ödemelerinde hatalı işlemlerden dolayı hizmetleri Kuruma eksik bildirilen sigortalıların hizmetlerinin fiilî duruma getirilmesi temin edilmektedir.

Diğer taraftan, ülkemizde yapılması planlanan ve pandemi nedeniyle organize edilememiş olan 2021 UEFA Şampiyonlar Ligi Finali yerine 2023 UEFA Şampiyonlar Ligi Finali'nin ülkemizin ev sahipliğinde yapılması UEFA tarafından kararlaştırılmıştır. Bu nedenle, 2021 yılında yapılacak organizasyon için sağlanan vergi istisnası ve muafiyetlerin 2023 yılı UEFA Şampiyonlar Ligi Finali için de geçerli olması yönünde düzenleme yapılmaktadır.

Değerli milletvekilleri, Milliyetçi Hareket Partisi olarak çalışma hayatına ilişkin politikalarımızın esası, toplumun tüm kesimlerine insana yaraşır iş fırsatlarının sunulduğu, iş gücünün niteliğinin yükseltilip etkin kullanıldığı, iş sağlığı ve güvenliği şartlarının iyileştirildiği bir iş gücü piyasasının oluşturulmasına dayanmaktadır. Çalışma hayatının işçi ile işveren haklarının dengeli bir şekilde korunması yanında işin korunmasını da dikkate alan politikalar çerçevesinde tanzim edilmesini, benzer işler yaptığı hâlde farklı maaş ve ücret alan çalışan ve emekliler arasındaki dengesizliği giderecek bir ücret sistemi oluşturulmasını öngörmektedir. Çalışma hayatındaki problemlerin çözümü ve çalışma barışının tesis edilmesi için çalışma hayatındaki çoklu danışma mekanizmalarının güçlendirilmesini ve tarafların etkin katılımlarının sağlanmasını esas almaktadır. Bu doğrultuda, programlarımızda ve beyannamelerimizde çalışanların çalışma şartlarının iyileştirilerek adaletli bir ücret sistemine kavuşturulması, kamudaki sözleşmeli, geçici, taşeron, vekil ve benzeri adlar altında istihdam edilenlerin kadrolu hâle getirilmesi, emeklilikte yaşa takılanların mağduriyetlerinin giderilmesi, asgari ücretin ve bütün çalışanların gelirlerinin asgari ücret kadar kısmının vergi dışı bırakılması, memurların ve emeklilerinin 3600 ek gösterge beklentilerinin karşılanması, kamu çalışanlarının enflasyona ezdirilmemesi, maaş ve ücret artışlarında enflasyon artışı yanında ekonomik büyümeye bağlı refah artışı farkının da dikkate alınması gibi hususlara yer verilegelmiştir. Cumhurbaşkanlığı hükûmet sisteminin uygulandığı son dört buçuk yılda, Cumhur İttifakı birlikteliğinde çalışan ve emeklilerimizin bu yöndeki beklentilerinin birçoğu gerçekleştirilmiştir. Asgari ücret ve çalışanların asgari ücret kadar geliri vergi dışı bırakılarak tarihî bir adım atılmıştır. 2022 yılı içinde ilk defa olarak temmuzda da yapılan artışla birlikte asgari ücret net yüzde 95, memur ve emekli maaşları yüzde 85,5, SSK ve BAĞ-KUR emeklilerinin aylıkları yüzde 78,6 oranında artırılmıştır. Memur ve emeklilerimize yönelik reformist adımlarla tüm memurlara ek gösterge artışı yapılmış, öğretmen, polis, sağlık personeli, din görevlisi, kamu avukatı, uzman erbaş, müdür ve benzeri birçok kamu çalışanımızın 3600 ek gösterge beklentisi karşılanmıştır. Sözleşmelilerin kadroya geçirilmesi ve EYT sorununun yaş şartı aranmaksızın çözümüne ilişkin siyasi irade ortaya konulmuş, yasal düzenleme de çok yakında Meclisimiz tarafından gerçekleştirilecektir. Milliyetçi Hareket Partisi, işçimizin, memurumuzun, çalışanımızın ve emeklilerimizin her daim yanındadır. Bugüne kadar onların sorunlarını çözecek, beklentilerini karşılayacak ve refahını artıracak politikaların takipçisi olduk, bundan sonra da teminatı olmaya devam edeceğiz. Cumhur İttifakı olarak laf değil iş üretiyor, milletimizin talep ve beklentilerini bir bir yerine getiriyoruz. Ülkemizin kalkınması, milletimizin huzur ve refahı için samimiyetle gayret gösteriyoruz. İnanıyoruz ki yapılan düzenlemelerle 14 milyona yakın emeklimizin, 3,5 milyon kamu çalışanımızın ve asgari ücretlilerimizin geçim şartları daha iyileşecek, huzur ve refahlarının artmasına katkı sağlanacaktır.

Bu düşüncelerle, kanun teklifinin ülkemize ve milletimize, çalışan ve emeklilerimize hayırlı olmasını diliyor, emeği geçenlere teşekkür ederek sizleri saygıyla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)