| Konu: | Uludağ Alanı Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 6 |
| Birleşim: | 50 |
| Tarih: | 17.01.2023 |
AYHAN EREL (Aksaray) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri, yüce Türk milleti; Uludağ Alanı Hakkında Kanun Teklifi'nin 5'inci maddesi üzerine söz almış bulunmaktayım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Görüşmekte olduğumuz maddeyle Komisyonun belirlenme usulü, görevleri ve çalışma esasları düzenlenmiştir. Teklifin 5'inci maddesinin (3)'üncü fıkrasının (a) bendinde belirlenen mesleklere özel bir dağılım yapılmadığı için tamamının tek bir meslekten seçilmesi ya da ağırlığın tek bir mesleğe yönelmesi gibi durumların önü açılmaktadır; bu da kadrolaşmada keyfîlik getirecektir. Teklifin hâlihazırdaki fıkrasıyla 4 üyenin tamamının hukukçu olması ya da çevre mühendisi olması mümkündür.
Maddenin (5)'inci fıkrasında ise yeni üyelerin göreve başlama sürelerinde bir kısıtlama yer almamaktadır. İlgili kurumlarca yeni üye bildirilmediği takdirde Komisyondaki eski üyelerin yıllarca görevine devam edebilme durumu söz konusudur. Bunu açığa kavuşturmak amacıyla ilgili bakanlık, kurum ve kuruluşların yeni üyeleri en geç kırk beş gün içinde bildirmesini zorunlu kılan önergemiz reddedilmiştir. Ayrıca, verdiğimiz önergeyle Komisyondaki işlerin takibi, tecrübenin paylaşılabilmesi için eski uzman üyelerin Başkanlık tarafından Komisyona davetinin önü açılmakta, böylece teknik konularda üyelik sürelerinin sona ermesiyle çakışan durumlar yaşandığında üyelerin tecrübe ve bilgilerinin Komisyona aktarılması sağlanmaktaydı. Ayrıca, üyelere dönem kısıtlılığı getirilerek Komisyonun dinamizminin sağlanması amaçlanmaktaydı. Bütün bu yapıcı önerilerimiz kabul görmemiş, sayısal çoğunlukla reddedilmiştir. Bugün bu önerilerimiz karşısında iktidar sadece Komisyonda yer alacak mesleklere jeoloji mühendisliği ve harita mühendisliğini de eklemiş ancak bunların atamasıyla alakalı hiçbir zorunluluk getirmemiştir, mevcut keyfîlik devam etmektedir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bilindiği üzere, 31 Mayıs 2019 tarihli, 38 sayılı Kapadokya Alan Başkanlığı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi yayımlanarak yürürlüğe girmişti. Kurulan Kapadokya Alan Başkanlığının ve ilgili kanunun amacı, Kapadokya'nın tarihî ve doğal değerlerini korumak olarak ifade edilmişti. Şimdi gidin, bir bakın Kapadokya'ya; orada bir vatandaşımız çok güzel özetlemiş "Güzel atlar ülkesi Kapadokya şantiyeye döndü. Kapadokya şu anda züccaciye dükkânına fil girmiş gibi." demiş. Aşırı yapılaşma, denetimsiz turizm baskısı, rant projeleriyle dört bir yanından sarılmış Kapadokya'nın son hâli içler acısı. İlgili alanda Nevşehir İl Özel İdaresi tarafından yol projelendirildi ve Kapadokya Alan Komisyonu tarafından onaylandı. İlgili yetkililer, yerel yöneticiler de 11 Mayıs 2022'de alanda inceleme yaparak projenin başlatılmasını onayladı. Çalışmalar, Nevşehir İl Özel İdaresi Yol ve Ulaşım Hizmetlerine bağlı ekipler tarafından başlatıldı. Nevşehir Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu, 2011 yılında mevcut yoldaki ağır tonajlı araçların yarattığı titreşimler ve atmosferik gazların kültür varlıklarına zarar verdiğini öne sürerek yolu ulaşıma kapatma kararı almıştı. Kapadokya Alan Başkanlığı da Kurulun bu kararını gerekçe göstererek yeni yol çalışmasını maalesef uygulamaya soktu. Vatandaşlar, uzmanlar, ilgili odalar ve arkeologlar, yolun tarihî mirasa ve kültür varlıklarına zarar verdiğini belirterek yol yapımına itiraz etmekte.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; zihniyet değişmediği sürece, Uludağ Alanı Hakkında Kanun Teklifi de kabul edildiğinde, nasıl ki Kapadokya şantiye alanına döndüyse Uludağ'da da aynı şeyleri duyacağımızdan endişelerimiz var. Bu teklif, bazılarının Uludağ'da talan yapmasına fırsat verilmesi ve inşaatlara hızlıca başlayabilmesi için mi alelacele getirilmiştir?
İYİ Parti Grubu olarak "Rantiyeci anlayışa karşıyız." ilkemizle bu meselenin takipçisi olacağımızı ifade etmek istiyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)