GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Devlet Memurları Kanunu ve Bazı Kanunlar ile 663 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:6
Birleşim:52
Tarih:19.01.2023

MHP GRUBU ADINA MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan 394 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin birinci bölümü üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Bu vesileyle sizleri ve aziz milletimizi hürmetle selamlıyorum.

Kanun teklifinde kamuda sözleşmeli personel istihdamını düzenleyen hükümlerde değişiklik yapılmakta, ayrıca, kamuda çalışan toplam 458.615 personelin kadroya alınmasına ilişkin usul ve esaslar belirlenmektedir. 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'nun 4'üncü maddesinde istihdam şekilleri düzenlenmiş, 4/A fıkrasında memur, 4/B fıkrasında sözleşmeli personel, 4/D fıkrasında işçiler tanımlanmıştır. 4/C istihdam şekline 2017 yılında son verilerek mevcut 4/C'li geçici personel 4/B kapsamına alınmıştır.

Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı verilerine göre, 2022 Eylül ayı itibarıyla kamuda 5 milyon 59 bin 409 çalışan bulunmaktadır. Bunun 3 milyon 60 bin 54'ü kadrolu, 590.257'si sözleşmeli personeldir. Ayrıca 1 milyon 231 bin 635 sürekli işçi, 62.493 geçici işçi, 107.960 diğer çalışan bulunmaktadır.

Kanun teklifiyle yapılan düzenlemede, sözleşmeli personel istihdamında mevcut 3+1 sistemi genel uygulama hâline getirilmektedir. Buna göre, 657 sayılı Kanun'a tabi kamu idarelerinde, Cumhurbaşkanınca belirlenecek pozisyonlarda çalıştırılmak üzere, işin geçici olması şartı aranmaksızın sözleşmeli personel istihdam edilebilecektir. Bu kapsamda istihdam edilen sözleşmeli personelden aynı kurumda üç yıllık çalışma süresini tamamlayanlar, bu sürenin bitiminden itibaren otuz gün içinde talepte bulunmaları hâlinde, bulundukları yerde aynı unvanlı memur kadrolarına atanacaktır. Bu personel can güvenliği ve sağlık sebepleri hariç olmak üzere üç yıl süreyle başka bir yere atanamayacak, memur kadrolarına atananlar da aynı yerde en az bir yıl daha görev yapacaktır. Aile birliğini koruma bakımından eş durumu atamasının da yapılabilmesi doğru olacaktır.

Sözleşmeli personele disiplin işlerinde devlet memurlarının tabi olduğu hükümler uygulanacaktır ancak kademe ilerlemesinin durdurulması ve üstü ceza verilmesini gerektiren fiil ve hâllerde disiplin kurulu kararı ve atamaya yetkili amirin onayıyla sözleşmeli personelin görevine son verilecektir. Ayrıca, yapılan düzenlemeyle mahallî idarelerde sözleşmeli personelin işe alımı da memur kadrolarına ilk defa alınma usulüne tabi tutulmaktadır.

Değerli milletvekilleri, kanun teklifinde, 28 Kasım 2022 tarihi itibarıyla bazı bakanlık ve kurumlarda çalışmakta olan sözleşmeli personelden otuz gün içinde başvuranların aynı unvanlı memur kadrolarına altmış gün içinde atanması öngörülmektedir. Askerlik, doğum, evlat edinme, görevlendirme, ücretsiz izin gibi nedenlerle 28 Kasım 2022 tarihinde görevlerinde bulunmayanlar da bu hükümlerden yararlanabilecektir. Bu tarihte işe alımla ilgili atama işlemleri devam edenlerin de kapsama alınması uygun olacaktır. Teklif, 413.671'i bakanlık ve kurumlardaki 4/B'li ve kurumsal sözleşmeliler, 36.346'sı mahallî idarelerdeki sözleşmeliler, 3.542'si bakanlıkla sözleşmeli kamu dışı aile sağlığı çalışanları, 32'si sulama birliklerinde çalışan sözleşmeliler, 29'u Başbakanlıktan devredilen sözleşmeli personel olmak üzere toplam 453.620 sözleşmeli personelin kadroya alınmasını kapsamaktadır. Mevcut 590 bin sözleşmeli personelden yaklaşık 137 bini kapsam dışındadır. KİT'lerdeki sözleşmeli personel, Sağlık Bakanlığı yönetici personeli, asker, hâkim, savcı ve tümüyle sözleşmeli çalıştıran kurumlardaki sözleşmeliler kapsama alınmamıştır. Yükseköğretim kurumlarında çalışanlarla ilgili ayrı bir düzenleme yapılacağı açıklanmıştır.

Memur kadrolarına atananların sözleşmeli personel olarak geçirdikleri hizmet süreleri ve öğrenim durumlarına göre yükselebilecekleri dereceleri aşmamak kaydıyla kazanılmış hak aylık derece ve kademelerinin tespitinde değerlendirilecektir. Daha önce 4/C statüsünden 4/B statüsüne geçirilen personelin 4/C statüsünde geçirdiği hizmet sürelerinin de kazanılmış hak aylık derece ve kademelerinin tespitinde değerlendirilmesi hakkaniyete uygun olacaktır.

Memur kadrolarına atananlar, sözleşmeli personel olarak geçen süreleri dâhil dört yıllık hizmet süresini tamamladıktan sonra 657 sayılı Kanun'un yer değiştirme suretiyle ve naklen atanma hükümlerinden yararlanabilecektir. Mahallî idarelerde memur kadrolarına atananlar, mahallî idareler dışındaki kamu kurum ve kuruluşlarına naklen atanamayacaktır.

Teklifte 28 Kasım 2022 tarihi itibarıyla açıktan vekil imam-hatip ve vekil müezzin-kayyım olarak görev yapanların otuz gün içinde başvurmaları hâlinde geçerliliği devam eden Kamu Personeli Seçme Sınavı'ndan yeterli puanı almış olmaları ve yapılacak sınavda başarılı olmaları şartıyla aynı unvanlı memur kadrolarına atanmaları ve dört yıl süreyle başka kamu kurum ve kuruluşlarına nakillerinin yapılmaması düzenlenmiştir. Bu kapsamda 1.710 vekil imam-hatip ve vekil müezzin-kayyım bulunmaktadır. Açıktan vekil olarak görev süresi asgari üç ay ya da altı ay olanlara da sınava girebilme imkânı verilmesi daha uygun ve adil olacaktır.

Teklifte 28 Kasım 2022 tarihi itibarıyla açıktan vekil ebe ve hemşire olarak görev yapanların otuz gün içinde başvurmaları hâlinde ebe ve hemşire kadrolarına atanmaları ve dört yıl süreyle başka kamu kurum ve kuruluşlarına nakillerinin yapılmaması düzenlenmiştir. Bu kapsamda 790 vekil ebe ve hemşire bulunmaktadır.

Bazı belediyelerde açıktan vekil olarak uzun süredir görev yapan 130 civarındaki mühendis, mimar, veteriner gibi personel de eşitlik ilkeleri gereği kapsama alınmalıdır.

Teklifte Kültür ve Turizm Bakanlığı ve bağlı kuruluşlarında görev yapan solist sanatçı ve sanatçılar ile sahne üstü ve gerisindeki personelin 657 sayılı Kanun'un ek geçici 12, 14 ve 16'ncı maddeleri kapsamında sözleşmeli personel pozisyonlarına atanmaları öngörülmüştür. Bu kapsamda da 2.495 personel bulunmaktadır.

Değerli milletvekilleri, bu kanun teklifiyle toplam 458.615 personelin kadroya alınması çok önemli ve sevindirici bir gelişmedir. Bilindiği gibi, memurlarla ilgili bir başka sevindirici gelişme geçen yıl yapılan ve bu ay yürürlüğe giren ek gösterge düzenlemesi olmuştur. Memurların ek göstergeleri 600 puan artırılmış; kamu avukatı, öğretmen, polis, bekçi, sağlık personeli, din görevlisi, uzman çavuş ve jandarma, müdür, uzman gibi bazı unvanların ek göstergeleri 3600'e çıkarılmıştır. Ek gösterge artışı özellikle emekli ikramiyeleri ve emekli maaşlarında ciddi kazanımlar getirmiştir.

Hiç kuşku yoktur ki emeklilikte yaşa takılanların mağduriyetleri de kısa sürede giderilecektir. 8 Eylül 1999 günü ve öncesinde sigorta girişi olan yaklaşık 2 milyon 250 bin vatandaşımız daha emekli olma hakkına kavuşacaktır.

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanımız geçen hafta yaptığı açıklamada Bakanlık gündeminde geçici işçiler olduğunu, geçici işçilerin kadrolu işçi hâline gelmesini sağlayacak çalışmanın bu ay içinde sonuçlandırılacağını söylemiştir. Yine, daha önce kadro alamayan 90 bin taşeron işçinin kadroya alınmasını sağlamak üzere çalışma yaptıklarını da açıklamıştır. Yapılan düzenlemeleri bir taraftan "seçim yatırımı" olarak nitelendirenlerin diğer taraftan "Bunları biz yaptırdık." demeleri içine düştükleri çelişkiyi açıkça göstermektedir. Bu düzenlemelerin sadece son günlerde değil öteden beri yapılageldiği ve Cumhur İttifakı tarafından yapıldığı gün gibi ortadadır.

458.615 personelin kadroya alınmasını ihtiva eden bu kanun teklifinin başta çalışanlarımıza, ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını diliyorum. (MHP sıralarından alkışlar)