GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Orman Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:6
Birleşim:75
Tarih:20.03.2023

SELAHATTİN MİNSOLMAZ (Kırklareli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Orman Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi üzerinde şahsım adına söz almış bulunuyorum. Yüce heyetinizi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Sözlerime başlamadan önce, "asrın felaketi" olarak nitelediğimiz Kahramanmaraş Pazarcık ve Elbistan merkezli depremlerde yaşamlarını yitiren vatandaşlarımıza Allah'tan rahmet, ülkemize ve yakınlarına başsağlığı, yaralılara acil şifalar diliyorum. Depremin yaralarını sarmak için tek yürek olan aziz milletimize ve Kırklarelili hemşehrilerime yürekten teşekkür ediyorum.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; dünyada yaşanan ekonomik, sosyal ve çevresel gelişmeler ile küresel iklim değişikliği doğal kaynakların ve üretimin korunmasını, geliştirilmesini ve planlanmasını zaruri kılmaktadır. İklim değişikliği, nüfus artışı, jeopolitik riskler ve salgın hastalıklar tarım ve gıdanın stratejik önemini bugünlerde daha da belirgin hâle getirmiştir. Ülkemizin, insanımızın güvenliği ve gıda güvencesi için, üreticilerimizin tüm üretim süreçlerinin başından sonuna kadar pazar sorunu yaşamadan ve emeklerinin karşılığını alabilecekleri şekilde desteklenmesi şarttır.

2050'de dünya nüfusunun 10 milyar, ülkemizin nüfusunun 100 milyonun üzerinde olacağı öngörülmektedir. Ülkemizin nüfus artışı, ülkemizi ziyaret eden turist sayısının her geçen yıl artması, refah ve kişi başına tüketimin artışı ile göç gibi faktörler de tarım ürünlerine olan talebi artırırken, iklim ve afetler gibi arzı daraltan sorunlar tarımsal üretimde yeni sıkıntılara sebep olmaktadır. Gelinen süreç, gıda için doğal kaynakların, doğal kaynaklar için çevrenin "ama"sız ve "fakat"sız bir şekilde korunması gerektiğini, bununla birlikte, en zorlu şartlarda bile üretimden vazgeçmemenin önemini bir kez daha ortaya koymuştur. Sayın Cumhurbaşkanımızın pandemi döneminde "Ekilmemiş bir karış toprak kalmayacak." sözü bu hususun ne denli önemli olduğuna bir kez daha dikkat çekmiştir.

Toprağın, suyun ve çevrenin kıymetinin daha da anlaşıldığı günümüzde, görüşmekte olduğumuz ve şahsımın da ilk imza sahibi olduğu bu kanun teklifiyle, tarım ve orman sektörünü yeni bir vizyonla geleceğe hazırlama gayretindeyiz. Yarın, ihtiyacı karşılamak için bugüne göre yüzde 67 daha fazla üretime, bu üretimi sağlayabilmek için yüzde 65 daha fazla sulama suyuna ihtiyacımız olacaktır. 2050 yılında kullanılabilir su potansiyelimiz birçok etken sebebiyle yüzde 25 azalacak ama aksine, yıllık su ihtiyacımız ise yüzde 55 oranında artacaktır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hepimizin malumu olduğu üzere, ülkemiz su zengini bir ülke olmayıp su stresi altında yaşayan bir ülkedir. Hele bu yıl dâhil olmak üzere son yıllarda yaşadığımız kuraklıklar dikkate alındığında, suyu esas alan bir üretim planlamasının yapılması zaruri bir hâl almıştır. Hâlihazırda ülkemizde kullanılan suyun yüzde 73'ünün tarımsal faaliyetlerde kullanıldığı göz önüne alınırsa konunun önemi daha net olarak ortaya çıkmaktadır.

Özetle ve önemle, mevsimlerin ve yağış rejimlerinin değiştiği, gıda tüketiminin ve gıda israfının arttığı ülke ve dünya gerçekliğinde üretimin planlanması kaçınılmaz bir zorunluluktur. Bitkisel üretim yapan çiftçilerimizin en temel beklentisi geleceği görebilmek ve planlayabilmektir. Bu nedenle, tarım politikalarımızın amaçları, ilkeleri ve öncelikleri doğrultusunda ülkemizde tarımsal üretimi planlamak için, kanun teklifinin madde ve gerekçesinde ifade edildiği üzere, üretim öncesinde Bakanlıktan izin alınmasını sağlayacak düzenlemelere ihtiyaç duyulmaktadır. Yaptığımız bu düzenlemeyle, arz ve talep durumuna göre üretim gerçekleştirilecek, kaynakların sürdürülebilirlik ilkesi çerçevesinde verimli kullanılması sağlanacaktır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşmekte olduğumuz kanun teklifinin yasalaşmasıyla Bakanlığın ülkemizde ürün planlamasını yaparak, tarım arazilerinin verim kabiliyeti ve yağış ile sulama imkânlarını gözeterek tüm ürün desenini belirlemesi mümkün olabilecektir. Hepimizin çok iyi bildiği üzere, ürün desenine ve iklim koşullarına uygun olmayan üretimin yapılması üretici ve tüketiciler yani tüm milletimiz açısından sağlıklı olmayan farklı sonuçlar doğurmaktadır. Örnek vermek gerekirse bir tarımsal ürünün aşırı ekimi ve üretimi sonucunda o yıl o ürün maliyetini dahi karşılamayacak fiyatlarla satılmak zorunda kaldığı gibi, bir sonraki yıl yine aynı ürün çok az ekildiği için tüketici açısından fahiş denebilecek fiyatlarla satılmak zorunda kalmaktadır. Yine başka bir örnek vermek gerekirse -Meclisteki hatiplerimiz de dile getirdi- yoğun yer altı suyu kullanımıyla yapılan üretim neticesinde oluşan obrukların sayısı günden güne artmaktadır, Konya örneği hepimizin önündedir.

Kanun teklifinin bir diğer önemli maddesi de sözleşmeli üretimin geliştirilmesidir. Bu sayede, tarımsal üretim planlamasının yanı sıra üreticilerimizin pazarlama sorununun ortadan kaldırılması, tüketicilerimiz açısından ise yüksek fiyat artışlarının önüne geçilmesi hedeflenmektedir. Sözleşmeli üretim esnasında ortaya çıkabilecek uyuşmazlıkların en hızlı şekilde çözülebilmesi ve tarafların korunması amacıyla da gerekli düzenlemeler bu kanun teklifinde mevcuttur.

Kanunun içerisinde yapacağımız bir diğer düzenlemeyle tarımsal üretimde kayıtlılığı artırmak ve üreticilerimizin destekleme ödemelerinden faydalanmalarını sağlamak adına Çiftçi Kayıt Sistemi'nin yerine farklı kayıt sistemlerini de esas ve referans almak da kanun teklifinin bütünü içerisinde bulunan önemli maddelerden bir tanesidir.

Uluslararası gelişmeleri yakından takip etmek ve katma değerli bir ürün olan kenevirin ilaç etken maddesi olarak kullanılması amacıyla tıbbi kenevir yetiştiriciliği Toprak Mahsulleri Ofisimizin kontrolünde gerçekleştirilecektir. Artan nüfus ve ihtiyaçlar karşısında atıl durumda bulunan tarım arazilerinin mülkiyet hakkının özüne dokunmaksızın üretime kazandırılması da yine kanunda hedeflenmektedir. Bu sayede, herhangi bir sebeple tarımsal üretim dışında kalan toplam tarım alanımızın da yüzde 3'üne tekabül eden tarım arazisi ekilecek, dikilecek ve sahiplerine kira geliri, ülkemize de katma değer sağlanmış olacaktır.

Yine, kanunda, At Yarışları Hakkında Kanun kapsamında değişiklik oluşturulacaktır; yarışçılıkta öncü ülkelerin gelişmelerine uygun düzenlemelerin hayata geçirilmesi söz konusu kanun teklifi içerisinde yer almaktadır.

Orman Kanunu'nda yapılan değişikliklerle orman köylülerimizin kalkındırılması hedeflenmektedir; bu kapsamda, orman köylülerimizin zatî ihtiyaçlarını karşıladığı, ödediği bedelleri düşürüp orman köylülerimizin birçok sosyal haktan daha kolay yararlanması kanunla sağlanacaktır. Aynı zamanda, vahidi fiyatla çalışan orman köylülerimizin oduna dayalı orman ürünlerinden elde edeceği gelirden ilk defa pay alması sağlanacaktır.

Köylerde gerçekleşen deprem, yangın, heyelan, sel ve çığ yüzünden felakete uğrayan afetzedelere de zatî ihtiyaç verilebilmesi için muhtaçlık şartı kanunla kaldırılmakta, vatandaşlarımızın ihtiyaçlarının kolayca temin edilmesinin önü açılmaktadır.

Ormanların yaygın olduğu bölgelerimizde mükerrer kadastro kaynaklı sorunları çözülecek, vatandaşlarımızın mülkiyet hakları korunacaktır. Orman yangınlarıyla mücadelede rol alanlara şükran borcumuzu ödemek adına bazı yeni sosyal haklardan yararlanmaları hedeflenmektedir. Yapılacak olan bütün bu düzenlemelerle tarımsal üretimde nitelik ve nicelik artırılarak teknolojik ve güncel gelişmeler üretimin her alanında kullanılacaktır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; "Tarım tartışmasız bir millî güvenlik meselesidir." diyerek gıda ve tarım alanında ülkemiz için risk teşkil eden sorunların ortadan kaldırılması, halkımızın refah seviyesinin artırılması amacıyla dün olduğu gibi bugün ve yarın da üreticilerimizin her alanda desteklenmesi temel politikalarımızın başında gelmektedir. Bu temel politika doğrultusunda, AK PARTİ hükûmetlerimiz döneminde, son yirmi yıllık süreçte tarımda toplam 803 milyar lira destek üreticilerimize verilmiş ve 2021 yılı itibarıyla önceki yıla göre yüzde 141 artırılarak 970 milyar lira toplam tarımsal hasılat sağlanmıştır. 2002 yılında 3,8 milyar dolar olan tarımsal ihracatımız 2022 yılı sonu itibarıyla 30 milyar dolar olarak gerçekleşmiştir. Tarımsal ihracatımızdaki artış dolar bazında yüzde 691'dir. Bu, üreticilerimizin ve tarımsal ürünleri işleyerek katma değerli ürünler hâline getiren sanayicimizin yani Türkiye'mizin bir başarısıdır. İktidar ve muhalefet olarak hepimizin ortak amacı, koruma ve kullanma dengesini gözeterek üretimin kesintisiz sürmesini sağlamak; toprağın, suyun, havanın, ormanların, meraların, otlakların, yaylaların, derelerin ve göllerin gelecek nesillerin emaneti olduğunu unutmamaktır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayın sözlerinizi.

SELAHATTİN MİNSOLMAZ (Devamla) - Sayın Başkan, tamamlıyorum.

Gazi Meclisimizde yaptığımız bu ve hayata geçen tüm kanunlar gibi bu kanunun da temel amacı devletimizin bekasını, milletimizin huzur ve refahını korumak, sürdürmek ve geliştirmektir. Burada, kürsüde söylendiği gibi tarımda bir küçülme yoktur. Hem üretimimiz artmakta hem birim alandan elde edilen ürün artmakta hem de ihracatımız ciddi miktarda artmaktadır. Türkiye, bu anlamda un üretiminde dünya 1'incisi, makarna üretiminde dünya 2'ncisidir.

Kanunun, büyük bir tarım ülkesi olan Türkiye'miz için, tarım, orman ve hayvancılıkta en güzel uygulamaların olduğu şehrim Kırklareli için hayırlı olmasını diliyor; teklifin hazırlanmasında emeği geçen Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu üyesi milletvekili arkadaşlarımıza, Başkanımıza, Kıymetli Bakanımıza ve Bakanlık personeline, sivil toplum kuruluşlarımıza teşekkür ediyor; yüce heyetinizi, aziz milletimizi ve Kırklarelili hemşehrilerimi saygıyla selamlıyorum.