GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: CHP Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:10
Tarih:04.07.2023

CHP GRUBU ADINA İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Tekirdağ) - Sayın Başkan, size de hayırlı olsun diyorum.

Sayın Akbaşoğlu, şimdiden iki dakikanızı veriyorum çünkü sonunda herhâlde gene bize cevap hakkınızı kullanacaksınız diyor, yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum.

İklim değişikliğine bağlı olarak artan yağışlar sebebiyle görülen tren kazalarına karşı önlem alınması için verdiğim araştırma önergem üzerine söz almış bulunmaktayım. Yüce Meclisi ve ekranların başında bizleri izleyen tüm vatandaşlarımızı sevgiyle saygıyla selamlıyorum.

Sayın Başkan, değerli vekiller; iklim değişikliğinin en çok etkilediği ülkelerden biri olan ülkemizde son beş yıldaki artan yağışlar ve buna bağlı görülen sel felaketleri birçok konuda yeni önlemler alınmasına, politikaların değiştirilmesine sebep olmuştur çünkü insan yaşamından daha önemli bir şey yoktur. Yağışlar, özellikle demir yolu hatlarımıza da büyük zararlar vermektedir.

Yağışa bağlı son tren kazalarından biri de 18 Haziran 2023 tarihinde Ankara-Sivas Hızlı Tren Yolu'nun Yozgat-Sorgun bölümünde gerçekleşmiştir. Bu hattaki menfezlerin altı sel nedeniyle boşalmıştır. Kılavuz lokomotif raydan çıkarken durumun, hızlı tren makinistlerine bildirilmesi üzerine büyük bir facia önlenmiştir. Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları tarafından yapılan açıklamada ise son dönemde ülkemizdeki aşırı yağışların Ankara-Sivas Hızlı Tren Hattı'nı etkilediği kabul edilmiş, gerekli çalışmaların yapıldığı ve önlemlerin alındığı belirtilmiştir, hızlı trenden önce gönderilen kılavuz tren uygulamasının bu önlemlerden bir tanesi olduğu ifade edilmiştir.

Tam beş yıl önce, milletvekilliğimizden, yemin töreninden bir gün sonra 8 Temmuz 2018'de seçim bölgem Tekirdağ'da tren faciasıyla karşı karşıya kaldık. Uzunköprü'den Halkalı'ya giden tren... Çorlu-Sarılar mevkisinde yoğun yağıştan dolayı rayların altının boşalmasıyla 25 canımızı yitirdik, yaklaşık 350 vatandaşımız da yaralandı ama o günden bugüne kadar adalet rayların altında kaldı. Adalet arayan o vatandaşlarımız yargı önüne çıktı ama suçlular ise hâlâ rahat bir şekilde sefa sürüyorlar; Devlet Demiryollarında yöneticilik yapan, Meclis koltuklarında rahat bir şekilde oturan arkadaşlar var.

Şimdi soruyorum: Bu katliam unutulur mu? Evet, 8 Temmuza çeyrek kaldı, dört gün sonra 8 Temmuz; tam beş yıl olmuş daha bir arpa boyu yol alınmamış, adalet hâlâ rayların altında duruyor. Onun için, o insanların sesi olmak için, hayatını kaybedenlerin ailelerinin sesi olmak için bu araştırma önergesini bugün buraya getirdik başka insanların daha canı yanmasın diye. Ama o dönem Bakan Cahit Turhan diyor ki bize: Çorlu'nun hat bölgesinin riskli olmadığını, 10.706 kilometrelik demir yolu ağının komple bakım ve yenilenmesinin yapıldığını, yol bekçiliği sistemine ihtiyaç kalmadığını, gelişmiş ülkelerde olduğu gibi denetim yapıldığını, kazanın görülmemiş yağıştan kaynaklandığını... Yani suçlu meteoroloji, yağış. Ya, hiç sizler, oradaki yöneticiler suçlu değil mi? Yağışa bağlamışsınız ve geldiğimiz noktada tek suçlunun aşırı yağışlar olduğu ifade edilmiş ve üst yönetim, Devlet Demiryolu üst yönetimi aklanarak, suç sadece alt kademedeki 2-3 personele bırakılmıştır. Aileler o gün bugün adalet arıyorlar ama maalesef, dediğimiz gibi, adalet rayların altında kaldı, aileler kendi sorunlarıyla baş başa kaldılar ve yakında yine mahkeme var ama bir arpa boyu yol daha almadık.

Yine, bakın, Ankara-Sivas Hızlı Tren Hattı'ndaki kaza, Çorlu kazasının ardından devam eden ihmaller zincirinin aslında bir örneği. Hâlen Meteoroloji ile Devlet Demiryollarının yakın iş birliği yapmadığını görüyoruz, seyrüsefer emniyetinin sağlanması için ek personel alınmadığını görüyoruz ancak kaza gösteriyor ki yol güvenliğini sağlamak için kılavuz tren uygulaması dışında önlemlere ihtiyaç var. Ama kurumsal kimliğinin, birikiminin bir sonucu olarak uygulanan yol çavuşluğu, yol bekçiliği, tren şefliği, kurum şefliği, makasçılık, manevracılık, gardıfrenlik unvanları aktif ve etkin hâle getirilmemiştir, bir an evvel bunlar aktif hâle getirilmelidir. Köprü ve menfezlerin genel denetimleri yapılarak ani gelen sel ve taşkınlara karşı güçlendirilmesi ve yeni kazaların önlenerek can ve mal güvenliğini sağlayacak tedbirlerin alınması gerekmektedir. Hat bakım ve onarım memurlarının sayısı artırılmalıdır. Yağışlarda menfez temizliği yapılmalıdır. Aşırı yağış sonucu balast taşların akıp gitmesi sonucunda gerçekleşen menfez çökmelerine karşı yapısal önlemler devreye sokulmalıdır. Yeni kazalara sebebiyet vermemek, can ve mal güvenliğini sağlayacak kısa ve uzun vadeli tedbirler almak üzere bu araştırma komisyonunun kurulmasını talep ediyoruz. İnşallah bu araştırma komisyonu kurulur, beş yıldan beri raylar altında kalan adaleti de bu sebeple bulmuş oluruz diyorum.

Başkanım...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

İLHAMİ ÖZCAN AYGUN (Devamla) - Ve ayrıca bugün bir dakikada da gündeme getirdim. Ya, bir defa kalkın da şu koltuklardan Türklere, Türk insanlarına bir faydanız olsun, çiftçilere faydanız olsun. Bakınız, hastanelerden insanlar randevu almak için saatlerce, günlerce bekliyorlar. Milletvekillerinin asli görevi randevu almak oldu. Şimdi de TMO'dan çiftçiler randevu alamıyorlar. Tekirdağ Limanı'na TMO ithal gemi getiriyor. PUNKT ve GOZO gemileri, 26.500 tonluk 2 tane gemi orada bekliyor. Çiftçi ise randevu sisteminin karşısında randevu almak için inim inim inliyor Sayın Akbaşoğlu. TMO'yu bir an evvel çiftçinin kara gün dostu yapın. Türk çiftçisini destekleyin; Rusya, Ukrayna çiftçisini değil. Türk çiftçisine destek olun diyor, saygılar sunuyorum. (CHP sıralarından "Bravo" sesleri, alkışlar)