GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 6/2/2023 Tarihinde Meydana Gelen Depremlerin Yol Açtığı Ekonomik Kayıpların Telafisi için Ek Motorlu Taşıtlar Vergisi İhdası ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:14
Tarih:12.07.2023

NİLGÜN ÖK (Denizli) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; AK PARTİ Grubum ve şahsım başta olmak üzere 20 milletvekili arkadaşımızla birlikte hazırlamış olduğumuz, Türkiye Cumhuriyeti'nin 100'üncü, Türkiye Büyük Millet Meclisimizin 103'üncü yıl dönümünde 28'inci Dönemin ilk kanun teklifi olan, 6 Şubat 2023 Tarihinde Meydana Gelen Depremlerin Yol Açtığı Ekonomik Kayıpların Telafisi İçin Ek Motorlu Taşıtlar Vergisi İhdası ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi üzerine söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle yüce Meclisimizi ve ekranları başında bizleri izleyen aziz milletimizi saygı ve sevgiyle selamlıyorum.

Biliyorsunuz ki hepimizin ortak paydası milletimiz ve Türkiye'dir. AK PARTİ olarak Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın liderliğinde yirmi bir yıldır olduğu gibi vatandaşımızın refah seviyelerini düşünerek bu doğrultuda politikaları hayata geçirmeye ve hizmet üretmeye devam ediyoruz. Bugüne kadar gerçekleştirdiğimiz düzenlemeler kapsamında kamu çalışanlarımızın ve emeklilerimizin mali ve sosyal haklarında iyileştirmeler yaparak refah seviyelerine artış sağlamak amacıyla 2023 yılı Ocak ayında kamu çalışanlarımızın ve emeklilerimizin aylık ücretlerinde ilave refah payı vererek yüzde 30 oranında artış uyguladık. Yine, bayram ikramiyelerini 2 bin liraya, en düşük emekli aylığını 7.500 liraya çıkardık. Yine, vatandaşlarımızın uzun süredir dile getirip talep ettiği EYT düzenlemesini de hayata geçirerek 2 milyonu aşkın vatandaşımızın emekli olabilmelerine imkân sağladık. Şimdi de kanun teklifimizle, Cumhurbaşkanımızın daha önce müjdesini verdiği en düşük memur maaşının 22 bin liraya yükseltilmesini sağlıyoruz. Tüm memurlarımıza enflasyon farkı dâhil olmak üzere yüzde 17,55'lik artışa ilaveten seyyanen 8.077 TL veriyoruz. Böylece en düşük memur maaşını geçen yıla göre kümülatif artışla yüzde 142 oranında artırmış oluyoruz. Yine emeklilerimizin aylıklarına uygulanacak zammı yüzde 25 olarak düzenliyoruz.

Bildiğiniz üzere, 6 Şubat 2023 tarihinde merkez üssü Kahramanmaraş olan, 11 ilimizde çok büyük yıkımlara yol açan, şiddeti ve kapsadığı alan bakımından bakıldığında yakın tarihte eşi benzeri olmayan bir deprem felaketi yaşadık. Nitekim "asrın felaketi" olarak adlandırılan depremler sonucunda 50 binden fazla vatandaşımızı, canımızı kaybettik, yarım milyondan fazla bina da hasar görmüştür. Depremlerde kaybettiğimiz canlarımıza Allah'tan rahmet, yakınlarına başsağlığı diliyorum, aziz milletimize de sabırlar diliyorum. Depremlerin ekonomimiz üzerindeki yükü, yol açtığı yıkımın maliyeti yaklaşık 104 milyar doları bulmaktadır. Bu büyüklüğün 2023 yılı millî gelirinin yaklaşık yüzde 9'una ulaşılabileceği öngörülmektedir. Şehirlerimizdeki depremlerin sebep olduğu hasarın telafisi, hayatın normalleşmesi için devletimiz de bölgemizde hızlı bir şekilde konut ve köy evleri inşasına başlamıştır. Bugün itibarıyla inşasına başlanan köy evi ve konutların sayısı 180 bine ulaşmıştır. İlk bir yıl içerisinde 319 binden fazla deprem konutunu teslim etmeyi planlıyoruz. Amacımız, deprem bölgelerinde, 143 bini köy evi olmak üzere toplamda 650 bin adet konutu inşa etmektir.

ALİ ÖZTUNÇ (Kahramanmaraş) - Maraşlı perişan, konut yapmıyorsunuz, millet perişan.

NİLGÜN ÖK (Devamla) - Dolayısıyla, hasar gören binaların ve iş yerlerinin yapımı, altyapı ve üst yapının yeniden inşa edilmesi, kaybolan üretim ve ihracat kapasitesi ile istihdam ve vergi kaybının getireceği ekonomik maliyetlerin büyüklüğü düşünüldüğünde ülkemizin ilave finansmana ihtiyacı vardır. Bu ilave finansmanın karşılanabilmesi amacıyla bazı ekonomik tedbirlerin de alınması zorunlu hâle gelmiştir. "Millî Dayanışma Paketi" olarak tanımladığımız kanun teklifimizle depremin yol açtığı ekonomik kayıpların giderilmesi, depremden zarar gören vatandaşlarımızın yaralarının bir an önce sarılması amacıyla genel bütçeye gelir kaydetmek üzere 2023 yılında bir defaya mahsus olmak üzere motorlu taşıtlar vergisinin bu yılda tahakkuk ettirilen tutar miktarı kadar tekrar alınmasına yönelik düzenleme getiriyoruz. Ek MTV de 2 taksit olarak ödenebilecek. Tabii ki araçları deprem bölgesinde bulunanlar, binası ağır ve orta hasarlı hâle gelenler ve depremde birinci derecede yakınını kaybeden vatandaşlarımız bu vergiden muaf olacaktır.

Yine, teklifimizle, araç lastiği, madenî yağ, pil, akü ve benzeri gibi ürünlerden alınan geri kazanım katılım payı tutarlarının 2 katına kadar artırılması ve indirilmesi konusunda Cumhurbaşkanımıza yetki veriyoruz.

Getirdiğimiz diğer bir düzenlemeyle de kurumların aktifinde bulunan taşınmazların satışında uygulanan KDV ve kurumlar vergisi istisnasını kaldırıyoruz. Mevcut durumda aktifinde en az iki yıl süreyle kalan taşınmazların satışları gerçekleşiyorsa bundan doğan KDV ve kurumlar vergisinde muafiyet vardı; getirdiğimiz bu istisnayı kaldırıyoruz, aynı zamanda kazanılmış hakları da koruyoruz.

Yine, taşınmazların kısmi bölünme yoluyla vergisiz devrini 1 Ocak 2024 tarihinden itibaren kaldırıyoruz. Öte yandan, Girişim Sermayesi Yatırım Fonu katılma payları ile girişim sermayesi yatırım ortaklıklarının hisse senetlerinden elde edilen gelirlere sağlanan istisna hariç olmak üzere diğer yatırım fonlarından elde ettikleri gelirlere yönelik sağlanan kurumlar vergisi istisnasını da kaldırmış bulunmaktayız.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; teklifimizle, Kahramanmaraş merkezli depremlerin ekonomik ve sosyal etkilerinin azaltılması için ortaya çıkan ilave finansman ihtiyacının karşılanması ve hazine nakit rezervlerinin güçlü seviyede tutulabilmesi için belirlenen net borç kullanım tutarını 2023 yılı için Cumhurbaşkanı tarafından 3 katına kadar artırılmasını düzenliyoruz. Burada şu hususu özellikle belirtmek istiyorum: Ülkemiz kamu borçluluğu anlamında hem göreve geldiğimiz 2002 yılıyla kıyasladığımızda hem de dünya ülkeleriyle kıyasladığımızda oldukça iyi bir durumdadır. Avrupa Birliği tanımlı borç stokunun gayrisafi yurt içi hasılaya oranı 2002 yılında yüzde 71,5 iken bugün bu oran yüzde 31,2'dir, Avrupa Birliği ülkelerinde bu oran yüzde 86 civarındadır. Ortalama iç borçlanma faiz oranı 2002 yılında yüzde 62,7 iken bugün bu oran yüzde 13'tür. İç borçlanma ortalama vade süresi 2002 yılında dokuz ay iken, bugün bu yetmiş altı aya kadar yükselmiştir.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; getirdiğimiz diğer bir düzenlemeyle Özel Tüketim Vergisi Kanunu'nda yer alan akaryakıt ve akaryakıt haricî petrol ürünleri için, maktu belirlemeye dair Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi'nde meydana gelen değişim oranında güncellenmesini düzenliyoruz.

Yine, getirdiğimiz başka bir düzenlemeyle de kurumlar vergisi oranında 5 puanlık artışa gidiyoruz. Tabii, ihracatın teşvik edilmesi amacıyla ihracat firmalarımız için sağladığımız, 1 puan indirimli olarak uyguladığımız kurumlar vergisi indirimini de 5 puana çıkartıyoruz, böylelikle ihracatçı firmalar için yüzde 20 olacak.

Yine, teklifimizle işverenlerin iş gücü maliyetini düşürerek istihdamı korumaları ve artırmaları amacıyla ödediğimiz asgari ücret desteğini temmuz ve aralık ayı için 500 liraya çıkartıyoruz.

Yine, Covid-19 döneminde salgınla mücadele kapsamında kesilen ve tahsil edilen cezaların da iadesi için vatandaşlarımız lehine bir düzenlemeyi hayata geçiriyoruz.

Yine, teklifimizle 2023 yılında ortaya çıkan ilave ödenek ihtiyaçlarının karşılanabilmesi için Cumhurbaşkanına kanunla sınırı çizilen idare bütçelerine ödenek ekleme yetkisi vermekteyiz. "Bunlar neler?" diye şöyle bir baktığımızda 2023 yılı kamu personelinin mali ve sosyal haklarında artış yapılmasından kaynaklanan 388,3 milyar, EYT'nin hayata geçmesinden dolayı 213 milyar, bayram ikramiyesinin 2 bin liraya yükseltilmesi için 21,7 milyar, en düşük emekli aylığının 7.500 liraya çıkartılmasından kaynaklanan 56,7 milyar, asgari ücret artışı nedeniyle işveren prim teşviki için 24,9 milyar, devlet katkısı ödemeleri için 73 milyar, ek ödeme gücü olmayanların sağlık primi ödemeleri için 9,5 milyar, ek ödemeler için 7 milyar olmak üzere toplamda ihtiyacın karşılanması amacıyla 794 milyar TL'yi bulan bir ödenek tutarını ekleme konusunda Cumhurbaşkanımıza yetki veriyoruz.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; biliyorsunuz, ülkemizde yaşanan kur atağı sonucu ortaya koyduğumuz Hazine ve Maliye Bakanlığımız ve Merkez Bankamız tarafından uygulanan kur korumalı mevduat sistemiyle kurda istikrar sağlayarak fiyat istikrarının sağlanması için önemli bir adım atmıştık. Getirdiğimiz düzenlemeyle Hazine ve Maliye Bakanlığı çatısı altında yürütülen KKM uygulamasının zaten elinde döviz cinsinden KKM'si bulunan Merkez Bankasına devrini sağlıyoruz, böylece iki benzer ürünün eş zamanlı hareket ve düzenlemelerle tek elden yürütülmesini, ürünler arasındaki arbitrajın da önüne geçmiş olmayı hedefliyoruz. Aynı zamanda, teklifimizin diğer bir maddesiyle de afetten etkilenen yerleşim yerlerinde depremzedelerin ihtiyaçlarının acil olarak karşılanması için mera ve orman nitelikli taşınmazların da geçici veya kesin iskân alanı olarak kullanımına yönelik düzenleme getiriyoruz. Bu düzenleme sadece deprem bölgesi içindir, altını tekrar çizmek istiyorum. Yine, depremlerden etkilenen yerlerde orta hasarlı ve üzeri hasarlı tespit edilen yapıların yerinde yeniden yapılmasına yönelik düzenlemeleri de hayata geçiriyoruz.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun, tamamlayın.

NİLGÜN ÖK (Devamla) - "Yerinde Dönüşüm Modeli" adını verdiğimiz düzenlemeyle afetzedelere, bir konut ve bir iş yeri için artı hibe talep etmeleri hâlinde inşaat kredisi verilebilmesinin önünü açmış oluyoruz. Yine, depremden zarar gören sanayi bölgelerinin kısa sürede inşasını sağlayabilmek için deprem bölgelerinde yeni sanayi sitesi alanlarının belirlenmesi konusunda düzenlemeyi hayata geçiriyoruz.

Teklifimizde birçok madde var ama süremiz kısa olduğu için çok fazla dile getiremeyeceğim.

Konut kiralarındaki artış ile kira bedeli artışlarında yüzde 25 olan sınırlama düzenlemeyi yine 1 Temmuz 2024 tarihine kadar uzatıyoruz. Yine, 31 Temmuz 2023 itibarıyla Covid-19 izninde bulunan hükümlülerden denetimli serbestliğe ayrılmalarına beş yıl ve daha fazla süre kalanlar tekrar cezaevine dönmeyecek ve kalan sürelerini denetimli serbestlik altında infaz edebilecekler.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

NİLGÜN ÖK (Devamla) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; kanun teklifimizin...

ALİ ÖZTUNÇ (Kahramanmaraş) - Teşekkür ederiz.

NİLGÜN ÖK (Devamla) - ...başta depremden etkilenen vatandaşlarımız olmak üzere, memurlarımıza, emeklilerimize, 85 milyona hayırlı olmasını temenni ediyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

Beş saniye bile tahammül yok yani ya!

BAŞKAN - Sayın Vekil, sürenizi aşmıştınız, bilginiz olsun, sürenizi aşmıştınız diyorum.

NİLGÜN ÖK (Denizli) - Hayır, hayır, "Tamam." diyor da karşı taraftan, o sözü söylemek oraya değil yani onlara düşmez. Meclisin Başkanı siz varken orada "Yeterli." demek onlara düşmez, onu söylemek istiyorum Başkanım. Şık değildi, şık değildi yani Sayın Özgür Özel, üstelik bir kadına hiç şık değildi.