| Konu: | YABANCILAR VE ULUSLARARASI KORUMA KANUNU (S.S.:310) |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 80 |
| Tarih: | 20.03.2013 |
CUMA İÇTEN (Diyarbakır) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşmekte olduğumuz kanun tasarısı yabancılar ve uluslararası korumaya ihtiyaç duyan kişileri kapsıyor. Bu kanun tasarısı hazırlanırken AK PARTİ iktidarı her konuda olduğu gibi akademisyenlerden, sivil toplum kuruluşlarından, uluslararası kuruluşlardan görüş almıştır. Türkiye'nin artan ekonomik gücü ülkemize yönelik göç hareketleri için bir çekim unsuru oluştururken, yer aldığı coğrafi bölgede devam eden siyasi kaos Türkiye'ye yönelik göçü teşvik eden bir diğer unsur olarak karşımıza çıkmıştır. Son döneme kadar Türkiye yabancılar tarafından göç hareketleri açısından daha çok geçiş ülkesi konumundayken, ülkemizin artan ekonomik gücü ve istikrarıyla giderek bir hedef ülke olarak görüldüğü ve bu bağlamda ülkemize yönelik göçün artarak devam edeceği bir gerçektir.
Türkiye, coğrafi, stratejik, kültürel ve siyasi konumu itibarıyla tarih içinde önemli göç akımlarıyla karşı karşıya kalmıştır. 1995 yılında ülkemize gelen yabancıların sayısı yaklaşık 7 milyon, bu sayı 2010 yılında 27 milyon olmuştur. 1995 yılında uluslararası koruma başvuru sayısı 2 bin iken 2010 yılında 8 bine yükselmiş, 1995-2010 yılları arasında toplam 829 bin düzensiz göçmen yakalanmıştır. Bu tasarıda öncelikle yabancıların Türkiye'ye girişleri, çıkışları, vize ve ikamet izinleri hususları düzenlenmiştir. Bu konulardaki dağınık, güncelliğini yitirmiş, karşılaşılan sorunlara cevap vermekte yetersiz mevzuat yerine ülkemizin gelişme vizyonuyla uyumlu, uluslararası normlara uygun, millî çıkarları gözeten, ilgili olduğu konularda tüm yönleriyle kuşatan, kaliteli mevzuat ilkelerine uygun düzenlemeler getirmektedir. Tasarı ile vize, ikamet izinlerine ilişkin konularda uygulamada yaşanan sıkıntıların önüne geçilecektir.
Bu yasa tasarısının konusu tamamen insan ve kendi insanımız değil, kendi insanımız, kendi vatandaşımız olmaya aday insanlardır. Bu kanun tasarısı din, dil, ırk, mezhep ayrımı yapmaksızın insani hassasiyetler ile ele alınmıştır. Türkiye, hem hedef ülke hem de güzergâh ülkesi. Hedef ülke konumuna gelmek Türkiye'nin refah ülkesi, Türkiye'nin güvenlik ülkesi olduğu anlamına gelir.
Eskiden göç edenler, yasa dışı göçler Türkiye'den başka ülkelere doğru göç etmek için bizi, ülkemizi güzergâh olarak kullanırlardı, şimdi de var ama sayı çok daha az. Hedef ülke konumumuz daha yüksek bir seviyeye ulaştı, bu da tabii ayrı bir sorun. Bu sorunu yönetmemiz gerekiyordu.
Günümüzde modern kölelik, köleliğin modern zamanlardaki şekli olarak nitelendirilen ve küresel anlamda önemli bir sosyal problem olarak karşımıza çıkan insan ticareti suçu mağdurlarının korunması, sığınmaevlerinin işletilmesi konularında ihtisaslaşmış aktif bir kurum ihtiyacı her geçen gün kendini göstermektedir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bu tasarıyla aynı zamanda Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin verdiği ihlal kararlarının da önüne geçilmiş olacaktır.
Sonuç itibarıyla ülkemizin göç ve uluslararası koruma mevzuatıyla idari sistem, uluslararası insan hakları normlarına ve Avrupa Birliği mükteseplerine uyumlu hâle getirilecek, göç alanında ihtiyaç duyduğumuz hukuki, idari, fiziki alt yapıya kavuşmamız sağlanacaktır. Böylece güçlü, yönetilebilir, ülke menfaatlerini gözeten ve uluslararası ilişkilerde Türkiye'nin konumunu ve onurunu güçlendiren bir göç sistemi kurulmuş olacaktır.
Bu tasarı, aynı şekilde şeffaf ve katılımcı bir süreçle hazırlanan bu yasa tasarısı uluslararası insani hukukun kriterlerine uygundur. Gelişen, kalkınan, büyüyen ve dünyaya açılan Türkiye'nin yabancılara ilişkin bir mevzuatının, derli toplu bir mevzuatının olması önem arz etmektedir.
Esas itibarıyla kanun, bir yabancının herhangi bir şekilde Türkiye'ye gelmeyi düşünmesinden itibaren uzun seneler ülkemizde kalmasına, yerleşmesine, çalışmasına, burada mülk edinmesine kadar geçen dönemi düzenlemeye yöneliktir ve hatta, aslında vatandaşlık ile ilgili bölümlerde başka kanunlarda, daha doğrusu, başka birimlerin yürüttüğü vatandaşlıkla ilgili bölümlerde bu kanunlar veya bu idarenin görev alanına girebilecek kadar iyi hazırlanmıştır.
Bu anlamda, bu kanunda emeği geçen tüm arkadaşlara teşekkür ediyor, yüce Meclisi saygı ve sevgilerimle selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)