| Konu: | Aile ve Gençlik Fonu Kurulması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 24 |
| Tarih: | 22.11.2023 |
EYLEM ERTUĞ ERTUĞRUL (Zonguldak) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; öncelikle, tüm ülkemizde, özellikle seçim bölgemiz olan Zonguldak ilinde ve özellikle Ereğli ilçesinde hafta sonu şiddetli fırtına ve sağanak yağış nedeniyle meydana gelen felaketten etkilenen tüm vatandaşlarımıza buradan tekrar geçmiş olsun dileklerimi iletiyorum; hayatını kaybeden vatandaşlarımıza da Allah'tan rahmet, yakınlarına sabır ve başsağlığı diliyorum.
Görüşmekte olduğumuz teklif Aile ve Gençlik Fonu Kurulması Hakkında Kanun Teklifi. Ben de bu teklifin 5'inci maddesiyle ilgili grubumuz adına söz almış bulunuyorum ancak öncelikle ortaya konulması ve dikkat çekilmesi gereken başka bir yönü olduğunu düşünüyorum bu teklifin. İsmine bakıldığında "aile ve gençlik" yani bizim toplumsal fotoğrafta en çok önem verdiğimiz konulardan ikisi, aynı zamanda -üzülerek söylüyorum ki- AKP döneminde hem ekonomik hem de sosyal olarak en çok çürütülen iki konu. Özellikle de gençlerimiz AKP döneminden ziyadesiyle payını aldı, almaya da devam ediyor. Bizim ülkemizde ailelerinin büyük fedakârlıklarla yetiştirdiği gençler ya geleceksizlikten intihara sürükleniyor ya bu sosyal hukuk devleti ilkelerinden giderek uzaklaşan iktidar sayesinde uyuşturucu cennetine dönen ülkemizde bu batağa düşüyor ya da ailelerini arkalarında bırakıp yurt dışına gidiyorlar yani biz gençlerimizi günden güne öyle ya da böyle kaybediyoruz. Aile ve Gençlik Fonu kurulması hedeflenmiş, böyle söyleyince kulağa çok güzel geliyor ancak sizin her şeyden önce gençlerimize hak ettikleri saygıyı ve değeri vermeniz gerekiyor. Bunun için de önce bu ülkeye ve bu ülkede bir gelecekleri olabileceğine inançları olacak ki sizin vereceğiniz fon bir umut olsun.
Kanun teklifi genel çapta incelendiğinde gençlerin evlilik masrafını karşılamak için böyle bir fonun amaçlandığı öngörülüyor. Gençleri ilgilendiren yasama süreçlerinde gençlerin gerçek sorunlarını göz önünde bulundurmak için maalesef bir çaba harcanmamaktadır. Burada da görüyoruz ki iktidar, gençliği aile ve evlilik kurumu üzerinden tanımlıyor ve gençleri aile kurumunun bir uzantısı olarak görerek bir birey olduklarını yok sayıyor. İktidarın projeleri evlenme yaşının düşürülmesi, ortalama çocuk sayısının yükseltilmesi ve bireyselleşmenin geniş aile yapısına verdiği zararlar üzerine. Ancak iktidara şunu tekrar hatırlatmak isterim: Gençler için gelecek kaygısı kitabın, sinemanın, hatta eğitimin bile önüne geçmiş durumdadır; gençler şu an hayatını kurabilmek için torpil arıyorlar, gençler okumak için gittikleri okullarından evlerine kefenle dönüyorlar. Türkiye'de yaşanan son iki haftaya bakarsanız, zaten gençlerimizin karşılaştığı birincil riskin aile kurumu ve bunun kapsamındaki evlilik olmadığını gayet net bir şekilde görürsünüz. Gençlik Fonunun da ilk etapta deprem bölgelerinde uygulamaya geçileceği belirtilmiş. Deprem bölgesinde asrın felaketini yaşamış ve hemen her şeyini kaybetmiş gençlerimizin desteğe ihtiyaç duyduğu öncelikli konu evlenip yuva kurmak mıdır? Size sapasağlam teslim edilen gençleri koruyamazken, yaşatamazken kaynaklarınızı gençleri evlendirmek için mi kullanacaksınız? Varsa bir kaynağınız KYK yurtlarındaki faciaları önleseydiniz, varsa bir kaynağınız öğrencilerimizin beslenme sorunlarını çözseydiniz. Devlet, belki de ülkenin ve dünyanın ekonomik olarak en zor dönemlerden geçtiği bu zamanda, hayata yeni başlayan gençlerimize karşılıksız bir şekilde destek olacakken marifetmiş gibi 150 bin liralık kredi imkânı tanıyacağını açıklıyor. Siz, devlet misiniz yoksa banka mısınız?
Değerli milletvekilleri, resmî veriler tam olarak belli olmasa da yaklaşık 5,5 milyon gencin KYK kredi borcu olduğunu biliyoruz. 300 binin üzerinde de bu borçtan dolayı icralık olan gencimiz var. Kısacası Türkiye'de yaşayan gençler borç batağında ve yoksullukla mücadele ederken asıl amaç evliliğin finansmanı olmamalıdır. Gençlerin öncelikli ihtiyacı temel haklarına erişebilmek olmalıdır. Bu kanun teklifi Fonun kaynaklarının büyük bir kısmının Türk Petrol Kanunu ve Maden Kanunu kapsamında tahsil edilen devlet hisselerinden aktarılmasını öngörmektedir. Gabar petrolü ve Karadeniz gazı daha ülke ekonomisine kazandırılamamışken Fonun kaynağı olarak gösterilmesi çok anlaşılabilir değildir.
5'inci madde "Projelere ilişkin talep edilen her türlü veri ve bilgiyi Fonun belirleyeceği şekil ve süreler içerisinde vermekle yükümlüdür." şeklinde teklif edilmiştir. Son derece muğlak ifadeler kullanılarak denetim süreçlerinin şeffaflığı ve hesap verilebilirliği üzerine endişe uyandırmaktadır. Bu kadar aracı kurum varken, Sayıştay raporlarının durumu ortadayken, ülkemizin fon geçmişi bu kadar sabıkalıyken Fona aktarım ve Fonun harcamasına dair denetimin nasıl sağlanacağı meçhuldür.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun.
EYLEM ERTUĞ ERTUĞRUL (Devamla) - Özetle, bu kanun teklifini bir arka kapı, iktidarın bir örtülü ödenek çalışması, seçim kampanyasında kullanılacak popülist, eksik ve açıkları olan bir girişim olarak görüyorum.
Sözün özü değerli milletvekilleri, Fonu oluşturacak yasada gençliği sosyal gerçeklikleriyle değerlendirmek ve oluşturulacak Fonun kaynaklarının evlilik ve aile kurumu kapsamında harcanmasından ziyade gençlerimizin sosyal, ekonomik ve eğitim kapasitelerinin oluşturulması ve artırılması, güçlendirilmesi ve sürdürülebilir kılınması amacıyla harcanması gerekmektedir.
Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)