Konu: | Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 2 |
Birleşim: | 30 |
Tarih: | 06.12.2023 |
HAKAN ŞEREF OLGUN (Afyonkarahisar) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; tam 28 farklı kanun ve 2 kanun hükmünde kararname olmak üzere toplam 30 farklı düzenlemede değişiklik içeren, adına "torba kanun" denen, aynen Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi gibi ucube bir sistemle yasa yapma tekniğine tamamen aykırı yöntemlerle hazırlanmış teklifi görüşmeye başladık. Aralarında konu ve anlam bütünlüğü olmayan çok sayıda yasa değişikliğini aynı uzun ve karmaşık metinde birleştirip, Türkiye Büyük Millet Meclisinin iradesini kısıtlayıp Cumhurbaşkanının yetkilerini artıran torba kanunlar yasama kurnazlığının en somut örneğidir. "Böyle yasa yapılmaz." diye diye dilimizde tüy bitti. Kanun teklifini okurken içinden çıkılmaz bir hâl yaratıldığını söylemek yanlış olmaz. İç Tüzük'e aykırı eklemelerle kanun metinleri her aşamada daha da kalabalıklaşmaktadır. Başlıklarındaki ve içeriklerindeki belirsizlik bakımından pek çok alt düzey hukuk normuna aykırı olduğu gibi, birbiriyle ilintisiz onlarca yasadaki değişiklikleri tek metinde birleştirdiğinden karmaşa ve anlaşılmazlık yaratmaktadır. Söz konusu eklemelerin yarattığı karmaşa Anayasa Mahkemesinin şekil denetimi kapsamı dışında kalarak anayasal denetimsizlik hâli yaratmaktadır. Vatandaş, hukukçu, akademisyen, araştırmacı yani bütün ilgili kişiler aradıkları konunun hangi metinde olabileceğini tahmin edebilmelidir. Oysa pek çok yasanın pek çok maddesini değiştiren bir yasanın adı örneğin "Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun" ise metni iyice okumadan içinde neleri sakladığını anlamak olanaksızdır çünkü belli bir sistematiği olmayan torba kanunların değiştirdiği kanunları takip etmek uygulamacılar açısından çok büyük güçlük yaratmaktadır. Torba kanun, takip etmeyi güçleştirdiği ölçüde kanunların bilinebilirliğine ve sonuçlarının öngörülebilirliğine de engel teşkil etmektedir. Ayrıca, torba kanunlar sistematik olmadığı için yorum ihtiyacı doğduğunda sistematik yorum yapma olanağı da bulunmamaktadır. Torba kanun sivil toplumun yasama sürecine etkin katılımını engelleyen bir kanunlaştırma sürecinde yapılmaktadır. Bu sakıncaların yanında, torba kanun, yukarıda değindiğimiz yöntemsel ilkelerden müzakere sürecini de saf dışı bırakmakta, Parlamentoda komisyon ve Genel Kurul aşamaları tamamen biçimsel koşullar hâline indirgenmektedir. Çok farklı konularda düzenlemeler içermesine rağmen, torba kanunlar genellikle esas komisyon olarak Plan ve Bütçe Komisyonu tarafından görüşülmekte, yasama sürecinde kabul edilmiş olan ihtisas komisyonu yaklaşımı saf dışı bırakılmaktadır. Komisyon aşamasında torba kanunlara çok fazla sayıda yeni madde eklendiği de görülmektedir. İç Tüzük 87'nci maddedeki kural gereği değişiklik önergelerinin görüşülmekte olan kanunla çok yakın ilgi içinde olması zorunluluğu aranmamaktadır çünkü torba kanunlar yapıları itibarıyla her konuyla ilgili olabilmektedirler; böylece yasama süreci bütünüyle sürprizlere açık hâle gelmektedir.
Kanun teklifinin ilk imza sahibi, hemşehrim ve meslektaşım Sayın Afyonkarahisar Milletvekili Ali Özkaya, toplam 28 kanun ile 2 kanun hükmünde kararnamede değişiklik yapan ve 79 maddeyi değiştiren 80 maddelik bir kanun teklifi için yaptığı açıklamada "torba kanun" yerine "uyarlama kanun" terimini kullanmayı tercih etmiştir. Kendisine şunu hatırlatmak sanırım faydalı olacaktır: Yasalarımızda kanun yapma tekniği açık olup adına ister "torba yasa" deyin ister "uyarlama yasa" deyin bu yöntem hukuk devleti ilkeleriyle bağdaşmayan, yasama organını etkisizleştiren bir yöntemdir.
Görüşülmekte olan kanun teklifi hakkında genel bir değerlendirme yapmak gerekirse; vergilendirme ilkeleri gözetilmeden vergi mevzuatını iyice içinden çıkılmaz bir hâle getiren, kanunların açık ve belirli olması ilkelerine tamamen aykırı, alelacele, yeterince tartışılmadan kabul edilen kanun maddelerinin Anayasa'ya aykırılık iddiasıyla karşılaşmaması için...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayın Sayın Olgun.
HAKAN ŞEREF OLGUN (Devamla) - ...her bir kanunda yapılacak değişikliğin ilgili komisyonlarında tüm paydaşlarca tartışıldıktan sonra Genel Kurula getirilmesinin önemini vurgulayarak Genel Kurulu saygıyla selamlarken dün, bu konu hakkında CHP Sözcüsü Veli Ağbaba'nın emeklilere verilmeyen 5 bin liranın CHP'nin etkisiyle, zoruyla verildiği iddiasına da katılmıyorum; burada, Mecliste bulunan tüm muhalefet partileri her gün bu konuyu dile getirmişler ve hepimiz de İYİ Parti olarak da biz bunun arkasında olmuşuzdur.
Saygılarımla. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)