GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:31
Tarih:07.12.2023

HASAN EKİCİ (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Görüşmekte olduğumuz kanun teklifinin 30, 32 ve 33'üncü maddeleriyle, KDV Kanunu'nun tevkif edilen KDV'nin indirimini, beyan süresini ve ödeme zamanını düzenleyen hükümlerinde değişiklik yapılmaktadır. Saadet ve Gelecek Grubu adına bu maddelerde yapılan değişikliklere yönelik söz almış bulunmaktayım.

Değerli milletvekilleri, öncelikle, görüşmekte olduğumuz kanun teklifinin 30'uncu maddesiyle, KDV Kanunu'nun vergi indirimini düzenleyen 29'uncu maddesinde değişiklik yapılmakta. Yapılan değişiklikle, KDV tevkifatı yapmakla sorumlu olan mükelleflerin KDV indiriminden faydalanabilmeleri için tevkif ettikleri KDV'yi vergi dairesine ödeme şartı getirilmektedir. Bu düzenlemeyle, KDV tevkifatı yapmakla sorumlu olan mükellefler tevkif ettikleri KDV'yi vergi dairesine ödemedikleri sürece indirimden faydalanamayacaklar. Hatırlanacağı üzere, 2021 yılında KDV Genel Uygulama Tebliği'nde bir değişiklik yapılmıştı. Bu değişiklikle, KDV tevkifatından doğan KDV iade taleplerinde, alıcılar tarafından tevkif edilen KDV'nin ödenmesi şartıyla KDV'nin iade edileceğine yönelik bir düzenleme yapılmıştı. Söz konusu düzenlemenin iptali istemiyle Danıştaya dava açılmıştı. Danıştay 2022 yılında verdiği kararla, tevkifattan doğan KDV iade taleplerinde alıcı tarafından 2 no.lu beyannameyle beyan edilen KDV'nin ödenmiş olması şartını getiren tebliğ düzenlemesini iptal etmişti. Şimdi, daha önce yargının iptal ettiği bir düzenlemeyi kanuni düzenleme yapmak suretiyle ısrarla yeniden gündeme getirmek son derece yanlış bir bakış açısıdır çünkü yapılmak istenen düzenleme Katma Değer Vergisi Kanunu'nun hem genel sistematiğine hem de KDV iade sistematiğinin özüne aykırıdır. Zira mükelleflerin kendilerine yapılan teslim ve hizmetler dolayısıyla düzenlenen faturalarda gösterilen KDV'yi vergiye tabi işlemler üzerinden hesaplanan KDV'den indirebilecekleri 29'uncu maddenin (a) bendinde açıkça düzenlenmiştir. Buna bir istisna getirmeye çalışmak KDV sistematiğini bozacak, mükellefler arasında eşitsizliğe ve haksızlığa neden olacaktır. Örneğin, KDV mükellefi olan ve belirlenmiş alıcı sıfatı taşıyan bir alıcı kendisine sunulan bir danışmanlık hizmetinden 9/10 KDV tevkifatı yaparken belirlenmiş alıcı sıfatı olmayan bir KDV mükellefi böyle bir tevkifatta bulunmamaktadır. Her iki mükellefin bu faturayı ve KDV'sini satıcıya veya vergi dairesine ödemediği bir durumda belirlenmiş alıcının indirim hakkı elinden alınırken diğer mükellef bunu indirim konusu yapabilecektir. Tevkifat kapsamına girmeyen işlemlerde satıcının beyan ettiği ancak ödemediği KDV alıcı tarafından indirim konusu yapılabilirken tevkifat yapan alıcının beyan etmesine rağmen ödeme güçlüğü ya da likidite sıkıntısı gibi nedenlerle daha sonra ödeyebileceği KDV'yi indirim konusu yapamaması kabul edilemez. Bu durum mükellefler arasında eşitsizliğe sebep olacaktır, Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından belirlenmiş alıcı kapsamına alınan mükelleflere büyük bir iş yükü ve mali zorluk getirilmiş olacaktır. KDV tevkifatı yapan mükellefler âdeta cezalandırılacaktır, ayrıca KDV iade süreçlerini de uzatacaktır. Ayrıca, yapılan düzenleme muhasebe işlem süreçleri ile beyanname hazırlama süreçlerini de olumsuz etkileyecektir. Yapılan değişiklik, meslek mensupları tarafından her tevkifata ait ödeme işlemlerini de ayrı ayrı takip etme yükümlülüğünü doğuracaktır. Muhasebe meslek camiamızın zaten yoğun olan iş yükünde ciddi bir artışa da yol açacaktır.

Yine, diğer bir değişiklikle, 31'inci maddeyle KDV tevkifatı yapmakla sorumlu tutulanların 2 no.lu KDV beyannamelerini ayın 19'uncu günü akşamına kadar vermelerine yönelik bir düzenleme yapılmaktadır. Yapılan değişiklikle 2 no.lu KDV beyannamesinin verilme süresi dokuz gün öne çekilmektedir. Öncelikle belirtmek isteriz ki 1 no.lu KDV beyannamesi verilmeden 2 no.lu KDV beyannamesinin verilmesi uygulamada sorunlar yaratacaktır. Zira 2 no.lu KDV beyannamesinde beyan edilen KDV tutarları 1 no.lu KDV beyannamesinde indirim konusu yapılıyor.

Mükellefler ve meslek mensupları bir KDV dönemine ilişkin işlemleri topluca ele almaktadırlar, kayıtlarını birlikte kontrol etmekte ve beyanlarını da buna göre hazırlamaktadırlar.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayın Sayın Ekici.

HASAN EKİCİ (Devamla) - 1 ve 2 no.lu KDV beyannameleri aynı anda hazırlanıyor. Dolayısıyla, mükellefler tarafından gerek 1 gerekse 2 no.lu KDV beyannamelerine esas belgeler aynı zaman diliminde toplanmakta, muhasebe ve beyan işlemleri birlikte yürütülmektedir. Bu açıdan bakıldığında, önerilen düzenleme her ne kadar 2 no.lu KDV beyannameleri için gibi gözükse de aslında 1 no.lu KDV beyannamelerinin öne alınması niteliği taşımaktadır. Bu durum, belgeleri toplamak, gerekli yasal kayıtları ve mutabakatları yaparak beyannameleri hazırlamak durumunda olan meslek mensuplarının ve mükelleflerin dokuz günlük zaman kaybı anlamına gelecektir, beyanname verme süreçlerini aksatabilecek bir sonuca yol açacaktır.

Yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (Saadet Partisi sıralarından alkışlar)