| Konu: | 2024 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2022 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin 1'inci Tur Görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 33 |
| Tarih: | 12.12.2023 |
AK PARTİ GRUBU ADINA ALİ ÖZKAYA (Afyonkarahisar) - Sayın Başkan, saygıdeğer milletvekilleri ve ekranları başında bizleri izleyen aziz milletimiz; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Filistin Gazze hepimizin yüreğini yakan bir konu. Bugünlerde değil her gün ana gündem konumuz Gazze. Siyonazilerin yaptığı katliamlar, çocukların, kadınların, gençlerin yok edilmesi, şehirlerin, medeniyetlerin yok edilmesi karşısında en güçlü sedayı çıkaran Meclisimiz ve milletimiz bu sedaya bu zulüm durasıya kadar da inşallah devam edecek. Bir kez daha siyonazileri lanetliyorum; inşallah onların da sonu olacaktır.
Değerli milletvekilleri, AK PARTİ Grubumuz adına Yargıtay bütçesi için söz almış bulunuyorum. Bütçede rakamlardan ziyade, bir hukukçu olarak yargıda gelişen ve tespit ettiğim bir kısım hususlarla ilgili görüşlerimi sizlerle paylaşmak istiyorum.
Yargıtay Başkanlığımızın da bir kısım talepleri ve arzuları var. Geçmişte yaşanan sıkıntıların dikkate alınarak Yargıtay ve Danıştay üyeliklerinin on iki yıllık süreyle sınırlandırılmasının değiştirilmesini arzu ediyorlar birikim, içtihatlardaki devamlılık, süreklilik ve tecrübenin taşınması açısından. Bu mutlaka doğru ve faydalı bir husus ancak şahsi kanaatim odur ki mesleğinde yirmi, yirmi beş yılı tamamlamış, 50 yaşı geçmiş kıdemli hâkimlerin, anayasal düzeye taşınarak, emekliliğine kadar Yargıtay üyeliğine seçilmesinde fayda mülahaza ediyorum.
Bir diğer husus, Yargıtay ve Danıştayda -Anayasa'nın 154 ve 155'inci maddesinde- başkan, daire başkanı, başkan vekili ve başsavcıların salt çoğunlukla seçilmesi meselesi. Yüce Meclis bile Başkanını en geç 4'üncü turda seçiyor, bu başkanlarımızın seçilmesi bazen yüksek mahkemelerde aylarca sürüyor, yüzlerce tura ve dosyaların terakümüne sebebiyet veriyor. Bunların da Meclisteki gibi bir düzenlemeyle, anayasal değişiklikle, en geç 4'üncü turda seçilmesinin ve Yargıtayın da Danıştayın da bir gün kaybı olmaksızın görevlerine devam etmesinin doğru ve faydalı olduğunu, aksi hâlde bunların ciddi bir zaman ve efor kaybettiğini görüyorum.
Yargıtay Başkanlığımızın, özellikle tetkik hâkimleri ve savcıların, eski sistemde olduğu gibi, Yargıtaydan ve ilgili başsavcılıktan izin alınmadan diğer kürsüye atanmamasıyla ilgili bir talepleri var. Yargıtay gerçekten çok ciddi bir okul, bir büyük birikim, ciddi manada tetkik hâkimleri ve savcıları yetiştiriyor ve onlardan istifade etmek istiyor. Elbette ki bunlardan orada istifade edilirken, kürsüdeki ihtiyaçlar da dikkate alınarak Yargıtayın, Hâkimler ve Savcılar Kurulu ile Adalet Bakanlığının müştereken bu konuyu değerlendirmesinde ve ciddi şekilde birikimli hâkimlerimizin de kürsüdeki ihtiyaçlarının karşılanmasında fayda mülahaza ediyoruz.
Bir diğer konu, Anayasa Mahkememizin kuruluş kanununda birkaç hüküm var. Birincisi, 21'inci maddede; Anayasa Mahkemesinin 15 üyesi var, 10 üyeyle toplanabiliyor ve salt çoğunlukla karar veriyor. Yüce Meclisimiz 600 milletvekiliyle bir karar verse, bir kanun çıkarsa, Anayasa Mahkemesi -10 üyesiyle toplanabiliyor- 5 üyesiyle, Başkanın tarafındaki verilen kararla yüce Meclisin kararını iptal edebiliyor.
ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Öyle bir örnek yok. Çarpıtıyorsunuz, öyle bir örnek yok.
ALİ MAHİR BAŞARIR (Mersin) - Ya, laf atmayayım diyorum da hangi kanun 600 milletvekilinin oyuyla geçti?
ALİ ÖZKAYA (Devamla) - Ben bunun Meclisin, erkler arasındaki temel, asli ve kurucu unsur olan Meclisin iradesine bir tahakküm olduğunu düşünüyorum, bunun mutlaka değiştirilmesi en az 2/3 çoğunlukla karar verilmesi, gerektiği aksi hâlde bunun erkler arasında ciddi bir sıkıntı yarattığı kanaatindeyim, bunu yüce Meclisin takdirine sunuyorum.
Değerli arkadaşlar, Yargıtayımız son dönemde gerekçeli kararlarla ilgili yeni bir yöntem geliştirdi. Mahkemelerde gerekçeli karar omurgadır. Bir kararın gerekçesini okuduğunuzda dava nedir, karar nedir, sonuç nedir bunu anlayabiliyorsunuz, bu fevkalade doğru ve güzel bir gelişme. Ancak bir kısım avukat arkadaşların ve tarafların, bu sistemin yargılamayı dairelerine göre sekiz, on ay, bir yıl kadar daha uzattığıyla ilgili eleştiriler var.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
ALİ ÖZKAYA (Afyonkarahisar) - Bu hususu da yüksek Yargıtay temsilcimizin bilgisine sunmuştuk.
ÖZLEM ZENGİN (İstanbul) - Sayın Başkan, bir dakika alabilir miyiz?
ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - İnce ince kıyım yapıyorsun arkadaş; 600 vekilin aldığı, Anayasa'nın reddettiği kararı göster.
BAŞKAN - Buyurun.
ALİ ÖZKAYA (Devamla) - Değerli arkadaşlarım, 2'nci yüzyılımızda, Türkiye'nin yeni yüzyılında Anayasa'mız... Bakın, birkaç konu söyledim, bunların tamamı Anayasa'yla ilgili hususlar.
CAVİT ARI (Antalya) - Biraz da Anayasa'ya uysanız... Biraz da Anayasa'ya uyalım tabii!
ALİ ÖZKAYA (Devamla) - Bu Meclis, bu millet 4 defa Anayasa yaptı, 4'ü de sıkıntılı dönemlerde yapıldı; 2'si Kurtuluş Savaşı ve sonrasında yapıldı, 1'ini 60 ihtilalini yapan askerler, darbeciler yaptı, diğerini de 80 ihtilalini yapan darbeciler yaptı. Bu Meclis, bu millet, bu sivil millet bir Anayasa yapmayı, sivil bir Anayasa yapmayı hak ediyor, bu sorunların çözümü de burada. 2'nci yüzyılımızda hep beraber bunu bir fırsata çevirelim. Bu Meclis bir sivil anayasa yapsın ve hep beraber, milletimizin daha üst lige, daha üst noktalara taşınmasına vesile olalım diyorum.
2022 yılının kesin hesabını, 2024 yılının bütçesini... 22'nci bütçemizi yapıyoruz, dünya demokrasi tarihinde az bir konudur bu; Allah nasip etti, 9'u da bize nasip oldu.
AK PARTİ'miz nice yirmi iki yılın bütçesini yapsın, nice yeni yüzyılların bütçesini yapsın diyorum, hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)