GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Sağlıkla İlgili Bazı Kanunlarda ve 663 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:61
Tarih:15.02.2024

SADETTİN HÜLAGÜ (Kocaeli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Sağlıkla İlgili Bazı Kanunlarda ve 663 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi hakkında şahsım adına söz almış bulunmaktayım.

Öncelikle, İliç ilçesinde mahsur kalan kardeşlerimizin en kısa zamanda sağlık ve huzurla ailelerine kavuşmalarını Allah'tan niyaz ediyorum.

Sevgili Başkanın edebiyata olan ilgisini de bilerek doktorları çok ilgilendirdiği için Fuzuli'nin bir şiiriyle "Şebiyeldayı müneccim ile muvakkit ne bilir/ Müptelayıgama sor kim geceler kaç saat" diyeceğim. Tabii, burada geceler uzun; şebiyelda, bildiğiniz gibi, 21 Aralık, en uzun gece. Ben hekimlik mesleğindeki nöbetlerden biliyorum, çok hasta ve dertli olan insanların geceleri çok uzun olur. Hekimlik zor, kutsal bir meslek. Hekim bazen anne-baba, kimi zaman kardeş, dost, sırdaş, bazen de vekil olabiliyor.

Millet olarak Şeyh Edebali'nin çizdiği yol rehberliğinde olduğu gibi "Milleti yaşat ki devlet yaşasın." öğretisi esas alınarak Türkiye vizyonu ışığında durmaksızın ilerlemek ve bir canın kurtarılması uğrunda çağımızın son vasıta ve imkânlarına sahip olarak her daim milletimizin ve insanlığın hizmetinde hazır bulunmak en önemli şiarımızdır. Nitekim Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde ve AK PARTİ hükûmetleri döneminde yürütülen sağlık politikalarıyla, sağlık hizmetinin yaygınlaştırılması ve kalitesinin artırılmasına yönelik kapsamlı ve dönüştürücü gelişmeler sağlanmış, sağlık hizmetlerinde fiziki ve beşerî altyapı ile kaynaklar iyileştirilmiş, koruyucu ve tedavi edici sağlık hizmetlerinin etkinliği artırılmıştır. Bu memnuniyet oranı 2021 yılında yüzde 68 olarak gerçekleşmiştir.

Kıymetli milletvekilleri, huzurlarınızda görüşülen kanun teklifiyle, sosyoekonomik dönüşüm, hızla gelişen teknoloji, sürekli değişen ve artan ihtiyaç ve talepler doğrultusunda ülkemizin sağlık alanındaki rekabet gücünün korunması için muhtelif düzenleme ve değişikliklerin yapılması amaçlanmıştır. Ayrıca, Sağlık Bakanlığı ve üniversitelerin birlikte kullanımı kapsamındaki hastanelerde sözleşmeli olarak sağlık hizmeti sunumuna katılan öğretim elemanlarının statüleri güncellenmekte, disiplin amirliği yetkisi akademik özgürlüğe uygun olarak başhekim uhdesinden çıkarılmakta ve sözleşmeye aykırılık hâllerinde ikaz müessesesi tesis edilerek ikaz yetkisi hastane koordinasyon kuruluna verilmektedir.

Bu teklifle, Anayasa Mahkemesi kararı doğrultusunda Sağlık Bilimleri Üniversitesinin kadrolarına yönelik belirleme işlemi Sağlık Bakanının yetkisinden çıkarılmış, yalnızca Sağlık Bakanlığına ait, birlikte kullanılan hastaneyle sınırlandırılmıştır. Böylelikle, akademik ve bilimsel özgürlüğe uygun olarak söz konusu kadrolara öğretim üyelerinin atamaları Sağlık Bakanlığı tarafından değil, Sağlık Bilimleri Üniversitesi tarafından yapılacak ama atama öncesi Sağlık Bakanlığından da uygun görüş alınacaktır.

Bu hususta bir diğer düzenleme ise sağlık çalışanlarımıza ifa edilen ek ödeme ve kriterlere yöneliktir. Personelin motive edilmesi ve ödüllendirilmesi gayesiyle ek ödeme yapıldığı bilinmektedir. Söz konusu ödülü anlamlı kılmak ve personeli motive etmek amacıyla disiplin cezası alan personelin, işlediği fiilin nitelik ve ağırlığına göre, kademeli olarak ek ödemenin katkı ve performansa bağlı olmayan kısmından faydalanmamasına yönelik bir düzenleme getirilmektedir.

Değerli milletvekilleri, dünyada tıbbın gelişmesiyle hekim uzmanlık alanları da ileri seviyelere ayrılmış, bu bölümler "yan dal" olarak adlandırılmıştır. Ben de yan dal uzmanıyım. Tabii, yan dal eğitim uzmanlıklarında üç yıllık bir süre eğitim var -Cumhuriyet Halk Partisinden arkadaşlarımız Komisyonda da söylediler- bu eğitim yılını tamamlamayan kişilere kesinlikle bir sertifika verilmesi söz konusu değildir. Bunlarla ilgili yapılan çalışmalarda yüzde 20 oranında daha fazla tazminat almaları sağlanarak bu alandaki ihtiyacın giderilmesi düşünülmüştür. Son günlerde yan dallar için açılan sınavlara müracaatların çok düşük oranda olduğu göz önüne alınınca bu, bu konuya bir katkı yapacaktır diye düşünüyorum.

Yapılan klinik araştırmalarda Sağlık Bakanlığının hastane döner sermayelerine yatırılan gelirlerin yüzde 65'i, üniversitelerde ise yüzde 85'iydi; bu oran da eşitlenmiş olacaktır. Bu sebeple iki kurum arasındaki farklı ödemelerin, farklılıkların giderilmiş olduğunu bu teklifte görmüş oluyoruz.

Değerli arkadaşlar, teklifle düzenlenen diğer alan ise ilaç ve tıbbi cihaz mevzuatını oluşturmaktadır.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun.

SADETTİN HÜLAGÜ (Devamla) - Ruhsatlandırma süreçleri Avrupa Birliği ülkelerine benzer olarak ülkemizde de preklinik ve klinik bir çok çalışma sonucunun ve kalite verilerinin değerlendirilerek uygun bulunmasıyla tamamlanmakta olup ruhsat dosyasında başvuru sahibi tarafından yapılan analizler de bu süreçte detaylı incelenmektedir. Kendim de faz 1 dâhil birçok çalışmalara katıldığım için burada çok ciddi, katı kuralların olduğunu biliyorum ve bu kuralların hiçbirinin değişmediğini vurgulamak isterim.

Teklifle getirilen son bir konuyu arz etmek isterim: Tıbbi malpraktis sonucu ödenen tazminatların sigorta şirketlerinden rücusu. Bu kapsamda, idare, kesinleşen mahkeme kararında hüküm altına alınan tazminatı ödedikten sonra sağlık meslek mensubu yerine geçmekte ve ödenen tazminatı zorunlu mali sorumluluk sigortası yaptırılan sigorta şirketinden talep etmektedir.

Huzurunuzda görüşülen ve sağlık alanındaki vizyon çalışmalarımıza yeni bir hız verecek kanun teklifinin ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını en kalbî duygularımla temenni eder, Genel Kurulu ve tüm milletvekillerimizi saygıyla selamlarım. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)