Konu: | Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 2 |
Birleşim: | 100 |
Tarih: | 09.07.2024 |
AK PARTİ GRUBU ADINA LATİF SELVİ (Konya) - Sayın Başkan değerli arkadaşlar; Öğretmenlik Mesleği Kanunu'nun teklifini gerçekleştirdik, Komisyon çalışmalarında gerekli müzakereleri yaptık, değerlendirmeleri yaptık, Meclis Genel Kuruluna sunduk, sizlerin takdirinizle müzakerelerini gerçekleştiriyoruz.
Değerli arkadaşlar, eğitim, dinamik bir alandır, sürekli yenileşme ister. Yenileşme çalışmalarını gerçekleştirmede gecikenler de eğitimde başarı çıtasını aşağı doğru çekerler. Onun için de bu dinamik alanda eğitime dair yapılması gereken şeyleri birlikte müzakere edeceğiz, sonucu itibarıyla yüce Meclisin takdirleriyle çıkardığımız kanunlar ve onlara bağlı yönetmelik ve diğer düzenlemelerle birlikte de uygulaması gerçekleşmiş olacak.
Değerli arkadaşlar, Türkiye her zaman eğitimle ilgili atılması gereken adımları atmış. 1973 yılında çıkarılan Milli Eğitim Temel Kanunu yıllar boyu eğitime dair önemli katkılar sunmuş. Zaman zaman kanunlarda, yönetmeliklerde yapılan düzenlemelerle de birtakım çalışmalar gerçekleşmiş ve o doğrultuda eğitim öğretim hizmetimizi sürdürüyoruz.
Değerli arkadaşlar, eğitimde, okullaşmada, derslik sayısında, öğretmen sayısında bugün artık OECD ortalamalarına geldik. Ancak unutmayalım ki eğitimde hiçbir zaman durağanlık söz konusu değil. Değerli arkadaşlar, Bangkok'da katılmış olduğum bir eğitim kongresinde UNESCO Direktörü de vardı, orada dezavantajlı kesimlerin, mültecilerin, sığınmacıların vesaire eğitimi üzerine konuşmalarımız olmuştu. O konuşma çerçevesinde UNESCO Direktörü "Bütün dünyada 2030 yılına kadar öğretmenlik meslek kanunları çıkarılmalı ve artık öğretmenlik bir kariyer mesleği, bir ihtisas mesleği olmalı." diye değerlendirmesini ortaya koydu, biz de tavsiye yazılarımızı yazdık demiştim. Baktığımız zaman, Türkiye 2004 yılında 1739 sayılı Kanun'un 43'üncü maddesine ek birtakım düzenlemeler yaparak ve tanımında da öğretmenliği "öğretmen, uzman öğretmen ve başöğretmen" olarak tanımlamış ve ihtisas mesleği olarak da ifade etmiş. Ancak bu tabii ki 1739'a eklenmiş olan bir ifadeydi. Değerli arkadaşlar, bu doğrultuda 2006 yılında orada dercedilen maddelerden bir tanesi de bir sınavın yapılması, sınavla ilgili başvuracaklarda aranan şartlar ve sınavla birlikte birtakım hizmet içi eğitim çalışmalarını da yapmak suretiyle bir puanlama yapıp branş bazında belli kotalarla yapılan bir uygulamaydı. Yani uzmanlıkta toplam çalışanların yüzde 10'u, başöğretmenlikte ise yüzde 20'si uzman başöğretmen olabilecekti. Değerli arkadaşlar, bu doğrultuda uygulama tesis edildi. O dönemde Cumhuriyet Halk Partisi Anayasa Mahkemesine gitti, burada ayrıntıları var ama üç temel hususta Anayasa Mahkemesi iptal kullandı ve düzenleme istedi. Bunlardan bir tanesinde, yönetmelikle düzenlenen hususların kanundaki çerçevesinin oluşmadığıyla ilgili bir değerlendirme yaptı. Biri buydu, birinde kotayı kaldırdı, birinde de hizmet içi eğitimle ilgili faaliyetleri eşitlik ilkesine aykırı buldu, iptal etti. Bunun haricindeki sınavı, sınavın sonuçlarını da onayladı. Tabii ki yeni bir düzenleme de yapılmayınca Sendika Başkanı olduğum dönemlerde toplu sözleşme masasına da birçok defa bu konuyu götürdüm ben. Netice itibarıyla, Ziya Selçuk Bey'in Bakanlığı döneminde bir çalışma oldu, etraflı bir çalışma ama o kanunun çıkması mümkün olmadı. Daha sonra Mahmut Özer Bey'in Bakan olduğu dönemde bu konu ele alındı ve yoğun bir çalışma oldu, çerçeve bir kanun çıktı. Ben yaptırdığım incelemelerde, dünyada yeni kanun çalışması yapanların bir çerçeve düzenleme yaptığını ve daha sonra da bunun içinin daha detay bilgilerle ve düzenlemelerle doldurulduğunu görmüştüm. Buradan şunu söyleyeyim: O kanunun çıkması son derece önemliydi.
Değerli arkadaşlar, kamu çalışanları hizmet kolları itibarıyla çalışmalarını sürdürürler. "Farkı nedir?" derseniz, farkı, bu genel hizmet kolları itibarıyla çalışan arkadaşlarımızın o hizmet alanlarında bazı meslekler ihtisas mesleği. Mesela, sağlığın tamamı değil ama hekimler ihtisas mesleğidir. Mesela, teknik elemanların, teknik alandaki teknik hizmetler kolunda çalışanların hepsi ihtisas mesleği sahibi değil ama mühendisler ihtisas mesleği. Burada da eğitim-öğretim hizmeti alanında öğretmenliğin bir ihtisas mesleği olması için bir çalışma oldu. Bu kanun çıktı, kanunda çok önemli düzenlemeler oldu: Ek göstergeler... 3600 ek gösterge orada düzenlendi. 1'er derece aldı arkadaşlarımız, uzman ve başöğretmenliğe erişim için bir sınav ve bu çerçevede bir düzenleme oldu fakat bu da Anayasa Mahkemesine Cumhuriyet Halk Partisi tarafından götürüldü. 12 maddede gitti, bunların içerisinde sınav yoktu yalnız, bu 12 maddeden aday öğretmenlerle uzman ve başöğretmen yani kariyer basamaklarıyla ilgili hususlarda belli çerçevede iptaller oldu, o iptal doğrultusunda yeni çalışma yapılması lazımdı, şimdi de yeni çalışma yapıldı.
Değerli arkadaşlar, hepinizin bildiği gibi, gelişi itibarıyla "Haberimiz yoktu." denilse de herkesin kanunla ilgili gerekli çalışmaları yaptığını Komisyondan biliyoruz. Pek çok alandan da görüşler, fikirler alındığını da ifade etmiş olalım ancak, değerli arkadaşlar, bunlardan daha önemli olanı şu: Bu kanundaki düzenlemede -bu ayıp bir şey de değil, yanlış bir şey de değil- arkadaşlar, her düzenleme yargı denetimine açık olmalı. Mademki yargının bağımsızlığından söz ediyoruz, onun için de herkesin yargıya gitme... Yargıda bir düzenleme olmuşsa, o doğrultuda gerekli çalışmaların yapılıp mahkeme kararlarının, Anayasa Mahkemesi kararının veya Danıştay kararının gereğinin yerine getirilmesi gerekir. Bu doğrultuda da yeni kanun, arkadaşlar, ilave düzenlemelerle beraber ki öğretmenlerin atama, yer değiştirme, özlük hakları, ödev ve sorumlulukları, bunun dışında yine akademinin kurulması ve eğitimi, bu doğrultuda akademinin yapısıyla alakalı her birisini değerlendirdiğimiz zaman önemli düzenlemeler içermektedir. Elbette hepimiz aynı görüşte olmayabiliriz ancak şunu söyleyelim arkadaşlar: Türkiye ilk defa öğretmen almıyor. Bugüne kadar, öğretmen alımlarıyla ilgili olarak değerlendirdiğimizde, hakkaniyetli bir düzenleme yapıldığını herkes görür. Burada da bir yanlışlık olursa o yanlışlıkla hep birlikte mücadele ederiz. Bir çocuğumuzun hakkının yenmesine hiçbirimiz razı olamayız; hak ettiği varsa hakkını alacağız, bunları da aynen söylüyoruz
İSMET GÜNEŞHAN (Çanakkale) - Kaldır o zaman mülakatı! Kaldırın mülakatı!
LATİF SELVİ (Devamla) - Ancak, arkadaşlar, burada bir noktanın altını çizmiş olalım: Üniversiteler akademik eğitimi verirler ama üniversitelerde yetişmiş olan arkadaşlarımızı şu anda akademiyle ilişkilendirmemizin sebebi mesleki gelişimle alakalı bir husus. Bu konuda da bir eğitim verilecek ve eğitimini tamamladıktan sonra arkadaşlarımız görevlerine başlamış olacak.
Eğitim yöneticilerine ilk defa eğitim geliyor, bunlar son derece önemli. Yine, cezalarla ilgili düzenlemelerden zaman zaman şikâyetçi olan arkadaşlar oldu. Arkadaşlar, bunlardan hiçbirisi yeni değil, bunlar adli yönden TCK'yle, idari yönden 657'yle ilintili olan hususlar yani aktarma düzenlemelerdir. Onun için de hiçbiri yeni bir çalışma değil, tanımları var hepsinin ve o tanımlar çerçevesinde işlem tesis edilecek.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun, bitirin lütfen.
LATİF SELVİ (Devamla) - Değerli arkadaşlar, kanun gerçekten önemli düzenlemeler içeriyor. Bu hususta, ben özellikle Komisyona katılan muhalefet partisi milletvekillerimize teşekkür ediyorum. Her birisini dikkatlice dinledik, oradan birtakım çıkarımlarımız da oldu, bazen bizim çok sorun olmayacağını düşündüğümüz veya bir sorun ürettiğini hiç değerlendirmediğimiz hususlarda arkadaşlarımızın dikkat çekmesi etkileyici oldu. Bu konuda düzenlemelerde birlikte çalışmanın bereketi diyelim buna ama bu meslek kanunuyla birlikte arkadaşlar, öğretmenler genel kamu sistemi içerisinde özel kanunu olan bir kariyer mesleğin mensupları oldular. Bu, 2022 yılında gerçekleşmişti, şimdi bunun çerçevesi daha da genişletildi, bu doğrultuda eğitim öğretim camiası için son derece önemli bir çalışma.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
LATİF SELVİ (Devamla) - Hayırlı uğurlu olsun. Hepinizin desteğini bekliyoruz ve çalışmalarımızda başarılar diliyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)