GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:100
Tarih:09.07.2024

KEMAL KARAHAN (Hatay) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi'nin birinci bölümü üzerine şahsım adına söz almış bulunuyorum. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, bir toplumun ilerlemesinin en önemli dinamiği olan eğitimin temelinde tarih boyunca öğretmenler bulunmuştur. Nitelikli bir eğitim, öğretmen eğitiminden başlar. Öğretmen eğitimi öğretmenlik mesleği boyunca ve öğretmenliğin her basamağında desteklenmelidir. Öğretmenlik mesleği sürekli gelişme ve yenilenmeye ihtiyaç duymaktadır. Tüm ülkeler nitelikli öğretmen yetiştirme hususunda çeşitli politikalar ortaya koymuştur çünkü eğitim ve öğretimde nitelikli bir öğretmenin yerine geçebilecek hiçbir şey yoktur. Bu nedenle, öğretmenlerin hangi yöntemle seçilip nasıl bir programla yetiştirileceği, hangi esaslarla istihdam edileceği ve hizmet içinde eğitimin sürekliliğinin hangi yollarla sağlanacağının açıkça belirlenmesi önemlidir.

Sayın milletvekilleri, ülkemizde bugünkü anlamda öğretmen yetiştirme süreci Tanzimat Dönemi'nde başlamıştır. Tanzimat'la birlikte ilköğretimin zorunlu olması, bu amaca uygun olarak öğretmen okullarının açılmasını gündeme getirmiştir. Bu dönemden cumhuriyete kadar öğretmen yetiştirmek üzere 1848'de orta öğretmen okulu, 1868'de ilk öğretmen okulu, 1891'de yüksek öğretmen okulu, 1913'te ana öğretmen okulu açılmıştır. Sayın milletvekilleri, Tanzimat Dönemi'nde çeşitli isimlerle hizmet veren bu kuruluşlar Cumhuriyet Dönemi'nde "muallim mektebi" "öğretmen okulu" adıyla hizmet vermeye devam etmişlerdir. İlkokullara öğretmen yetiştirmek üzere 1940 yılında köy enstitüleri açılmış, 1946 yılında ise lise eğitimi üzerine iki veya üç yıllık eğitim sürelerine sahip eğitim enstitüleri kurulmuştur. 1982 yılına kadar hizmet veren eğitim enstitüleri yerini eğitim fakültelerine bırakmıştır.

Sayın milletvekilleri, bugün itibarıyla Millî Eğitim Bakanlığının 95 farklı öğretmenlik alanı bulunmaktadır. Her alan için istenilen eğitim şartları Talim ve Terbiye Kurulumuzca belirlenmiştir. Bu kadar geniş bir alanda öğretmen yetiştirmek elbette zor bir süreçtir. Öğretmenlik Mesleği Kanunu'nun temel amacı, öğretmenlerin atamalarının ve kariyer basamaklarında ilerlemelerinin ne şekilde olacağı ile haklarının, görevlerinin ve sorumluluklarının belirlenmesidir.

Sayın milletvekilleri, uzun yıllardan bu yana ihtiyaç duyulan Öğretmenlik Mesleği Kanunu ilk defa 2022 yılında kanunlaştı ancak söz konusu kanunun bazı maddeleri Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edildi. Bu nedenle, kanun revize edilerek yüce Meclisimize yeniden sunuldu. Kanun teklifiyle kurulması öngörülen öğretmen akademisinde, öğretmen adayları mesleğe hazırlanacak, öğretmen, yönetici ve diğer personelin mesleki gelişimi, kariyer basamaklarında ilerlemeleri ve görevde yükselmeleri için eğitim programları hazırlanacak, uygulanacak ve değerlendirilecektir. Akademide verilecek teorik ve uygulamalı eğitimle öğretmen yetiştirme sürecinin niteliği yükselecektir.

Sayın milletvekilleri, öğretmen adayları Akademiye KPSS puan üstünlüğüne göre kabul edilecek, eğitim süresi her biri on, on dört hafta arasında olan 4 dönemi kapsayacak, eğitim fakültelerinden mezun olanlar için bu süre 3 dönem olarak uygulanacaktır. Hazırlık eğitimini başarıyla tamamlayan her öğretmen adayının atanması gerçekleştirilecektir. Düzenlemede öğretmenlerin şiddetten korunmasına yönelik hükümler de yer alıyor. Bu hükümlerle öğretmenlere karşı işlenen suçlarda verilecek cezalar yarı oranında artırılacak ve hapis cezasının ertelenmesi hükümleri uygulanmayacaktır. Kanun teklifinin yasalaşması hâlinde, mevcut öğretmenler yirmi yıllık hizmetlerini tamamladıklarında başöğretmen olabilecekler, böylelikle başöğretmen tazminatından da yararlanacaklardır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bu itibarla görüşülmekte olan Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi'nin başta öğretmenlerimiz olmak üzere, ülkemize, milletimize hayırlı olmasını temenni ediyor, kıymetli meslektaşlarımı ve Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)