| Konu: | Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 101 |
| Tarih: | 10.07.2024 |
HASAN EKİCİ (Konya) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. Görüşmekte olduğumuz Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi üzerine Gelecek-Saadet Grubu adına söz almış bulunmaktayım.
Değerli milletvekilleri, kanun teklifinin geneline baktığımızda eğitim camiasının ve özellikle öğretmenlerimizin sorunlarını çözmeye yönelik düzenlemelerin eksik ve bazı maddelerinin sorunlu olduğunu görmekteyiz.
Kanun teklifinin kapsamından başlayacak olursak kanun teklifi esas olarak Bakanlığa bağlı okullarda görev yapan öğretmen ve yöneticileri kapsamaktadır. Belli maddelerdeki düzenlemeler ise özel öğretim kurumlarında görev yapan öğretmenleri de kapsamaktadır. Özellikle eğitim çalışanlarının şiddetten korunması ve kariyer basamaklarında ilerleme konusunda özel öğretim kurumlarındaki öğretmenlerin de kapsama alınmış olmasını olumlu buluyoruz ancak özel öğretim kurumlarındaki öğretmenlerin sadece ilgili kariyer ünvanlarını alacak olmaları, buna karşın ünvanın getireceği özlük haklarını elde etmelerini sağlayacak bir düzenlemenin yapılmamasından hareketle, kanun teklifinin kapsayıcılığı bu açıdan zayıf kalmıştır. Ayrıca, bu kanun teklifi, özlük haklarının güvence altına alınmasını isteyen özel okul öğretmenlerinin beklentilerini de karşılamamıştır. 2014 yılında değişen 5580 sayılı Kanun'a göre özel öğretim kurumlarındaki öğretmenler asgari ücretle çalıştırılabilmektedir hatta maalesef özel sektörde asgari ücretin de altında çalıştırılan öğretmenlerimiz bulunmaktadır. Bu durum, öğretmenlik mesleğinin toplumsal imajına zarar vermektedir. Ayrıca, özel öğretim kurumlarındaki öğretmenler İş Kanunu'na tabi olmalarından kaynaklanan sigortasız çalıştırılma, aşırı mesai ve çalışma saatleri, kurum içi görevlerinin belirsiz ve esnek olması gibi sorunlarla da mücadele ediyorlar ancak bu kanun teklifinde bu sorunlara ilişkin herhangi bir düzenleme yer almamıştır. Benzer eksiklikler, öğretmenlerin hak, ödev ve sorumluluklarını düzenleyen 5'inci maddesinde de bulunmaktadır. 5'inci maddeyi oluşturan 4 fıkra ve 9 bentten sadece birinde öğretmenlerin hakları düzenlenmiş, geri kalanın tamamında ise ödev ve sorumluluklar düzenlenmiştir. Özellikle maddedeki "Öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal gelişimi için çaba gösterir..." sorumluluğunu yerine getiren öğretmenin aynı hususlarda desteğe de ihtiyaç duyabileceği gerçeği göz ardı edilmiştir. Öğretmene sadece öğrencilere bilgi aktarımı yapacak bir çalışan gözüyle bakılmamalıydı, hakları da daha detaylı ele alınarak söz konusu maddede yer verilmeliydi. Ayrıca, maddeyle merkezî ve mahallî sınavlarda öğretmenlerin görev almalarının zorunlu hâle getirilmesi öğretmenlere yapılan bir dayatmadır. Benzer şekilde öğretmenlerin tören ve toplantılara katılım zorunluluğu ifade edilirken eğitime yönelik tören ve toplantı şeklinde daraltılması daha yerinde olacaktır.
Kanun teklifindeki bir diğer eksiklik de okul yöneticiliğinin ikinci bir görev olarak tanımlanmamasıdır. Okul yöneticiliğinin bir uzmanlık mesleği olarak tanımlanması gerektiği birçok platformda tartışılan bir konu olmasına rağmen teklifte yer almaması önemli bir eksikliktir. Bu konuda kamuoyu beklentisinin de karşılanmadığını görmekteyiz.
Öğretmenlerin seçimini ve niteliklerini düzenleyen 7'nci maddede önemli eksiklikler bulunmaktadır. Öğretmenlerin seçilme ya da atama usulü yıllardır kamuoyunda tartışılagelen konuların başında yer almaktadır. Özellikle mülakat konusu birçok öğretmen adayının hayallerini yıkan, umutlarını söndüren bir uygulama olmuştur. Her gelen Bakanın atama süreciyle ilgili kendi inisiyatifini kullanarak usul değiştirmesi, öğretmenlerin hazırlık süreçlerini ve motivasyonlarını olumsuz yönde etkilemiştir. Son olarak yüzde 50 KPSS puanı, yüzde 50 mülakat puanının esas alınacağı ifade edilmiş ve 2024 itibarıyla bu yöntemin kullanılacağı açıklanmışken bu teklifle birlikte uygulamaya girecek olan Millî Eğitim Akademisiyle bambaşka bir atama sürecinin gerçekleştirileceği görülmektedir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
HASAN EKİCİ (Devamla) - Tamamlıyorum.
BAŞKAN - Buyurun, tamamlayın.
HASAN EKİCİ (Devamla) - Akademinin teorik ve uygulama derslerini değerlendirme kriterlerinde göze çarpan ciddi bir sorun bulunmamaktadır. Ancak atama puanının hesaplanmasında KPSS puanının hiç dikkate alınmaması, üzerinde düşünülmesi gereken bir konudur.
Yine, Akademide eğitim alan aday öğretmenlere ödenecek ücretin belirlenmesinde 18650 gösterge rakamı esas alınmış ve buna göre aday öğretmenlere yaklaşık 14 bin TL ücret ödenecektir. Bu ücretle ülkemizin ekonomik şartlarında herhangi bir vatandaşımızın tek başına olsa dahi geçinemeyeceği ortadadır. Daha önceki taslak metinlerde gösterge rakamı 30000 olarak ifade edilmişti, buna göre 22 bin TL gibi bir ücret ödenmesi beklenirken bu ücret yaklaşık üçte 1 oranında azaltılmıştır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
HASAN EKİCİ (Devamla) - Buradaki bir diğer eksik husus ise adayların sosyal güvenceleridir. Akademideki eğitim süresince adaylara yapılacak sigortanın niteliğine bakıldığında Akademide geçen süreler adayların emekliliklerine etki etmeyecektir.
Sözlerime son verirken Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (Saadet Partisi sıralarından alkışlar)