GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:101
Tarih:10.07.2024

ŞERAFETTİN KILIÇ (Antalya) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Görüşülmekte olan Öğretmenlik Mesleği Kanunu Teklifi'nin 5'inci maddesi üzerinde grubumuz adına söz aldım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, daha önce defalarca hakkında yasa değişikliği yapılan, ancak sorunların çözülemediği, sorunları çözmek bir tarafa yeni sorunların ortaya çıktığı öğretmenlik mesleği hakkında bugün yeni bir teklifin görüşmelerini yapıyoruz. Sorunların neden çözülemediği sorusu cevaplandırılmalı ki yapılan düzenlemeler kalıcı çözümler sağlayabilsin ancak bu kaygıyla hareket edilmediğini görüyoruz.

Bugün, öğretmenlerimiz, geleceğimizin teminatı olan çocuklarımızı emanet ettiğimiz eğitimciler olarak değil de âdeta birer yük olarak görülüyor. Önceki Millî Eğitim Bakanı "Eğitimdeki en büyük yük öğretmen maaşlarıdır." derken yeni Bakan ise "Dünyanın hiçbir tarafında bu kadar büyük bir öğretmen kitlesi kamu tarafından fonlandırılmıyor." diyerek bunu âdeta itiraf etmiştir. Eğitime ve öğretmene bu bakışın değişmemiş olduğunun en bariz kanıtı, üzerinde konuştuğumuz bu kanun teklifidir. Okullarımızda öğretmen açığı varken görevlerine atanmayı bekleyen, sayıları 1 milyona yakın öğretmen adayının oluşturduğu baskının nasıl yumuşatılacağına kafa yorulmuş olmalı ki "Akademi" denilen bir uygulamadan bahsediliyor. Böylece, atama bekleyen öğretmen adayları biraz daha oyalanacak, en verimli yıllarını KPSS'ye hazırlanarak heba etmesi yetmezmiş gibi bir de "Akademi" adı altında yıllarını verecek. Yeni Akademi kurulmasıyla hazineye ek yük bindirileceği gibi öğretmen adaylarının eğitim fakülteleri ve önceki süreçlerde aldığı eğitimler hiçe sayılmakta, âdeta diplomaları ellerinden alınmaktadır. Bu kanun teklifi, Anayasa'yla güvence altına alınmış olan temel haklara aykırılık içermektedir. Yanlış hesap Bağdat'tan döner misali bu yasa teklifinin Anayasa Mahkemesinden döneceği anlaşılmaktadır.

Değerli milletvekilleri, her ne kadar teklifin 5'inci maddesi "Öğretmenlerin hak, ödev ve sorumlulukları" başlıklı bir madde olsa da maddeyi oluşturan 4 fıkra, 9 bentten sadece biri hak, geri kalanlarının tamamı ise ödev ve sorumlulukları ifade etmektedir. Özellikle, (1)'inci fıkranın (b) bendinde ifade edilen, öğrencilerin bedensel, zihinsel, duygusal ve benzeri gelişimi için çaba gösterir. Sorumluluklarını yerine getiren öğretmenin aynı hususlarda desteğe de ihtiyaç duyabileceği gerçeği göz ardı edilmemelidir. Öğretmene sadece öğrencilere bilgi aktarımı yapacak bir çalışan gözüyle bakılmamalı, hakları daha detaylı ele alınarak net olarak ifade edilmelidir.

Ayrıca, kanun teklifinin 5'inci maddesiyle merkezî ve mahallî sınavlarda görev almanın zorunlu kılınması, öğretmenler adına kabul edilemez. Tören ve toplantılara katılma zorunluluğu ifade edilirken eğitime yönelik tören ve toplantı şeklinde belirtilmesi gerekmektedir.

Bir meslek kanununun o mesleğin tüm yönlerini içermesi gerektiğinden hareketle özellikle tüm meslek çalışanlarının haklarını da içermelidir. Baktığınızda özel okullarda çalışan çoğu öğretmen düşük ücret karşılığında ve özlük haklarından yoksun bir şekilde çalışmak zorunda bırakılmaktadır. Bununla birlikte devlet okullarında ders veren ücretli öğretmenler, asgari ücretin bile altında bir ücret karşılığında ve herhangi bir özlük hakları olmadan çalıştırılıyorlar. Özel veya devlet fark etmeksizin Millî Eğitim müfredatına bağlı kalarak eğitim veren bütün öğretmenlerin haklarının gözetildiği kapsayıcı bir kanuna ihtiyaç duyulduğu ortadadır.

Yapılacak kanunda öğretmenlerin kişisel gelişimleri ve mesleki becerilerini artırmaları amacıyla lisansüstü eğitime teşvik edilebilmeleri için ders saatlerinin düzenlenmesi, öğrencinin üstün yararının göz ardı edilmeyecek şekilde teşvik edici özlük haklarının tanımlanması gibi düzenlemelere yer verilmelidir. Öğretmenlerin özlük haklarının iyileştirilmesi adına ek ders ücretleri, görev ve yol harcırahları ve benzeri düzenlemelere yer verilmelidir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun, tamamlayın lütfen.

ŞERAFETTİN KILIÇ (Devamla) - Aile yardımı, çocuk yardımı, uzman öğretmenlik ve başöğretmenlik tazminatlarının emekliliğe yansıtılabilmesi adına düzenleme yapılmalı ve emekli öğretmenlere insanca yaşayabilecekleri bir imkân sunulmalıdır.

Elverişsiz bölgelerde görev yapan öğretmenlere zorunlu hizmet tazminatı ödenmesine dair hükümler bulunmalı, bu sayede öğretmenlerin bölgelerdeki mağduriyetleri azaltılmalı ve bu görevler cazip hâle getirilmelidir.

Özel eğitim öğretmenleri başta olmak üzere, öğretmenlerin mesleki riskleri, yıpranma payları düşünülerek çeşitli haklar tanımlanmasına yönelik düzenleme yapılmalıdır. Öğretmenlik mesleğini örseleyen ücretli öğretmenlik ve benzeri uygulamalar kaldırılmalı veya yeniden düzenlenmelidir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

ŞERAFETTİN KILIÇ (Devamla) - Tamamlıyorum Sayın Başkanım.

BAŞKAN - Buyurun, tamamlayın.

ŞERAFETTİN KILIÇ (Devamla) - Bu kapsamda düzenlenecek yeni bir meslek kanununa gereken bütün desteği vereceğimizi, mesleği yıpratan ve yeni sorunlara sebep olacak bütün tekliflere ise sonuna kadar karşı olacağımızı buradan ifade ediyorum.

Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.