GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: İYİ Parti Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:103
Tarih:16.07.2024

AK PARTİ GRUBU ADINA YÜKSEL COŞKUNYÜREK (Bolu) - Sayın Başkan, çok değerli milletvekilleri; İYİ Partinin elektrik dağıtım işlerinin özelleştirilmesiyle ilgili verdiği grup önerisi üzerine söz almış bulunmaktayım. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

2013 yılı itibarıyla tamamı özelleştirilen elektrik dağıtım sektöründe 2013 yılından 2023 yılına kadar küçümsenemeyecek yatırımlar yapılmıştır. Elektrik enerjisi talebi yüzde 42 ve kurulu güç yüzde 80 oranında artmıştır. Tüketici sayısı 36 milyondan yüzde 37'lik artışla 50 milyona ulaşmıştır. Dağıtım şebekesinde trafo sayısı 343 binden yüzde 57'lik artışla 541 bine yükselmiş, hat uzunluğu ise 2013 yılında 1 milyon 45 bin kilometre iken yüzde 38'lik artışla 1 milyon 446 bin kilometre uzunluğuna erişmiştir. Özelleştirme döneminde 13 milyar dolarla ekosisteme katkı sağlayan dağıtım şirketleri o günden bugüne cari fiyatlarla ortalama on bir yılda toplam 16 milyar dolar tutarında yatırım gerçekleştirmiştir. Yılda 2 milyar dolar civarında yatırım yapan dağıtım şirketleri, elektrik dağıtım şebekesinin ring hâline getirilmesi ve daha da standartlaştırılmasını sağlamaktadırlar, şebekelerin dijitalleştirilmesine yönelik çabalarını sürdürmektedirler.

2018 yılından itibaren ölçülmeye başlayan tüketici memnuniyetine baktığımız zaman da iyileşmeler olduğunu görmekteyiz. Alo 186 üzerinden ölçülen memnuniyet de yüzde 57'den yüzde 74'e yükselmiştir2015 yılında 20,4 saat olan bildirimsiz kesinti süresi, 2023 sonunda 17,4 saate kadar düşürülmüştür. Bu dönem zarfında, dağıtımdaki kayıp kaçak oranları da yüzde 16'dan yüzde 10'a kadar düşürülmüş ve enerji sektörüne 1 milyar dolarlık katkı sağlanmıştır. Bu dönemde elektrik dağıtım şirketlerinde kesinti süre sayılarında iyileştirme yapılması, teknik kalite problemleri yaşayan kullanıcıların sorunlarının hızla çözülmesi, kullanıcı başvurularının sayısının ve bağlantı talebi karşılama sürelerinin azaltılması, tüm bu faaliyetleri gerçekleştirirken iş sağlığı ve güvenliğinden taviz verilmemesi hedeflenerek gerekli çalışmalar yürütülmüştür. Dağıtım şirketlerinin verdiği hizmetlerin kalitesi, uluslararası alanda olduğu gibi ülkemizde de tedarik sürekliliği, teknik ve ticari kalite başlıklarında ölçülmekte ve takip edilmektedir. 2014 yılı sonrasında elektrik dağıtım şirketlerinin teknoloji yatırımları yapmasına ve manuel yürütülen iş sürelerinin dijitalleşmesine önem verilmiş, bu kapsamda elektrik dağıtım şirketleri tarafından birçok hizmet çağrı merkezi, tedarik sürekliliği kayıt sistemi, coğrafi bilgi sistemi, orta gerilim ve alçak gerilim şebeke modelleri gibi birçok sistem yürürlüğe girmiştir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Lütfen tamamlayın Sayın Coşkunyürek.

YÜKSEL COŞKUNYÜREK (Devamla) - Elektrik dağıtım şirketlerinin sunduğu tedarik sürekliliği, teknik ve ticari kalite konularında sunduğu hizmete ilişkin asgari kriterler belirlenmiş, bu kriterlere de uyulmadığı durumlarda ilgili kullanıcılara tazminat ödemeleri tanımlanmıştır. Ayrıca, alınan kalite başlıklarından faaliyet bölgesinin tamamında elektrik dağıtım şirketlerinin gösterdiği performansa bağlı olarak ödül ve cezayı içeren kalite kontrol uygulamasına geçilerek elektrik dağıtım şirketlerinin performansları izlenmektedir.

Sonuç olarak, söz konusu teknolojik altyapı kurulumlarının tamamlandığı dönemden sonra dağıtım şirketlerinin yıllara göre tedarik sürekliliği performansında yüzde 21 oranında artış olduğu, iyileşme olduğu gözlenmiştir.

Değerli milletvekilleri, dağıtım şirketlerinin faaliyetleri EPDK ve TEDAŞ tarafından denetlenmektedir.

Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)