Konu: | Saadet Partisi Grubu önerisi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 2 |
Birleşim: | 105 |
Tarih: | 18.07.2024 |
CHP GRUBU ADINA DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; AK PARTİ yap-işlet-devret modeli projelerle yandaş şirketlerin kasasını dolarla, euroyla, döviz garantileriyle doldurmaya devam ediyor. Zafer Havalimanı'nda AK PARTİ Guinness Dünya Rekorları kitabına girecek bir zarar rekoru daha kırdı. 2024 yılının ilk altı ayında garanti edilen giden yolcu sayısı 658.866, gerçekleşen, giden yolcu sayısı ise sadece 15.439; AK PARTİ'nin hata payı yüzde 97,65 ve hazinenin şirkete yapacağı garanti ödemesi toplam tutarı 3 milyon 400 bin euro, güncel kurla 120 milyon lira. Bu hata payıyla devam ederse havalimanının kamuya devredileceği 2044 yılına kadar uçak inmeyen, kalkmayan, neredeyse yolcusu bulunmayan Zafer Havalimanı için hazine şirketin kasasına 208 milyon avro para koyacak.
Değerli milletvekilleri, yaparsa AK PARTİ yapar ama ne yapar? Ulaştırma eski Bakanı Cahit Turhan'ın Kuzey Marmara Otoyolu işletmesinin CEO'luğuna getirildiğini tespit ettik. Bakanlığı döneminde aynı işletmeye astronomik ve tutturulması imkânsız sayılarda ilave araç geçiş garantileri verdiğini belgeledik. Sayıştayın 2019 yılı Karayolları Genel Müdürlüğü resmî taslak raporuna göre -ki sansürlenerek yayınlanan rapordan bu bulgu çıkarılmıştır- bu şirketlere Cahit Turhan döneminde verilen ilave araç geçiş garanti sayısı 1 milyar 338 milyon adet araçtır. İşletmeyi oluşturan şirketler Kolin, Limak, Cengiz ve Kalyondur. Türkiye'deki tüm otomobiller sırayla Kuzey Marmara Otoyolu'ndan 87 kez geçseler bile bu araç geçiş garanti sayısı tutturulamıyor, hatta dünyada 1 milyar 250 milyon adet otomobil var, bu otomobiller de sırayla Kuzey Marmara Otoyolu'ndan geçse yine tutturulamıyor.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
DENİZ YAVUZYILMAZ (Devamla) - Başkanım, toparlayabilir miyim?
BAŞKAN - Buyurun.
DENİZ YAVUZYILMAZ (Devamla) - Değerli milletvekilleri, AK PARTİ tarzı yap-işlet-devret modeliyle yapılan 8 kara yolu projesinin yani Osmangazi Köprüsü'nün bulunduğu İzmir-İstanbul Otoyolu, Kuzey Marmara Otoyolu etabı, Avrasya Tüneli, Menemen-Çandarlı-Aliağa Projesi, Ankara-Niğde Otoyolu ve Çanakkale Köprüsü dâhil Çanakkale-Malkara Otoyolu projelerini eğer devlet kendi öz kaynağıyla yapsa 22 milyar dolar ödeyecekti ancak yandaş müteahhitlerle yapıldığı için devletin kasasından çıkacak garanti tutarı en az 59 milyar dolar olacak, aradaki fark 37 milyar dolar yani 1 trilyon 221 milyar lira.
Vatandaşımız geçmediği köprünün parasını ödemeye, fakirleşmeye devam ediyor. (CHP ve Saadet Partisi sıralarından alkışlar)