Konu: | İYİ Parti Grubu önerisi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 2 |
Birleşim: | 105 |
Tarih: | 18.07.2024 |
AK PARTİ GRUBU ADINA YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; İYİ Parti grup önerisi üzerine söz aldım. Genel Kurulu ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Değerli arkadaşlar, özellikle yerli ve millî gururumuz olan Togg için göstermiş olduğunuz bu hassasiyet için sizlere teşekkür ediyorum. Togg'un hikâyesini bizler milletimizle birlikte hepimiz çok iyi biliyoruz. Sayın Cumhurbaşkanımızın onlarca yıl nasıl bir kararlılık ve azimle meseleye yaklaştığı ve "babayiğitler" diyerek de ifade ettiği bu hikâye, kararlılık, istek ve azim sonucunda milletimizin hayali, devletimizin gururu Togg, şimdi şükürler olsun yollarda. Tabii ki onu koruyacağız, gözümüz gibi ona bakacağız. Onu sadece Türkiye'nin otomobili değil, dünyanın otomobili yapacağız; bunu özellikle ifade etmek istiyorum.
Değerli arkadaşlar, "plug-in hibrit" aracın temel olarak otomotiv ithalatımızın yüzde 80'ini oluşturan içten yanmalı motorlu ve dolayısıyla emisyonu yüksek binek araçların pazarından pay alması öngörülmektedir, bunun altını çizelim özellikle. Yıllık 35 milyar dolar ihracat tutarına ulaşan ve büyük ölçüde içten yanmalı motor teknolojisine dayanan otomobil sektörümüzün rekabet gücünü artırmak için teknolojik dönüşümünü de sağlamak zorunda olduğumuzu belirtelim. Bu hamlemizle Türkiye'yi düşük emisyonlu araç piyasasının teknoloji merkezi hâline getirmek amaçlanıyor. Bu yatırıma ilişkin öngörülen ithalat izinleri, yatırımın ülkemize çekilmesi amacıyla verilen tanımlı, sınırlı ve yatırımın kısa sürede tamamlanması şartına bağlı olarak verilen izinlerdir. Haziran 2022'de Sayın Cumhurbaşkanımızın imzasıyla Resmî Gazete'de yayınlanan "Mobilite Araç ve Teknolojileri Yol Haritası"nda 2030 yılında elektrikli araç pazar payının yüzde 35'e çıkarılması da hedeflenmektedir. Ülkemizin gayrisafi yurt içi hasılası, nüfus, ortalama araç yaşı ve benzeri özellikleri dikkate alındığında 2030 yılında araç pazarının 1,7 milyon adede ulaşacağı öngörülmekte ve bunun 600 bin adedinin elektrikli araçlardan oluşması beklenmektedir. Cari açık etkisi açısından değerlendirme yapıldığında bu talebin salt Togg üretimiyle karşılanması mümkün görülmemektedir. Hem mevcut üreticilerin yeni elektrikli model yatırımı yapması hem de yeni, sıfır yatırımların çekilmesi elzem görülüyor.
Avrupa Birliğinin Çin'den gelen elektrikli araçlar için uygulamaya alacağı yüzde 38,1'e varan ek gümrük vergilerinin Çinli firmaların Avrupa yatırımlarını hızlandırması beklenmektedir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun, tamamlayın.
YAŞAR KIRKPINAR (Devamla) - Bu durumda, böyle yatırımların ülkemize yapılmaması hâlinde Avrupa Birliğiyle olan gümrük birliğimiz nedeniyle bu araçlar ilave gümrük vergisiz olarak ülkemize gelmeye devam edecektir.
ÖMER FARUK GERGERLİOĞLU (Kocaeli) - Sayın Vekil, Çin'den ne aldınız da böyle bir anlaşma yaptınız? Sayın Vekil, onun da bir cevabını verseniz.
YAŞAR KIRKPINAR (Devamla) - Dolayısıyla bu hamlemizle yatırımcıyı erken aşamada Türkiye'ye çekmeyi başarmış durumdayız.
ÖMER FARUK GERGERLİOĞLU (Kocaeli) - Çin'den ne aldınız da böyle bir anlaşma yaptınız? Asıl soru bu, değil mi efendim?
YAŞAR KIRKPINAR (Devamla) - Tek bir elektrikli otomobil yatırımıyla düşük emisyonlu araç pazarında söz sahibi olmamız, Türkiye otomotiv endüstrisinin yeşil dönüşümü Togg'un daha rekabetçi olması için önemli bir adımdır.
ÖMER FARUK GERGERLİOĞLU (Kocaeli) - Sorunun cevabı verilmiyor. Çin'le nasıl kirli ilişkiler var acaba?
YAŞAR KIRKPINAR (Devamla) - Dolayısıyla, burada hem Togg'u koruyacağız, dünya markası yapacağız...
ÖMER FARUK GERGERLİOĞLU (Kocaeli) - Uygur Türklerini satma karşılığında mı bu anlaşma yapıldı?
YAŞAR KIRKPINAR (Devamla) - ...hem de ülkemize gelebilecek yatırımların önünü açacağız diyor, Genel Kurulu saygıyla sevgiyle selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)