Konu: | Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 2 |
Birleşim: | 105 |
Tarih: | 18.07.2024 |
HASAN EKİCİ (Konya) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu ve ekranları başında bizleri izleyen vatandaşlarımızı saygıyla selamlıyorum. Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi üzerine Gelecek-Saadet Grubu adına söz almış bulunmaktayım.
Değerli milletvekilleri, bu kanun teklifinin bazı maddelerinde yer verilen sözde tasarruf tedbirleri maalesef kamudaki israfa, şatafata ve verimsizliğe çözüm getirmemektedir. Geçen sene 2024 bütçesi hazırlanırken tasarruf tedbirlerinin etkinliğini görmeyi umut ederken tam aksi şekilde cumhuriyet tarihimizin rekor bütçe ve faiz dışı açığıyla karşı karşıya kalındı. 2024 yılına giriş yaptığımızda da iktidar Tasarruf Tedbirleri Genelgesi ve uygulamalarını hayata geçirmeye çalıştı. Bu uygulamaların 2024 yılı bütçesi hazırlanırken yapılması gerekirdi. Yine, bir yıldır yükselen vergi yüküyle halkımızın sorunları katlanarak artmıştır. Tüm bunların üzerine iktidar şimdi de sözde "tasarruf paketi" adı altında bir torba kanunu TBMM'ye sunmuştur. Bu kanun teklifini incelediğimizde görmekteyiz ki tasarruftan tasarruf edilen bir kanun teklifidir. Bu kanun teklifinde tasarruf tedbirlerine ilişkin maddeler oldukça sınırlı kalmıştır. Toplam 31 maddeden oluşan kanun teklifinde doğrudan tasarruf tedbiri niteliğinde sadece 2-3 madde bulunmaktadır. Bu maddeler de tasarruf tedbirlerine uymayanlara cezai ve idari işlem uygulanmasına ve bu tedbirlerin denetlenmesine ilişkin maddelerdir.
Söz konusu kanun teklifinin Türkiye'nin bütçe açığı, cari açık ve tasarruf açığı gibi kronik ekonomik sorunlarına çözüm getirmesi beklenirken önerilen düzenlemelerin tasarruf tedbirleri açısından oldukça eksiklikleri ve çelişkileri olduğu aşikârdır. Kanun teklifi, içerdiği maddelerle kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanılmasını sağlamaktan uzaktır. Örneğin, kamu kaynaklarının nasıl etkin kullanılacağına dair net bir strateji ortaya konulmamış ve alınan tasarruf tedbirlerinin nasıl bir etki oluşturacağı net olarak belirtilmemiştir. Özellikle kamu varlıklarının ve taşınmazlarının satışında şeffaflık ve hesap verebilirlik ilkelerinin göz ardı edilmesi, kamu varlıklarının değerinin altında satılmasına ve kamu zararına yol açabilecek uygulamalara kapı aralayabilir.
Ayrıca, kamuda çalışan bir kişinin sadece 1 maaş alması gerektiği yönündeki ilkenin ihlal edilerek kamuda çift maaş uygulamasının yasal hâle getirilmesi kamuoyu nezdinde büyük tepki toplamaktadır. Bu durum, toplumda ciddi bir adaletsizlik algısına neden olmakta ve kamu yönetimine olan güveni sarsmaktadır.
Kamu bankalarının sermaye yapılarının güçlendirilmesi amacıyla yapılan düzenlemeler de benzer şekilde finansal şeffaflık ve hesap verebilirlik ilkelerine ters düşmektedir. Kamu bankalarının sermaye yeterlilik rasyolarının kritik seviyelere düştüğünü gösteren bu düzenlemeler, bankacılık sektörünün sağlığı açısından endişe vericidir.
Devlet iç borçlanma senetlerinin Varlık Fonu üzerinden ihraç edilmesi, piyasa mekanizmalarının dışında bir borçlanma yolu olup uzun vadede kamu maliyesi üzerinde olumsuz etkiler oluşturacaktır.
Kanun teklifinin 11'inci maddesiyle Özel Tüketim Vergisi Kanunu'nda yapılan değişiklikler, elektrikli araçların teşvik edilmesi açısından olumludur ancak sadece dışarıdan şarj edilebilen araçlara yönelik vergi avantajlarının sağlanması elektrikli araç pazarında dengesizliklere yol açabilir. Elektrikli araçların yaygınlaşması ve çevresel faydalarının maksimize edilmesi için tüm elektrikli araç türlerinin vergi avantajlarından eşit şekilde faydalanması gerekmektedir.
Değerli milletvekilleri, kanun teklifinde yer alan, vergi dairesi başkanlıkları ile defterdarlıkların birleştirilmesini yerinde ama gecikmiş bir düzenleme olarak değerlendiriyoruz.
Yine, kanun teklifinde yer alan, vergi müfettişlerinin vergi başmüfettişi kadrolarına atanmalarındaki değişikliği olumlu buluyoruz ancak bu düzenlemelerin, müfettişlerin bağımsız ve tarafsız bir şekilde görev yapmalarını engellememesi gerekmektedir. Vergi müfettişlerinin kadrolara atanmasında objektif kriterlerin belirlenmesi ve performanslarının bağımsız mekanizmalar tarafından değerlendirilmesi önemlidir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
HASAN EKİCİ (Devamla) - Tamamlıyorum Başkanım.
BAŞKAN - Buyurun.
HASAN EKİCİ (Devamla) - Ayrıca, müfettişlerin ve yardımcıların yaşamış olduğu sorunlara odaklanılarak mali ve özlük haklarının iyileştirilmesi de elzemdir.
Ayrıca, kanun teklifinde gelir uzmanlarının ve gelir uzman yardımcılarının görev ve sorumlulukları da düzenlenmektedir. Bu meslek mensuplarına ait görev ve sorumluluklar daha önceden yönetmelikle düzenlenmişti ancak bu düzenlemeyle kanunla belirleneceği amaçlandığı görülmektedir ve kıymetlidir ancak bu düzenlemelerin gelir uzmanlarının motivasyonunu ve performansını olumsuz etkilememesi gerekmektedir. Gelir uzmanlarının kazanılmış haklarının korunması ve kariyer gelişimlerinin desteklenmesi göz önünde bulundurulmalıdır. Ayrıca, gelir uzmanlarının ve yardımcılarının yaşamış olduğu sorunlara kayıtsız kalınmamalı, mali ve özlük haklarının da iyileştirilmesi gerekmektedir.
Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (Saadet Partisi sıralarından alkışlar)