GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Vergi Kanunları ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:108
Tarih:25.07.2024

DURSUN ATAŞ (Kayseri) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülen Vergi Kanunları ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin 11'inci maddesi üzerine İYİ Parti Grubu adına söz almış bulunuyorum. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Sayın milletvekilleri, kanun teklifinin görüşülen maddesiyle Vergi Usul Kanunu'nda bir değişikliğe gidilmektedir. Düzenlemeye göre özel usulsüzlük cezasının artırılması ve böylece caydırıcılığın sağlanması amaçlanmaktadır.

Teklifin geneline baktığımızda da vergiyi ilgilendiren, vergiyle ilgili düzenlemeleri bir araya getiren bir teklif olduğunu görüyoruz. Teklifin genel gerekçesinde de vergi adaletinin güçlendirilmesine, vergiye uyumun artırılmasına, ceza ve tahsilat etkinliğinin yükseltilmesine özellikle vurgu yapılmıştır ancak gerekçenin hiçbiriyle alakası yoktur ve örtüşmemektedir. Nitekim bu teklifin içinde vergi adaleti bulunmamaktadır. Geçen hafta da tasarrufla ilgili bir teklifi görüşmüştük, onun içinde de tasarruf bulunmuyordu. Tasarruf konusunda da vergi konusunda da oluşan reform beklentisi hiçbir şekilde karşılık bulmamış, sözde tasarruf tedbirleriyle kara deliğe dönüşen kamu giderleri aşağı çekilemediği gibi bu teklifle de kayıt dışılık, vergi yükünün adaletsiz dağılımı, vergi yapısındaki çarpıklıklar giderilememiş, dolayısıyla gelirler de artırılamamıştır. AKP her kanun teklifinde yaptığı gibi yine kamuoyunu beklentiye sokmuş sonra da millete hiçbir yararı olmayan bu teklifi getirmiştir yani bu kanun teklifinde de yine dağ fare doğurmuştur.

Değerli milletvekilleri, Anayasa'mızın 73'üncü maddesinde "Herkes, kamu giderlerini karşılamak üzere, malî gücüne göre, vergi ödemekle yükümlüdür. Vergi yükünün adaletli ve dengeli dağılımı, maliye politikasının sosyal amacıdır." denilmektedir ancak AKP iktidarının yaptığı çarpık vergi sisteminde mali güce göre adaletli ve dengeli bir vergi dağılımı yoktur. Bunun tam aksine, AKP iktidarının eliyle yandaş şirketlerin vergi ödemediği, zenginin az, fakirin daha çok vergi ödediği, verginin işçinin, memurun, esnafın yani dar gelirli vatandaşın omuzlarına yüklendiği bir vergi sistemi inşa edilmiştir. Türkiye'deki vergi yapısı dolaylı vergilere dayalıdır yani en yoksul kesimin bile harcamaları üzerinden alınan ve sürekli artırılan KDV ve ÖTV gibi vergilerle devlet çarkı döndürülmeye çalışılmaktadır. Bu dolaylı vergilerin toplam vergiler içerisindeki payı yüzde 68-70'lere dayanmıştır. Gelir ve servet unsurlarına dayalı olan yani verginin daha adil dağıtıldığı dolaysız vergilerin payı ise yüzde 28-30'lara kadar düşmüştür. Kaldı ki bu dolaysız vergilerin yüzde 87'si stopaj yoluyla yani ücretlinin, çalışanların gelirlerinden kaynakta kesilen vergilerdir. Beyanname usulüyle toplanan vergilerin toplam vergiler içerisindeki payı ise sadece yüzde 13'tür.

Değerli milletvekilleri, burada ek olarak 2003-2023 yılları arasında tam 14 adet vergi affı ve varlık barışı çıkarılmıştır. Bu şekilde sağlıklı işleyecek bir vergi sistemi nasıl inşa edilecektir? Görüldüğü üzere Türkiye'deki vergi yapısının ne kadar adaletsiz ne kadar çarpık olduğu, ödeme gücüne göre bir vergi sisteminin olmadığı da ortadadır, bu teklifte bunları sağlayacak bir madde dahi bulunmamaktadır. Çalışanların büyük umutla beklediği vergi dilimine ilişkin bir düzenleme de yoktur. Çalışanlar daha mart, nisan ayında üst vergi dilimine, izleyen aylarda yine bir üst vergi dilimine girmekte, böylece maaşları kuşa dönmektedir; bu yüzden vergi dilimlerinin genişletilmesi hem de vergi oranlarının düşürülmesi gerekmektedir. Yine, bütün çiftçilerin gözü, kulağı tarımsal amaçlı kullanılan mazottan ÖTV'nin kaldırılmasıydı, ne yazık ki ona ilişkin de düzenleme yoktur. Beyanname vermeyen ücretlilerin sağlık ve eğitim giderlerinin matrahtan indiriminin sağlanması önemli bir konuydu, o da teklifte kendine yer bulamamıştır. Asgari ücretin artırılmasına ilişkin bir düzenleme de yoktur. Peki, yükte ağır, pahada hafif bu teklifle vatandaş lehine ne var?

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

DURSUN ATAŞ (Devamla) - Bitiriyorum Sayın Başkan.

BAŞKAN - Sayın Ataş, lütfen tamamlayın.

DURSUN ATAŞ (Devamla) - Sadece emeklilere ilişkin düzenleme vardır, o da en düşük emekli maaşının 10 bin liradan 12.500 liraya çıkarılmasıdır yani sonuç tam bir hayal kırıklığıdır diyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)